נגב קרמיקה נמכרת לויולה קרדיט; הבנקים ימחקו יותר מ-400 מ' ש'

קרן האשראי, בשיתוף עם קבוצת משקיעים בראשות יריב לרנר, חתמו עם אפריקה תעשיות על הסכם לרכישת החברה לפי שווי של כ-335 מיליון שקל ■ אפריקה תעשיות תחליף ערבות של 500 מיליון שקל שהעניקה לנגב, בחוב חדש של 220 מיליון שקל

יקי ודמני  / צילום:איל יצהר
יקי ודמני / צילום:איל יצהר

קרן האשראי ויולה קרדיט, בשיתוף קבוצת משקיעים בראשות איש העסקים יריב לרנר, הם הבעלים החדשים של חברת נגב קרמיקה שנקלעה לקשיים. היום חתמו המשקיעים החדשים עם הבעלים הנוכחיים, אפריקה תעשיות , ועם הבנקים המממנים, על הסכם לרכישת נגב קרמיקה לפי שווי של כ-335 מיליון שקל לפעילות החברה. השלמת העסקה תהיה כפופה לאישור בית המשפט והממונה על הגבלים עסקיים.

במסגרת העסקה יעמידו המשקיעים בראשות ויולה קרדיט, במועד השלמת העסקה, הלוואת בעלים של 50 מיליון שקל (שיכולה לגדול ב-25 מיליון שקל) לנגב, ובתמורה יקבלו את מלוא הבעלות עליה. קודם לכן, תפקיד הרוכשת בנאמנות דמי רצינות של 10 מיליון שקל עד מחרתיים, שיחולטו במקרה שהעסקה לא תצא לבסוף אל הפועל.

הבנקים הנושים, מצדם, יזרימו לנגב קרמיקה סכום של 13 מיליון שקל שעליו התחייבו לפני חודשים אחדים, ובמקביל ימחקו לחברה חובות בהיקף של 429 מיליון שקל (שיומרו לשטר הון), ויסכימו לפרוס מחדש את יתרת החוב, שמסתכם ל-263 מיליון שקל. חלק נוסף מהחוב שיימחק מבקשים הבנקים לגבות באמצעות המרתו לחוב של החברה האם אפריקה תעשיות כלפיהם, בהיקף של 220 מיליון שקל.

אפריקה תעשיות הסכימה למהלך זה, מאחר שהוא יחליף ערבות של 500 מיליון שקל שהעניקה בעבר להלוואות שנטלה נגב קרמיקה מהבנקים. החוב החדש (כאמור 220 מיליון שקל) יצטרף להלוואה מוסדית בהיקף נוכחי של 161 מיליון שקל שנטלה אפריקה תעשיות בעבר, מחברת הביטוח מגדל ומבית ההשקעות מיטב דש.

את שתי ההתחייבויות האלו תנסה אפריקה תעשיות לפרוע באמצעות מכירת החברה הבת השנייה שלה, פקר פלדה (במסגרת העסקה הנוכחית יוותרו אפריקה תעשיות ופקר על הלוואות בעלים שהעמידו לנגב בהיקף של 39 מיליון שקל). עוד קודם לכן תידרש אפריקה תעשיות להתמודד עם החלטת הגופים המוסדיים להעמיד את החוב כלפיהם לפירעון מיידי, עקב אי-תשלום של 26 מיליון שקל בסוף מארס.

הפסדי עתק מהקמת המפעל

נגב קרמיקה, שהוקמה בסוף שנות ה-60, מעסיקה כיום כ-750 עובדים, לאחר שכבר פיטרה עשרות מהם בשנתיים האחרונות. החברה עוסקת בייצור אריחי גרניט פורצלן במפעל ייצור בירוחם, ובמקביל מפעילה רשת חנויות למכירת אריחים ומוצרים לעיצוב הבית תחת המותגים ויה ארקדיה, נגב וסופר קרמיק.

בשנתיים האחרונות נקלעה נגב קרמיקה לקשיים כלכליים כבדים, עקב הפסדי עתק שנוצרו לה מהקמתו של מפעל הייצור החדש בירוחם. את הקמת המפעל הוביל המנכ"ל הקודם אבי מוטולה, שהאמין ביכולת החברה לפרוץ את גבולות ישראל ולמכור את תוצרתה גם בחו"ל. משום כך, נבנה המפעל עם כושר ייצור כפול מדרישות השוק המקומי.

