ארדואן: "על כולם לקבל את התוצאות - במיוחד בעלות בריתנו"

נשיא טורקיה: ניתן יהיה לערוך משאל עם על מתן עונש מוות, אם יהיה צורך בכך ■ ראש הממשלה, שתפקידו יבוטל במסגרת השינוי החוקתי, אמר כי מדובר ב"דף חדש בדמוקרטיה"

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר אמש (א') בחגיגות תומכיו באיסטנבול כי על פי התוצאות הלא רשמיות, 25 מיליון בעלי זכות בחירה במדינה הצביעו בעד שינוי החוקה, שמרחיב דרמטית את סמכויותיו. "תוצאות משאל העם מראות כי האומה מקבלת את השינוי בממשל", אמר. "כולם צריכים לכבד את החלטת האומה שלנו, במיוחד בעלות בריתנו". בתוך כך, הוסיף הנשיא, כי מדינתו תוכל לערוך משאל עם על מתן עונש מוות בחוק, אם יהיה צורך בכך. על אף שהנשיא כבר הכריז על נצחונו, יו"ר ועדת הבחירות במדינה הודיע כי התוצאות הרשמיות יתפרסמו רק בעוד 12 ימים.

ראש ממשלת טורקיה בינאלי יילדרים, שתפקידו יבוטל במסגרת הרפורמה בחוקה אמר כי "טורקיה פותחת דף חדש בהיסטוריה של הדמוקרטיה שלה. העם הוא זה שאומר את המילה האחרונה, והעם אמר 'כן'". עוד הוסיף יילדרים, כי "תוצאות המשאל הן התשובה הטובה ביותר ליוזמי ניסיון ההפיכה ביולי". מוקדם יותר, בירך ארדואן את יילדרים על הניצחון הצפוי במשאל העם, שכן הוא קידם את הרפורמה להרחבת סמכויותיו של הנשיא בפרלמנט.

כחלק מהרפורמה, יפורק משרד ראש הממשלה וסמכויותיו יינתנו לנשיא. אלה כוללות תכנון התקציב, הכרזה על מצב חירום והוצאת צווים למשרדי ממשלה ללא אישור הפרלמנט. התיקונים יאפשרו לארדואן גם למנות ולפטר שרי ממשלה, להשתלט על הנהגת המפלגה ולמעשה למשול עד שנת 2029. בנוסף לכך, הפרלמנט יורחב מ-550 חברים ל-600 והוא יוכל להדיח את הנשיא באמצעות רוב מיוחד. הנשיא יוכל לפזר את הפרלמנט והוא יוכל למנות לעצמו סגן או כמה סגנים. לפי גישת ארדואן, השינוי יסייע לטורקיה להתמודד עם האתגרים הביטחוניים והפוליטיים שניצבים מולה.