שנה חזקה לאדמה: זינוק של 47% ברווח הנקי ב-2016

יצרנית חומרי ההדברה, שעברה לפני מספר חודשים לבעלות כמצ'יינה הסינית, סיכמה את 2016 עם רווח נקי של 183 מיליון דולר ■ הכנסות החברה גדלו ב-2016 ל-3.07 מיליארד דולר

חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה / צילום: תמר מצפי
חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה / צילום: תמר מצפי

יצרנית חומרי ההדברה אדמה מסכמת היום (ה') שנת פעילות חזקה עבורה. בנטרול סעיפים חד פעמיים, הציגה החברה ב-2016 זינוק של 47% ברווח הנקי ל-183 מיליון דולר. ברבעון הרביעי של השנה התכווץ ההפסד העונתי ל-8 מיליון דולר בלבד, לעומת הפסד של 20 מילון דולר שנרשם האחרון של 2015.

את השיפור החד ברווח הגולמי השיגה אדמה השנה במקביל לשיפור דרמטי ביכולת ייצור המזומנים של החברה, ולמרות יציבות בשורת העליונה. הכנסות החברה גדלו ב-2016 ב-0.2% ל-3.07 מיליארד דולר, כאשר במונחי מטבעות מקומיים נרשמה צמיחה של 3.2% בהכנסות. גם ברמה הכמותית נרשמה עלייה של 6% במכירות לעומת 2015.

הרווח הגולמי השנתי טיפס לשיא של 1.04 מיליארד דולר, כאשר שיעורו מסך ההכנסות עלה לרמה של 33.9% - 2.3 נקודות אחוז יותר בהשוואה ל-2015. ה-EBITDA השנתי טיפס גם הוא לשיא של 524 מיליון דולר והיווה 17.1% מההכנסות. את השיפור ברווחיות השיגה החברה בזכות צעדי התייעלות שכללו הפחתה בעלויות הייצור והרכש ושבוצעו באמצעות הוזלה בעלויות התפעול, חומרי הגלם, ההובלה והאנרגיה.

במקביל, ובסיוע שיפור מהותי בניהול המלאי, רשמה אדמה את תזרים שיא מפעילות שוטפת של 502 מיליון דולר ב-2016, לעומת 107 מיליון דולר בלבד ב-2015. בזכות זה זינק גם תזרים המזומנים החופשי לשיא של 311 מיליון דולר - יותר מכל התזרים החופשי המצרפי שייצרה אדמה במשך כל העשור הקודם. תזרים המזומנים החזק נבע בעיקר מצמיחה חזקה ברווחים וברווחיות, לצד שיפור בהון החוזר אשר מקורו בעיקר בהורדה ביתרות המלאי ושיפור בגבייה.

התזרים החופשי הגבוה אפשר לאדמה להפחית את החוב הפיננסי (נטו) שלה ל-899 מיליון דולר בלבד בסוף 2016, לעומת חוב פיננסי נטו של 1.33 מיליארד שהציגה שנה קודם לכן. הפחתת החוב נטו, לצד הגדלת ה-EBITDA צמצמו את היחס ביניהם ל-1.7 בלבד.

באדמה מקווים להמשיך ולצמוח גם ב-2017, אולם מדגישים כי המשך התחזקות הדולר מול האירו, ביחד עם רמות מלאי גבוהות בערוצי ההפצה באירופה ישפיעו על ביצועי החברה השנה ובעיקר במחצית המחצית הראשונה שלה. יש לציין, כי תחזית דומה סיפקה אדמה גם בתחילת 2016 אולם בסופה של השנה היא הסתיימה כאמור עם צמיחה בכל הפרמטרים.

יאנג שינצ'יאנג, יו"ר דירקטוריון אדמה אמר כי, "התוצאות מובילות השוק שאדמה השיגה ב-2016 מעידות על היישום הנחוש של האסטרטגיה והמודל העסקי האיתן שלה, שאפשרו לחברה לצמוח במכירות וברווחים על אף תנאי שוק קשים. החברה נותרת ממוקדת באתגרים שלפניה תוך עבודה מתמדת לחיזוק הייחודיות שלה בסל המוצרים וביחסים שלה עם הלקוחות. אנחנו שמחים במיוחד על ההתקדמות המשמעותית של אדמה בשנה האחרונה בבניית הפעילות בשוק הסיני, שצפוי להיות מנוע צמיחה משמעותי לחברה".

