מנדלבליט מבהיר: אין מניעה שנתניהו יעסוק בתאגיד השידור

הבהרת היועמ"ש באה בתגובה לעתירת איכות השלטון לאסור על נתניהו להתערב בשוק התקשורת ■ מנדלבליט: "רה"מ רשאי לעסוק בעניינים הנוגעים למשרדי הממשלה השונים"

"עצם העיסוק של ראש הממשלה בנימין נתניהו במתכונת הנוכחית בחוק השידור הציבורי הישראלי אינו מעורר חשש לניגוד עניינים... נתניהו רשאי לעסוק בעניינים הנוגעים למשרדי הממשלה השונים, והעובדה שהוא אינו מכהן עוד כשר התקשורת אינה שוללת את מעורבותו בתחום התקשורת בכובעו כראש הממשלה" - כך הגיב היום (א') משרד המשפטים לעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ נגד התערבותו של נתניהו בשוק התקשורת בכלל ובתאגיד השידור הציבורי בפרט. זאת, לאור יחסי נתניהו עם בכירים בתקשורת, ובהם ארנון (נוני) מוזס ושאול אלוביץ'.

בתגובה, שאותה כתב עו"ד דני חורין, ממונה בכיר ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים ועל רקע סערת ביטול חטיבת החדשות בתאגיד השידור הציבורי על-ידי נתניהו, נאמר בנוסף כי "בתחום התקשורת ישנם מצבים ספציפיים שבהם ראש הממשלה מנוע מלטפל, וחוות-דעת על כך נמסרו לראש הממשלה בעבר. מכל מקום, מגבלות אלה אינן מקיפות את כל תחום התקשורת, וישנם נושאים שבהם ראש הממשלה רשאי להיות מעורב, ולא מתעורר לגביהם חשש לניגוד עניינים".

לדברי משרד המשפטים, "נוכח רגישות העניין, הובהר לראש הממשלה כי בהמשך לחוות-הדעת שכבר נמסרו בנושא, עליו להימנע מלטפל בנושאים המשפיעים על מי שמקיימים עמו קשרי חברות אישית, וכי יהיה עליו להתייעץ עם היועץ המשפטי לממשלה במקרים שבהם הטיפול בתחום התקשורת יהיה כרוך עם נושאים מעין אלו".

ב-18 בינואר עתרה התנועה לאיכות השלטון נגד נתניהו והיועמ"ש אביחי מנדלבליט בנוגע להמשך כהונתו של ראש הממשלה כשר התקשורת, לאור הטענה שהוא מצוי בניגוד העניינים והחקירות הפליליות בהן הוא מצוי.

כעבור חודש נתניהו הודיע כי הוא מתפטר מתפקידו כשר התקשורת, ובמקומו מונה צחי הנגבי כממלא-מקום זמני למשך 3 חודשים. בעקבות זאת, בית המשפט העליון החליט כי ידון בעתירה פעם נוספת בחודש מאי 2017, לאחר תום מועד מילוי המקום הזמני.

 

לעמדת התנועה לאיכות השלטון, ניגודי העניינים בהם מצוי נתניהו עם בכירים בעולם התקשורת, ובהם שאול אלוביץ' ונוני מוזס, מנעו ממנו מלכהן כשר התקשורת, אך מעבר לכך - מונעים ממנו גם היום מלעסוק בסוגיות הנגועות בניגודי עניינים אלה.

לדברי התנועה, "ניגודי העניינים צריכים להיבחן במישור המהותי ולא רק במישור הפורמלי ולהבטיח כי כל החלטה אשר תתקבל על סמך שיקולים ענייניים ותוך שמירה על עצמאות שוק התקשורת. בנסיבות אלה ולנוכח ניגודי העניינים הרבים והחקירות הקיימות, מבקשת התנועה לאיכות השלטון לתקן את העתירה, כך שיתווספו הצווים, ולפיהם יוטלו מגבלות ממשיות לעיסוקו של ראש הממשלה בענף התקשורת, ובכלל זה מגבלות על מעורבותו בסוגיית תאגיד השידור הציבורי". 

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה לעמדת היועמ"ש: "התנועה למען איכות השלטון בישראל מצרה קשות על תגובתו הצינית של היועמ"ש, שכולה לוליינות מילולית שלמעשה מושכת את השטיח מתחת להודעה הקודמת שלו לבג"ץ, בה כתב שראש הממשלה לא יכהן כשר תקשורת ולא יטפל בנושאים שקשורים בתחום, לאור החקירה הפלילית שאליה נדרש ראש הממשלה בעת הזו. חמור מכך, היועמ"ש כנראה לא מבין את חומרת המצב במעשי ראש הממשלה ואת הנזק הקשה שנגרם לשוק התקשורת, לחופש הציבור ולדמוקרטיה בישראל. עמדתו של היועמ"ש תמוהה, ולאור קרבתו לראש הממשלה, מוטב שלא יעסוק בנושא".