טבע, אמנות והשמינייה הסודית: שיטוט בשבילי רמת מנשה

ברמת מנשה נשמר האיזון העדין בין האדם והטבע ■ כשהטבע מעלה מופע אביב מרהיב, האדם מצדיע בפסטיבל יערות מנשה

תערוכת "חיבורים במרחב / צילום: רן פרץ

שני צבאים דילגו קלות ביער. עצרנו. הראשון הגיע לשביל וכמו ילד טוב כיתה א', הפנה מבט לימין ולשמאל לוודא שאפשר לחצות. כשנחו עיניו על המכונית הוא קפא. התקדמנו לאט-לאט ולמשך רגעים ספורים, הצבי ואנחנו בהינו זה בזה. כשתחושת הסכנה גברה שב המוביל על עקבותיו, הצטרף אל חברו והשניים חמקו אל היער, מותירים אותנו נרגשים.

ברמת מנשה כל יום נושא בכנפיו ריגוש חדש. המרחב הירוק והעצום (יחסית) הזה מלא בנחלים, שדות חקלאות ובר, חורשות, יערות, גבעות ואינספור מסלולי טיול. במועצה האזורית מגידו מתייחסים ברצינות למרחב הביוספרי ועמלים לשמרו, שכן מדובר בשטחים פתוחים מהגדולים ביותר שנותרו בארצנו, מעין יוסמיטי פארק (כי חלומות לא עולים כסף) בזעיר אנפין. אחת התוכניות שנרקמות במועצה מבקשת לתחום את אגן נחל השופט ולהופכו פארק סגור לתנועת כלי רכב, בעיקר כדי למנוע את ההשתוללות המוטורית של אופנועים, טרקטורונים ועוד. אייל רום מהחברה הכלכלית במועצה מספר על תוכניות לטווח הקצר והארוך, כך שיש למה לצפות.

אנו משוטטים בין שבילי הרמה, בשיאם של הטבע המוריק והפריחה המשתוללת, ונתי וירבה, במאי ומפיק ממשמר העמק, מספר לי על שני אירועים גדולים שיתקיימו במאי בהובלתו. ב-20-18 יתקיים פסטיבל יערות מנשה התשיעי, שמקבץ במרחב מוגדר בלב היער, סמוך לאנדרטת הקיבוצים, שלושה ימים של מוזיקה, תרבות ואמנות לצד שלל פעילויות בכמאה התרחשויות שונות. הפסטיבל - יוזמה של תושבי האזור בשיתוף המועצה, הוא במה ענקית (כ-10,000 מבקרים צפויים להגיע) לפלטפורמות חדשות ולשיתופי פעולה מרתקים בין אמנים מתחומים שונים. הטבע השקט משנה פניו למתחם עמוס דוכנים, מתחמי הפעלה וסדנאות ובמת מופעים. בשטח הפסטיבל יוקצה מתחם לאוהלים, ואפשר ללון גם בחאן מסודר. דמי ההשתתפות הם 350 שקל לאדם ל-3 ימים, ועל לינה בחאן ייגבה תשלום נוסף. (לפרטים: www.yearot.com)

אחד האירועים שנולדו מהמפגשים הללו הוא "חיבורים במרחב" - פעילות אמנותית שבסופה יוקם מוזיאון טבע בשטח. 6 אמנים יהודים וערבים יהיו חלק מעשייה מעמיקה בתחום שנבחר, וייצרו בשיתוף עם אמנים מהאזור פסלים ומיצבים מחומרי היער. בשלב ראשון התכנסו האמנים למפגשי חשיבה ותכנון, ב-12-9 במאי ייערך סימפוזיון יצירה שבמהלכו יעמלו האמנים על יצירותיהם, ובסופו של התהליך תוקם מעין תערוכה סביבתית שתיחשף באירוע הפתיחה (12.5) ותישאר בטבע להנאת המטיילים הבאים.

העבודות יבטאו את ההתייחסות לטבע, לנוף היער ולהיסטוריה המורכבת של האזור, והן יוצגו לאורכו של "השביל האזורי של רמת מנשה" (סימון כתום) שעובר במתחם הפסטיבל. מוזיאון היער, מאמינים כאן, יהפוך לאטרקציה בפסטיבל ואחריו וימשוך אליו מטיילים רבים. אם תגיעו לפני ההקמה, כדאי להגיע לאנדרטת הקיבוצים הסמוכה וליהנות מהנוף הנהדר של עמק יזרעאל.

אמנות שונה בתכלית אפשר לטעום בתערוכה "השהייה" של יונית קדוש בגלריה לאמנות בקיבוץ רמות מנשה (פתוח גם בשבת, 13:00-11:00). הציורים בתערוכה מנציחים מיצבים שקדוש יצרה בתערוכות קודמות. האווירה במקום שונה בתכלית מהמקובל בגלריות לאמנות, והעבודות מינימליסטיות ורוחניות משהו. התערוכה תוצג עד 6 במאי, וב-22 באפריל תקיים האמנית שיח גלריה פתוח לקהל. בהמשך החודש גם תיפתח תערוכת ציורים של איריס אפקי (ללא תשלום, טל' 3864955-052)

אחת האטרקציות המרתקות בסביבה חבויה בחדר הכושר של קיבוץ עין השופט. מה הקשר? תשאלו את ישי הוברמן, חבר הקיבוץ, שכילד חיפש את הסליק שהסתירה "השמינייה הסודית" - אביו ושבעת חבריו. הסליק אינו עניין לביקור חטוף. יש לשבת ולהאזין ברוב קשב לקורותיו של הקיבוץ, היישוב היהודי, הסליק הסודי וגילויו על-ידי הוברמן הבן וחבריו כמעט 70 שנה לאחר הקמתו.

הסליק הסודי צופן בחובו את כל המרכיבים של סיפור טוב: מלחמות, סודות, אג דות, חברות והומור. במשך קרוב לשעה, הוברמן הנמרץ והחייכן מגולל בכישרון ובחן סיפור מתח נוסח חסמב"ה, בהתנדבות (כשחדר הכושר לא הומה) ובתיאום מראש. התעלומה הבלשית תרתק גם ילדים, ומומלץ להגיע עם כל המשפחה (טל' 5764268-050).

אחרי יום טיול ברמת מנשה, קחו לכם אתנחתא אצל "יענקל'ה", קרון קפה במדשאה גדולה ומטופחת עם שולחנות עץ מדליקים בכניסה לקיבוץ הזורע. כשיונת אביאל פתחה את הקרון - הגשמת חלום רב שנים - היא קראה לו על שמו של אביה ז"ל. תחילה פעל הקרון בתוך הקיבוץ, אך לפני שלושה חודשים הועתק מקומו אל מתחם הכניסה כך שהוא נגיש יותר.

המקום פעיל מהבוקר עד הצהריים (בשישי עד 17:00 ובחמישי גם בערב) ומה יש בו? קפה לסוגיו, שייקים ומיצים, כריכים, סלטים, יוגורט עם גרנולה ועוגות - הכול מעשה ידיה של אביאל. המתחם אסתטי ומזמין, האוכל קליל וטעים, ובסופי שבוע מוצעת למכירה תוצרת חקלאית עונתית. בשבתות הומה המתחם משפחות מטיילות ורוכבי אופניים (נסו את הסינגל הצהוב או הכחול), וכשבשמיים עומדת שמש אביבית, באמת שלא צריך יותר. (טל' 3990114-052)