"שוק הנדל"ן למגורים הופך לפחות ופחות אטרקטיבי"

ירידת קרנו של תחום הנדל"ן למגורים, הביא את המשקיעים לחפש תשואה עודפת בתחומים אחרים בענף ■ מרכז גלובס לנדל"ן יקיים כנס בנושא חדשנות שיציג את אופציות השקעה שונות כגון דיור מוגן, שת"פים בין יזם לקיבוץ ולוגיסטיקה

 

 

מרכז גלובס לנדל"ן /   צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מרכז גלובס לנדל"ן / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בשוק הנדל"ן למגורים המחירים הגואים, ההיצע מוגבל, ושר האוצר מנהל מלחמת חורמה במשקיעים, מה שמקטין ומגביל את פוטנציאל ההזדמנויות בשוק זה. העובדה כי כל מכרזי הממשלה בשנתיים האחרונות היו של תוכנית מחיר למשתכן, פגעה בפוטנציאל היזמות הקיים בו. כשתוצר לוואי לכך היה עליית שווי הקרקעות המצויות בבעלות פרטית. כתוצאה מכך, קיים קושי רב לאתר עסקאות הזדמנותיות בתחום.

"שוק המגורים, שנחשב במשך שנים למדורת השבט של הענף, הופך לפחות ופחות אטרקטיבי עבור היזמים, המשקיעים והפעילים בשוק", כך אומר מוטי ויזל, בעלי חברת Vcell, המתמחה במתן שירותי מחקר, ייעוץ שיווקי ואסטרטגי, לחברות, ארגונים ומוסדות, מהמובילים במשק הישראלי ובשווקים הבינלאומיים. לדבריו, "העדר אלטרנטיבות השקעה הזדמנותיות בשוק המקומי, המטבע החזק והחשש מהשקעה בפרויקטים למגורים מחוץ לגבולות המדינה לאור הזיכרון המר מההתרחשויות במשבר של 2008, מעלים באופן עקיף את הסיכון היזמי בתחום, ומכאן שיש לחפש אלטרנטיבות בתחומים אחרים".

ויזל סבור כי "מי שלא מבחין בשינויים, צפוי להישאר מאחור ועלול לאחר את הרכבת, שכן הגבינה, לא רק שהיא זזה, אלא טסה אל עבר תחומי נדל"ן אחרים". בדיוק לשם כך, הוא יזם יחד עם מרכז גלובס לנדל"ן, כנס מיוחד לחדשנות ביזמות לנדל"ן שמעבר לתחום המגורים בהשתתפות בכירים בענף, שבין היתר יעסוק באפשרויות הייזום בתחומים דוגמת דיור מוגן, שיתוף בין יזם לקיבוץ, ולוגיסטיקה, שעשויים להניב תשואה עודפת בעולם בו המירוץ אחריה הופך קשה יותר ויותר. האירוע ייערך מחר יום ב' (3.4.17) במוזיאון ארץ ישראל בת"א.

"ישנו מחסור חמור ביזמות למניבים בישראל וכתוצאה מכך ישנם שחקנים מעטים מאוד, במיוחד באותם תחומים המצריכים התמחות מעבר להבנה הבסיסית בנדל"ן", טוען ויזל, "גם בתחומי המניבים המסורתיים, כדוגמת הקניונים ומרכזי הקניות, במיוחד לאור כניסת התחרות המקוונת, נדרשת התמחות והתמקצעות על מנת להתגבר על האיום האינטרנטי ואף להפוך אותו לגורם מסייע. כל שכן כאשר מדברים על תחומים, שכרגע, נמצאים מתחת לרדאר, במיוחד עבור יזמים קטנים ובינוניים".

- לאילו תחומים אתה מתכוון?

"ניקח לדוגמה את ענף הלוגיסטיקה, שהופך לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות ושינויים בצריכה לתחום מרתק המצריך התמחות והתמקצעות ספציפית. נכון להיום, אין הרבה יזמים שיודעים לתרגמו לעידן המודרני ולכן מי שייכנס עכשיו למשחק ויבין לאן השוק הולך יכול להרוויח בגדול כי כעת זו שעת הכושר. כך גם בעסקאות בין קיבוצים ליזמים, תחום שהיה רדום במשך שנים רבות. כיום, בגלל שינוי בסגנון ובאופי הקיבוצי הוא נפתח אט אט לקליטה של חברים מכל רחבי הארץ, כולל בפריפריה. מחייב פיתוח ומימוש של כל זכויות הנדל"ן העסקי המניב להקמת מיזמים עסקיים - והכל בכפוף לרמ"י. במספר רב של קיבוצים, בכל רחבי הארץ וגם בפריפריה, קיים פוטנציאל עסקי למיזמים שכאלה".

אחד מאותם תחומים אליהם מתייחס ויזל הוא ענף הדיור המוגן, אשר החל למשוך לאחרונה גם חברות מתחום המניבים הקלאסיים, כדוגמת קבוצת עזריאלי, מה שמרמז כי מדובר בתחום בו ניתן להשיג תשואה עודפת. יחד עם זאת, לדעתו של ויזל, על מנת שיקרה כן, יש להתמקצע וללמוד. "מדובר בתחום תפעולי מובהק הרבה מעבר לנדל"ן עצמו - שילוב של בית חולים ומלונאות - כך שנדרשת בו הבנה ספציפית מעבר לזו שבנדל"ן מניב מסורתי. יחד עם זאת, במידה ורוכשים ידע ייחודי שכזה ולאור התחרות הדלה בתחומים אלו ניתן עדיין למנף אותו לשם השגת תשואה עודפת".

- מהם הערכים המוספים שיקבלו המשתתפים בכנס?

"עולם הנדל"ן שלא למגורים הוא תחום מורכב הרבה יותר מתחום המגורים ובשל כך, כאמור, דורש התמחות ספציפית יותר בכל אחד ממרכיביו המרכזיים - דוגמת נושאי התכנון, הביצוע, המימון המיסוי, השיווק ועוד. מטרתו של הכנס היא לעלות את המודעות לעולמות אלו, להנגיש את התוכן והידע לקהל, לעורר את התיאבון ולפתוח את המחשבה, שכן כיום במיוחד, יזמות הנדל"ן היא הרבה מעבר למגורים".

האירוע ייערך ביום ב' 3.4.17 במוזיאון ארץ ישראל בת"א.

לפרטים והרשמה הקליקו כאן