לאחר מאבק: נחתם הסכם לשיפור תנאי העסקת המנופאים

לפי ההסכם, שכר המינימום למנופאי יעמוד על 49 שקל לשעה, וכשנה וחצי ממועד כניסת ההסכם יעלה השכר ל-52 שקל לשעה ■ לכך תתווסף תוספת מאמץ בגין גובה ובידוד בסך 3.5 שקלים לשעה ■ העובדים יהיו זכאים לקרן השתלמות כבר מיומם הראשון

בנייה בעיר באר שבע.  הסכם גג ל–20 אלף יח"ד  / צילום: אייל פישר
בנייה בעיר באר שבע. הסכם גג ל–20 אלף יח"ד / צילום: אייל פישר

לאחר מספר שבועות ארוכים של משא-ומתן ומספר הסכמות שכבר הושגו אך בוטלו ברגע האחרון, נחתם היום (ה') הסכם בין ההסתדרות להתאחדות בוני הארץ בכל הנוגע לתנאי העסקתם של המנופאים.

על ההסכם חתמו יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן; נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק; יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל; ויו"ר ועדת העבודה של התאחדות בוני הארץ, אורי רובין.

מדובר על הסכם קיבוצי במסגרתו יוסדרו זכויותיו של ציבור המנופאים ומפעילי עגורן צריח בישראל.

מההסתדרות נמסר היום כי הסכם זה הבשיל לאחר הסכם הבנות ראשוני שנחתם בין הצדדים לפני כחודש וחצי.

ההסכם להסדרת זכויות המנופאים בענף הבניין יצורף כנספח להסכם הענפי בענף הבנייה והתשתיות, אשר נחתם ביוני 2015 והורחב על-ידי צו הרחבה בנובמבר 2015. הוא מעלה את שכרם ההתחלתי של המנופאים בעשרות אחוזים וכולל תוספות ייחודיות לשכר.

הצדדים הסכימו כי מרגע כניסת ההסכם לתוקף (עם פרסום צו הרחבה), שכר המינימום למנופאי יעמוד על 49 שקל לשעה, וכשנה וחצי ממועד כניסת ההסכם לתוקף, יעלה השכר ל-52 שקל לשעה. לכך תתווסף תוספת מאמץ בגין גובה ובידוד בסך 3.5 שקלים לשעה.

כמו כן, העובדים יהיו זכאים לקרן השתלמות כבר מיומם הראשון בעבודה, כאשר הפקדות המעביד יעמדו על 5% (2.5% מהעובד). ההסכם אף מסדיר תוספת סיכון מיוחדת בסך 4 שקלים לשעה בעת מצב מיוחד בעורף, והשתתפות בהוצאות נסיעה בסכום כפול מהקבוע בצו ההרחבה הכללי בעניין זה.

נושא נוסף שהוסדר בהסכם המנופאים הוא שיפור סביבת העבודה הפיזית של המנופאים, בדגש על שיפור הבטיחות והגיהות. ההסכם קובע כי הצדדים יפעלו במשותף כדי להכשיר עובדים מקומיים למקצועות האיתות והעניבנות, באמצעות קיום הכשרות מיוחדות.

לצד אלה, ההסכם מבטיח פנייה משותפת של הצדדים לרשויות הרלוונטיות במטרה למנוע זיוף רישיונות מנופאי, ולשם הסדרת תחום חברות המנוף. הוא אף קובע תקן מינימלי לתנאים וציוד נדרש בתא המנוף, לצד תוכניות עבודה בעניינים שונים, כגון: מתקני העלאת ציוד למנוף, ציוד מתאים לעבודה על מנופים בגובה רב ועוד.

רועי ויינשטיין, דובר ארגון מנופאי הצריח, אמר לאחר חתימת ההסכם: "קיבלנו הסכם שאין כדוגמתו. אנחנו מכירים את המקצוע ואת הסיכונים, ולכן זה ניצחון ראשון, ויש עוד מה לעשות בסוגיית הבטיחות והסדרת הרישיונות".

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר עם חתימת ההסכם: "זהו צעד ראשון בדרך ארוכה להסדרת הבטיחות בכל ענף הבנייה. ההסכם להסדרת זכויות המנופאים עליו חתמנו היום עושה צדק היסטורי עם קבוצה של עובדות ועובדים הממלאים תפקיד מאתגר, המהווה תפקיד מפתח גם בתחום הבטיחות באתרי בנייה, והם ראויים לתגמול שמכבד את עמלם. לצד שיפור משמעותי בשכר, ההסכם מעגן גם סוגיות משמעותיות נוספות שנועדו להבטיח תנאי בטיחות הולמים בסביבת העבודה הפיזית, תוך מתן מענה מקיף למאפיינים הייחודים של עבודת המנופאים".

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, מסר: "אנו שמחים מאוד על השלמת ההסכם שמבטיח תנאי עבודה ושכר ראויים למנופאיות והמנופאים".

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל: "אני שמח שהגענו לרגע הזה. לאחר מסע קשה של למעלה משנה וחצי, הצדק נעשה, העובדים השקופים מקבלים הכרה, והניצול שחוו עד היום ייפסק".

מוועד הפעולה של עובדי עגורן צריח נמסר: "הגדרת מקצוע המנופאות וההכרה בו היא צעד היסטורי המבשר את סופה של תקופה עצובה בענף. זהו ניצחון ראשון במלחמה בה כלל הציבור מפסיד כבר עשרות שנים. המנופאים יכולים להיות גאים בעצמם על היותם חוד החנית בהפיכת מדינת ישראל לקצת יותר שקופה ובטוחה".