חן ליכטנשטיין, נשיא ומנכ"ל אדמה, הוסיף, "השנה ייצרנו את תזרים המזומנים החזק ביותר מעודנו. הצמיחה הכמותית המשמעותית של סל מוצרים מבודל, אל מול המשך תנאי שוק קשים, יחד עם מיקוד בהורדת עלויות ייצור, רכש ותפעול, כמו גם שיפור בשרשרת האספקה וגבייה ממוקדת - כל אלו הביאו אותנו לשיא בתוצאות, בתזרים המזומנים ולהורדת מינוף. אנו ממשיכים להתקדם בכל תחומי הפעילות שלנו ולהשקיע משמעותית בתשתית הפיתוח ובחיזוק סל המוצרים, כמו גם בשיפור נוסף בתפעול הגלובלי שלנו".

אדמה, שעברה בנובמבר האחרון לבעלותה המלאה של חברת כמצ'יינה הסינית, מצפה להשלים בעוד כשלושה חודשים מהלך של השתלטות על חברת סנונדה הסינית, באמצעות מיזוג הפוך אל תוך סנונדה שהיא חברה ציבורית שנשלטת גם היא בידי כמצ'יינה ושמניותיה נסחרות בבורסת שנזן.

שלשום אישור בעלי המניות מקרב הציבור של סנונדה את עסקת המיזוג עם אדמה ברוב מוחץ של יותר מ-90%, ועקב כך הגישו החברות את מסמכי העסקה לאישורה של רשות ני"ע הסינית. להערכת בכירי אדמה, צפוי האישור להתקבל בעוד חודשיים ולאחר מכן יידרשו כמה שבועות נוספים לצורך השלמת העסקה.

בינתיים, משקף מחירה הנוכחי של מניית סנונדה בבורסה, שווי של 5.1 מיליארד דולר לחברה הממוזגת, או 3.9 מיליארד דולר לאדמה בלבד. מדובר בשווי גבוה מזה שלפיו רכשה כמצ'יינה את יתרת האחזקה (40%) של דסק"ש באדמה, ושעמד על 3.5 מיליארד דולר.

כמצ'יינה עצמה נמצאת כיום במהלך נוסף לרכישת הבעלות על חברת האגרוכימיה השווייצרית סינג'נטה. לדברי אדמה, היא בוחנת דרכים באמצעותן תוכל לסייע לכמצ'יינה בקבלת האישורים הרגולטוריים לאישור העסקה בארה"ב ובאירופה. בעיקר, אמור הדבר בקשר עם מספר מוצרים שתסכים אדמה למכור לצדדים שלישיים, כשבתמורה תקבל מכמצ'יינה מוצרים בעלי מאפיינים וערך כלכלי דומה.

לאדמה אג"ח ארוכות צמודות מדד בהיקף של 4.3 מיליארד שקל הנסחרות בבורסה בת"א. האג"ח, בעלות מח"מ של 8.8 שנים, מדורגות AA מינוס בידי חברת S&P מעלות ונסחרות כיום לפי תשואה שנתית לפדיון של 3.7%, המשקפת מרווח של 3% מאג"ח ממשלתית מקבילה. בשלוש השנים האחרונות הניבו האג"ח של אדמה תשואה של 15% לבעליהן. 

עוד עולה מדוחות אדמה כי עלות השכר הכוללת של המנכ"ל חן ליכטנשטיין עמדה ב-2016 על 13 מיליון שקל. חבילת התגמולים שקיבל ליכטנשטיין אשתקד כללה שכר של 2.7 מיליון שקל, מענק של 6.3 מיליון שקל בגין 2016 וכן תגמול ארוך טווח במזומן של 4 מיליון שקל.

בנוסף, הדירקטוריון החליט כי בכפוף להשלמת המיזוג עם סנונדה, יבוטלו אופציות שהוענקו בעבר לנושאי משרה בחברה, ובמקומן יקבלו הבכירים פיצוי כספי במזומן. חלקו של ליכטנשטיין בפיצוי זה יעמוד על 6.7 מיליון שקל, אולם הוא יופיע כאמור רק בדוחות 2017.