אישום: הוציאו כספים מחברות בחו"ל ב"הונאת הנדסה חברתית"

הארבעה נאשמים כי קשרו קשר לשם הונאה של חברות שונות ברחבי העולם, באופן מתוחכם, שיטתי ומתמשך, ע"י יצירת מסמכים מזויפים, התחזות לאחרים באינטרנט ופנייה לחברות בדרישה להעברת מיליוני דולרים לחשבונות בחו"ל

האקר  / צלם: טינקסטוק
האקר / צלם: טינקסטוק

הונאות בינלאומיות המכונות "הונאות הנדסה חברתית" הן הונאות שנעשות באמצעות התחזות לאחר ברשת האינטרנט, לרוב נגד חברות, והן תפסו תאוצה בשנים האחרונות ברחבי העולם.

בעוד שעבר הקדישו ארגוני פשיעה ועבריינים את עיקר זמנם ומשאביהם בביצוע מעשי סחיטה ולגביית "פרוטקשן" באמצעות יצירת מגע ממשי עם הנסחטים, היום משקיעים ארגונים ועבריינים רבים משאבים ומאמץ לבצע סחיטות והונאות לצורך עשיית כסף מהיר וקל, באמצעות האינטרנט.

היתרונות לעבריינים ברורים: ההונאה יכולה להיעשות בלחיצת כפתור או בשיחת צ'ט, הכסף יכול להיות מועבר במהירות ובקלות באמצעות הרשת - ואף אחד לא צריך "ללכלך את הידיים".

המשטרה רואה ב"הונאות ההנדסה החברתית" של העבריינים הישראלים כחמורות וככאלה שיוצרות נזק תדמיתי חמור למדינת ישראל. לדברי המשטרה, ישראל היא מוקד המייצא עבירות הונאה מסוג זה. על כן מהווה המאבק בתופעת פשיעה זו יעד חשוב של משטרת ישראל, והיא מקפידה לנהל מאבק נחוש ובלתי מתפשר בכלל האמצעים העומדים לרשותה.

היום (ב') הגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לבית המשפט המחוזי מרכז כתב אישום שעוסק בפרשה של "הנדסה חברתית". כתב האישום הוגש נגד אחמד נאג'י, רביע אל-חי, סאעד אבו חלק וסטניסלב נזרוב, בגין קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות, התחזות לאחר, הלבנת הון ועבירות נוספות. כמו כן נאשמים נאג'י, אבו חלק וחוסאם אגברייה בסחיטה באיומים.

בנוסף הוגש בפרשה כתב אישום לבית משפט השלום בתל-אביב נגד יונתן ממן, בגין ניסיון לקבל דבר במירמה בנסיבות מחמירות והתחזות לאחר.

לפי כתב האישום, בסמוך לחודש פברואר 2015 קשרו נאג'י, אל-חי ואבו חלק, יחד עם עד המדינה, קשר לשם הונאה והוצאת כספים במירמה מחברות שונות ברחבי העולם, באופן מתוחכם, שיטתי ומתמשך. זאת, על-ידי איסוף מידע פיננסי אודות חברות היעד, יצירת מסמכים מזויפים ופנייה אל החברות בדרישה להעברות כספים בהיקף של מיליוני דולרים לחשבונות בנק בחו"ל, תוך הצגת מצגים כוזבים.

כך, נטען, הארבעה ניסו לקבל במירמה מחברה כוויתית סך של כ-780 אלף דולר, והורו לנציג החברה להעביר את הסכום לחשבון בנק בארצות-הברית הרשום על שם חברה פיקטיבית. רק בשל בעיה שהתגלתה במספר חשבון הבנק הפיקטיבי, הכספים לא הופקדו.

במקרה אחר, נטען, הם התכתבו עם חברה לציוד כיבוי אש שמקום מושבה בערב הסעודית, במטרה להוציא במירמה סכום של 1.7 מיליון דולר. לפי האישום, הארבעה העבירו לנציג החברה הסעודית מספר חשבון בנק הרשום על שם חברה פיקטיבית, אולם נוכח היעדר הוספת חתימה של בעל החברה לאחת מההתכתבויות, ההונאה נכשלה, והכספים לא עברו.

לדברי הפרקליטות, ביוני 2015 הצליחו נאג'י, אל-חי ואבו חלק לבצע הונאה נגד חברה הודית והצליחו להוציא במירמה 1.4 מיליון דולר שהועברו לחשבון בנק בארצות-הברית. עד המדינה, שטס לארצות-הברית לצורך משיכת כספי המירמה מהבנק, נתפס על-ידי רשויות אכיפת החוק בארצות-הברית. בעקבות העדר העברת כספי המירמה לידיהם, החלו נאג'י, אבו חלק ואגברייה לאיים על עד המדינה במספר רב של הזדמנויות, כדי להניעו להעביר לידיהם את כספי המירמה.

לפי כתב האישום שהוגש נגד ממן, במהלך 2016 פנה ממן לסוכנות של חברת קטרפילר שמקום מושבה בלבנון והציג מצג-שווא לפיו הוא נציג של חברת קטרפילר האמריקאית. ממן ביקש מנציגת החברה הלבנונית להעביר כספים, לכל הפחות 6 מיליוני דולר, על חשבון חוב לכאורה שהיה לחברה הלבנונית כלפי החברה האמריקאית. בכדי לקדם את העברת הכספים, פנה ממן לעד המדינה וביקש שיספק לו חשבון בנק אמין שלא יעורר את חשד הרשויות. עד המדינה לא סיפק את חשבון הבנק המבוקש והודיע לרשויות האכיפה האמריקאיות על ההונאה שאמורה להתבצע. בעקבות התערבות של רשויות האכיפה האמריקאיות, הכספים לא הועברו. בנוסף ניסה ממן לקבל כספים במירמה בשתי הזדמנויות נוספות, ללא הצלחה.

בדיון המעצר, שהתקיים עם הגשת כתב האישום ב-29 במארס, הוארך מעצרם של הנאשמים עד החלטה אחרת.

התיק מנוהל בידי עוה"ד שרון יונוביץ' ולואי עיאדאת מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), בסיוע עוה"ד אבי קרוננברג ויצחק מורדוך מהמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה.

התיק נחקר על-ידי משטרת ישראל ויחידת יהלום ברשות המסים. החקירה והאישום הם תולדה של שיתוף-פעולה בינלאומי משמעותי עם רשויות ארה"ב.