מכפלות של אפס

המשקל הגדל והולך של רכבי ה"אפס קילומטרים" בשוק הרכב הישראלי

רכב, ליסינג, תניון / צילום: תמר מצפי
רכב, ליסינג, תניון / צילום: תמר מצפי

ענף הרכב הישראלי אינו חסיד גדול של חשיפה ציבורית. אמנם יש לו השפעה מהותית מאוד על כלל התוצר במדינת ישראל, מאזן הסחר הבינלאומי שלה, הכנסותיה ממסים ויוקר המחיה, אבל קברניטיו נוטים לדגול במדיניות של "תעסקו בעניינים שלכם", שכמעט לא השתנתה מלפני 20 ו-30 שנה.

אפילו בשנת 2016, שהייתה שנת שיא של כל הזמנים בהיקף מכירות הרכב והפעילות העסקית בענף, התפרסמו רק ראיונות עומק בודדים עם מנהלים בכירים מתחום הרכב, והפרזנטציות הבודדות לשוק ההון, ששוחררו בלית ברירה (לפני הנפקות אג"ח למשל), נראו כמו תקציר דליל של דף יחסי הציבור הארגוני.

לפיכך הדוחות השנתיים לבורסה של קומץ החברות הנסחרות והציבוריות בענף מספקים חלון הצצה נדיר למה שקורה מאחורי הקלעים - בתנאי שיודעים מה לחפש.

גם הדוחות השנתיים של 2016, ששוחררו בשבוע שעבר, סיפקו תובנות מעניינות.

הליסינג וה"אפס ק"מ": להיות או לחדול

כאשר שואלים בכירים בענף על הפעילות בתחום שוק ה"אפס קילומטרים" מקבלים תשובות רשמיות מצטנעות, על המנעד שבין "פעילות זניחה" לבין "אין נתונים ברורים". אחת הסיבות לכך היא שיקולי אגו: אף משווק לא שמח לפרסם את העובדה שחלק מהותי מהמכירות השנתיות הנזקפות לזכותו בוצע בשיטה של "מכירת ברזלים" למלאים של השוק המוסדי. סיבה נוספת היא, שיצרני הרכב בחו"ל בהחלט לא ששים לשמוע על התרחבות אפיק המכירות הזה, שניזון מההנחות המסחריות העמוקות שהם נותנים ליבואנים.

אבל הדוחות השנתיים של חברות הליסינג חושפים שפעילות האפס קילומטרים מקבלת חשיבות קריטית בשנים האחרונות. חברת הליסינג אלבר, למשל, אחת השחקניות המרכזיות בשוק האפס קילומטרים, מפרידה בדוחותיה בין קטגוריות שונות של מכירות רכב ומבודדת בסעיף "סחר בכלי רכב" את כלי הרכב החדשים הנרכשים לצורך מכירה לצד שלישי.

בשנת 2016 גלגלה אלבר לבדה קרוב ל-17 אלף כלי רכב בסעיף "סחר רכב", רובם כלי רכב חדשים. מדובר בזינוק של כמעט 30% לעומת 2015. הכנסותיה מסחר בכלי רכב הסתכמו בכ-856 מיליון שקל והפעילות הזרימה יותר מ-30% מכלל הכנסותיה השנתיות. אמנם הרווחיות בשוק הזה נמוכה יחסית - פחות מ-10% - אבל היא הרימה תרומה לא מבוטלת לרווח הנאה שרשמה אלבר ב-2016.

למעשה, היקף מכירות הרכב החדש של אלבר עולה על זה של כמה יבואני רכב בגודל בינוני. בדוח אמנם ניסתה החברה לשמור על פרופיל נמוך וציינה שלהערכתה "נתח השוק שלה בתחום הסחר בכלי רכב אינו מהותי ביחס לכלל המכירות המבוצעות בענף על ידי חברות הליסינג וההשכרה לזמן קצר, יבואנים, סוחרי רכב והציבור הרחב", אבל בהודעה לעיתונות שליוותה את הדוח כבר איבדה החברה את האיפוק וציינה כי "פעילות מכירת הרכב שברה השנה שיא של כל הזמנים ובמהלכה הפכה אלבר למוכרת הרכבים הגדולה בארץ למשקי בית".

הדוחות של אלבר חושפים עוד פן של צמיחת שוק הרכב הישראלי בכלל, ושל שוק ה"אפס קילומטרים" בפרט, שהוא צמיחה מקבילה של אשראי לרכישת רכב כנגד שעבודו. זהו תחום שאלבר רשמה בו גידול של יותר מ-400% מאז נכנסה אליו לפני כשנתיים. עדיין מדובר בהיקפים קטנים יחסית לכלל האשראי לרכב במשק - כמה מאות מיליוני שקלים "בלבד" ב-2016 - אבל בהודעת אלבר נמסר כי "פעילות זאת מכוונת ללקוחות של אלבר... ומהווה עבורנו מנוע צמיחה משמעותי".

