הפסטיבל הבינלאומי במעלות-תרשיחא: לדבר לעצים ולאבנים

הפסטיבל מפגיש קהל עם אמנים בעבודה, פסלים בהתהוות ונופים יפים של אביב

מבצר המונפורט בנחל כזיב / צילום: יותם יעקבסון

אחת המסורות היפות והפופולריות בחול המועד פסח הוא פסטיבל הפיסול הבינלאומי "אבן בגליל" במעלות-תרשיחא. זו השנה ה-26 שבה מתקיים האירוע, והשנה הוא חגיגי במיוחד, לרגל יום ההולדת ה-60 של העיר. במרוצת השנים שבהן מתקיים פסטיבל הפיסול, נוצרו בו יותר מ-360 פסלי ענק, שכיום פזורים ברחבי העיר ומעטרים אותה. בפסטיבל הנוכחי ישתתפו 14 פסלים מהארץ ומחו"ל (מסין, איטליה, ספרד, גיאורגיה, רוסיה, אוקראינה, נפאל, קוסובו ומקדוניה). חלק מהייחוד של הפסטיבל הוא האפשרות שניתנת לקהל להסתובב בין הרגליים של האמנים ולחזות בהם במהלך יצירתם וביצירה תוך כדי התהוותה.

לצד הפיסול האמנותי מתקיימות גם פעילויות לכל המשפחה. אחת מהן היא פיסול בבלונים, מיצג של אמן הבלונים הבינלאומי גידו ורהוף, שהציג בשנה שעברה פסל ענקי של יונה עשויה כולה מבלונים, ולאור העניין הרב שעורר יקים גם השנה מיצג מיוחד שייבנה מ-30 אלף בלונים. הפסטיבל יתקיים על גדות האגם המלאכותי מונפורט, הפתוח כל ימות השנה ומציע שלל אטרקציות כמו שיט בסירות, החלקה על הקרח, קארטינג, סגויי, רייזר, מתחם קמפינג, רכיבה על סוסים ועוד. לצד כל אלה יהיו גם הופעות, הפעלות, מופעי תיאטרון רחוב ומוזיקה, הצגות לילדים, מתחמי יצירות ואמנות, מתחמי הפעלות ותחרויות נושאות פרסים, מתחמים מוזיקליים, ירידי אומנים, דוכני מזון ועוד (12-14.4, לפרטים נוספים: www.maltar.org.il).

אירועים יתקיימו גם ברחבי העיר ובסביבתה. שאטלים מיוחדים יצאו אל נחל כזיב וחזרה ממנו. נחל כזיב, המנקז את גוש הרי מירון מערבה, הוא הנחל הגדול ביותר בגליל המערבי העליון. באופן טבעי זורמים בקניונו העמוק מים כל ימות השנה, אלא שרובם נשאבים כיום על-ידי חברת מקורות. המדרונות משני עברי הנחל מיוערים בצפיפות ומציעים נופי חורש וצל נדירים במקומותינו. מעל ערוץ הנחל תלוי על מצוק מבצר מונפורט ("ההר החזק") הצלבני.

בנחל כמה מסלולי הליכה. ניתן להסתפק בביקור בפארק גורן ולהשקיף על הערוץ העמוק ועל מונפורט שניצב מנגד (במקום שפע מקומות לערוך פיקניק). ניתן גם לצאת לטיול רגלי במגוון מסלולי הליכה (באורכים ובדרגות קושי שונות) לאורך שפת המצוק, וגם במסלולים שיורדים אל הנחל ושבים ועולים ממנו או אף חוצים אותו, אל עבר הדרך הנופית החולפת מעל מונפורט, בואך מצפה הילה.

אחד המסלולים היפים (אך הארוכים יותר) הוא זה שיוצא ממצד אבירים, יורד אל תחתית הערוץ ועולה ממנו בפארק גורן, מול המונפורט. בדרך חולפים על פני דמות מסתורית, חקוקה בסלע, של חייל רומי, ובהמשך ניתן לשכשך בבריכות המים הסמוכות לעין טמיר.

מסלולי טיולים נוספים באזור הם נחל נמר (אחד הנחלים התלולים והסבוכים באזור), מערת קשת (מסלול קליל שכיום מונגש גם לכיסאות גלגלים, ולצדו מסלול קשה יחסית שיורד ממנה אל נחל בצת), נחל שרך ונחל בצת - מסלול נפלא בעומק החורש ובו גם מערה חבויה שממתינה לגילוי - מערת שרך, חורבת דנעילה - שרידי יישוב עלום נסתרים ביער, שביל הליכה קליל שמשלב נופי חורש ושדות החולף בין עין מירב ועינות אט בואך חורבת געתון, וכמובן הליכה לאורך חוף אכזיב, בואך ראש הנקרה, שמתאימה במיוחד לעת שקיעה.

מומלץ בחום גם טיול ברחבי תרשיחא. ישנם כמה מורי דרך שעורכים ברחבי הכפר סיורים היסטוריים וקולינריים, ביניהם אמנון גופר (איש הגליל, בעל ידע בלתי נדלה, כישורי הדרכה נפלאים ויכולת פנטסטית לספר סיפורים) ונורית פורן (שהתמחותה בסיורים קולינריים). עם האטרקציות הקולינריות של המקום בתי קפה מקומיים כמו גרנדי, מאי בייקרי, סוויט קאפ, שאהין מיוזיק, ובוזה - סיפור של דו-קיום וגלידה משובחת.

אפשר למצוא מורי דרך נוספים ולקבל הרבה עצות טובות ומועילות למסלולי טיולים, מקומות לינה, הסעדה ועוד ברחבי האזור בעמותת התיירות של הגליל המערבי (www.bgalil.co.il).

לתרשיחא, שמאז 1963 מאוחדת מוניציפלית עם מעלות, היסטוריה מרתקת. במאה ה-18 ערך שליט הגליל הדרוזי, דאהר אל-עומאר, חילופי אוכלוסין בשטחיו. הוא העביר את מקום מגוריהם של תושבי מעיליא המוסלמים ויישב תחתם נוצרים מלבנון. כך הפכה מעיליא ליישוב שכל תושביו נוצרים וקמה תרשיחא שתושביה מוסלמים. בהדרגה, הפכה תרשיחא לעיירה חשובה על אם הדרך בין עכו לצפת.

השיח' הסופי אל-ישרוטי מטוניס, מייסד המסדר השזאלי (סופי) בעכו, הקים כאן בית מגורים מפואר ובסמוך אליו הקים עבדאללה פאחה, שליט עכו בראשית המאה ה-19, מסגד נאה כהקדש למען אמו. הכפר נודע בתעשיית הטבק המשגשגת שלו והיה בו רובע שלם של חרשי ברזל ויצרני סכינים איכותיות שנמכרו בכל האזור. מאז אותם ימים הרבה השתנה בתרשיחא. כיום יש בה שפע של מסעדות מעולות, ממתקיות וגלידריה מפורסמת.

חול המועד בגולן

המועצה האזורית גולן מציעה מגוון פעילויות וטיולים לחג: חדר בריחה מעשיר בפארק הוולקני, סיורים בין מאגרי מים ומעיינות, סיור כרמי יין, סיור עששיות, תצפיות נוף ביום ותצפית כוכבים בלילה, וכן טיולים מודרכים ללא עלות בהדרכת מדרשת הגולן. תחנות יציאה: מתחם תיירות וואסט, צומת יהודייה ואמפי פארק גולן. 12-14.4 www.tourgolan.org.il