אלא שהקמת המפעל, שמומנה ברובה בחוב בנקאי, הייתה יקרה בהרבה מתוכניותיה המוקדמות של החברה, והסבה לה הפסדים כבדים שהצטברו לכמעט חצי מיליארד שקל בשלוש השנים האחרונות. מוטולה עצמו נאלץ לעזוב את החברה כבר אחרי המעבר להפסד בסוף 2014, ובהמשך פתחה החברה בחקירה נגדו בעקבות תלונה שהוגשה על אי-סדרים כספיים בתקופת כהונתו.

בהמשך פתחה גם רשות ני"ע בחקירה פלילית כנגד מוטולה ואחרים, ולפני כחודש הועבר התיק לעיון הפרקליטות עם המלצה להעמדה לדין. בהודעת רשות ניירות ערך צוין אז, כי "מממצאי החקירה עולה כי נמצאה תשתית ראייתית מספקת למעורבותם של החשודים המרכזיים לביצוע עבירות על חוק ניירות ערך וחוק העונשין, ובכלל זה הכללת פרטים מטעים בדוחות כספיים, קבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות מנהלים בתאגיד ושיבוש מהלכי משפט".

ההפסדים הכבדים גררו את נגב קרמיקה לגירעון של 272 מיליון שקל בהון העצמי ולחוסר יכולת מעשית לפרוע את התחייבויותיה לבנקים. בעקבות זאת, ובשל חוסר היכולת של אפריקה תעשיות (הנושאת גם היא הערת "עסק חי" בדוחות הכספיים) להמשיך ולתמוך בנגב קרמיקה, הובילו הבנקים בחודשים האחרונים מהלך להעברת נגב לידי משקיעים חדשים, באמצעות מכירת החוב.

עם המתעניינים ברכישת נגב קרמיקה נמנו בתחילה גם קרן אייפקס, חברת אבן קיסר שבשליטת קיבוץ שדות ים ומשקיעים פרטיים, אולם בסופו של דבר נבחרה כאמור הצעתה של ויולה קרדיט.

יקי ודמני, מנכ"ל אפריקה תעשיות ונגב קרמיקה, אמר היום כי קבוצת אפריקה ישראל נפרדת היום מנגב קרמיקה ברגשות מעורבים, מתוקף האתגרים המורכבים שעמם היא התמודדה בשנים האחרונות. "לנוכח הסיטואציה המורכבת שנוצרה, כל שעמד לנגד הנהלת אפריקה תעשיות היה הצלת נגב קרמיקה על-ידי המשך קיומה, ושמירה על מקומות התעסוקה של מאות עובדיה ברחבי הארץ".

ודמני עצמו ימשיך בתפקידו כמנכ"ל אפריקה תעשיות, בעוד שלתפקיד מנכ"ל נגב קרמיקה ימונה לאחר השלמת העסקה אורי גלבוע, ששימש בתפקידו האחרון כמנכ"ל ג'יימס ריצ'רדסון במשך כארבע שנים. עוד לפני כן, שימש גלבוע כמנכ"ל חטיבת הרכב בקבוצת מאיר, המייבאת לישראל את רכבי הונדה, וולוו ויגואר.

קרן ויולה קרדיט נחשבת לאחת מקרנות האשראי הגדולות בישראל. היא הוקמה בשנת 2000 והעניקה מאז היווסדה הלוואות ואשראי בהיקף כולל של יותר מ-600 מיליון דולר לחברות מתחומי הטכנולוגיה, התעשייה והשירותים. לדברי רותי שמחה, מייסדת ושותפה כללית בקרן ויולה קרדיט, "נגב קרמיקה היא חברה ותיקה ומובילה בתחומה, שבעזרת ניהול מצטיין, צמצום החוב והזרמת כסף חדש, יהיה ניתן להחזירה ליציבות ולשגשוג".

יריב לרנר, שיכהן בתפקיד יו"ר פעיל בנגב קרמיקה, שימש בעבר כמנכ"ל חברת נטלי שירותי רפואה, והיה אחראי להליך שיקומה ולמכירתה לידי חברת סאנפאוור הסינית. כיום הוא משמש גם כמנכ"ל חברת בתי המלון והקזינו קווינקו הציבורית, שבה הוא שולט יחד עם יגאל זילכה, הנושאת על גבה הערת "עסק חי". לדברי לרנר, "נגב היא חברה מובילה בתחום המוצרים לבניין, אהובה ופופולרית בקרב קבלנים, אדריכלים ומעצבי פנים".