 

גם השמרנים נכנסים

הכורח במציאת מנועי רווחיות חדשים מכניס כיום למעגל ה"אפס קילומטרים" גם חברות ליסינג שמרניות, שעד כה דבקו בפעילויות הליבה המסורתית של ליסינג תפעולי והשכרה. אחת מהן היא אלדן. מהדוח השנתי שלה עולה שההנהלה לא נכנסת לתחום "בלב שלם" ומנסה לשלב את פעילות סחר הרכב החדש בעסקי הליבה המסורתיים: "במסגרת מכירת כלי הרכב מוכרת החברה גם כלי רכב חדשים ('רכבי 0 קילומטר'). רכבים אלה נרכשים על ידי החברה, על פי רוב, במסגרת עסקאות לחידוש צי רכבי ההשכרה שלה, וככל שרכבים אלה אינם נמכרים בתוך תקופה מסוימת הם משמשים את החברה כחלק מהצי המיועד להשכרה".

עם זאת, אלדן האיצה משמעותית את פעילותה בתחום בשנתיים האחרונות. אם ב-2014 תפסה פעילות מכירת האפס קילומטרים כ-8% בלבד מסך עסקאות מכירת כלי הרכב שלה, ב-2016 זינק היחס הזה ללא פחות מ-22% ואילו הרווח שלה ממכירת רכב (כ-22.3 מיליון שקל) זינק בשנה שעברה ב-273%.

חברת הליסינג איוויס, בשליטת UMI, שכיום נושאת את השם UTS, רשמה ב-2016 זינוק של 20.7% בהכנסות, אף שצי הליסינג התפעולי שלה שמר על יציבות יחסית. הצמיחה מתמקדת בסעיף שכולל את מכירות כלי הרכב, כולל כלי רכב מטרייד-אין, מליסינג וגם - ואולי בעיקר - רכבי אפס קילומטרים. ב-2016 עמד שיעור הצמיחה בסעיף הזה על כ-245%.

קבוצת שלמה בדרך?

היחידה שעדיין שומרת על עצימות נמוכה בשוק ה"אפס קילומטרים", כחלק מהמדיניות העסקית שלה, היא קבוצת שלמה. כוח קניית הרכב של קבוצת שלמה נע סביב שני מיליארד שקל בשנה ולפיכך היא יכולה להפוך בכל רגע שבו תחפוץ לאחת השחקניות המובילות בתחום הסחר ברכב חדש. אבל קבוצת שלמה היא גם יבואנית רכב שצריכה לקדם את מכירת רכבי אופל (ע"ע), וגם חברת הליסינג התפעולי הגדולה בישראל שצריכה "להעיף" מדי שנה עשרות אלפי כלי רכב משומשים, שסיימו את מחזור הליסינג וההשכרה שלהם. לפיכך קבוצת שלמה רואה ב"אפס קילומטרים" לא רק פעילות משלימה אלא גם, ובעיקר, פעילות מתחרה המקשה על שיווק רכב משומש ודוחפת את המחירים כלפי מטה.

מצד שני, היא גם לא יכולה להותיר את השוק פנוי לגמרי למתחרות ולפיכך לא נופתע אם במהלך הזמן, ואם תנאי השוק הנוכחיים יישארו, נראה גם אותה נכנסת לפלח הזה באופן הרבה יותר החלטי.

אם מישהו זקוק לעוד סימוכין לכך ששוק האפס קילומטרים הוא כיום בבחינת "אם אתה לא שם אתה לא קיים", הוא יכול למצוא אותם בסקירה עדכנית של "מדרוג" לאג"ח של אחת מחברות הליסינג: "שוק הליסינג הוא שוק בוגר בעל פוטנציאל צמיחה מוגבל אשר נשלט על ידי חמש חברות עיקריות בעלות נתח שוק של יותר מ-70% מסך הליסינג התפעולי...

"פוטנציאל הצמיחה המוגבל בתחום הליסינג התפעולי הוביל את החברות לפתח פעילות משלימה כפי שבא לידי ביטוי בפיתוח בפעילות הסחר - כולל 0 קילומטרים - אשר היווה את מנוע הצמיחה העיקרי של החברות בענף ופיצה על שחיקה בפעילות הליבה".

ומה יקרה אם ישתנו תנאי השוק המאפשרים כיום את פריחת ה"אפס קילומטרים"? "סביבת הריבית הנמוכה, היצע האשראי ושיעורי המימון הגבוהים ביחד עם הגידול בהיצע הרכבים תרמו לגידול בביקוש לכלי רכב ובפרט לרכב חדש, אשר תומך לעת עתה בפעילות הסחר של חברות הליסינג", כותבים אנשי מדרוג, "אולם הם מגבירים להערכתנו במידה מסוימת את הסיכון הענפי הנוכחי לגידול בהיצע רכב יד שנייה אשר עלול להוביל ללחץ מחירים מתמשך ובפרט עם שינוי בסביבת המימון".

זוהי דרכם המנומסת והמאופקת של אנשי חברות הדירוג לכתוב "אחרינו המבול".

רכב
 רכב