המדינה תחזיר לגולן טלקום 45 מיליון שקל על אגרות תדרים

זאת בטענה כי לא ניתן להשית על גולן קנס כפול על אותה עבירה - גם קנס של 31 מיליון שקל על פירוק הרשת וגם לא להחזיר לחברה 45 מיליון שקל שהייתה אמורה לקבל אילו עמדה בתנאי הרישיון

מדינת ישראל החליטה להעניק לגולן טלקום ולאלקטרה צריכה שי לחג בהיקף של כ-45 מיליון שקל של החזרים על אגרות התדרים. כפי שנחשף ב"גלובס", גולן טלקום אמורה ליהנות מהחזר אגרות תדרים בשווי 45 מיליון שקל, אילו עמדה בתנאי הרישיון שלה ואילו לא הפרה את החובות המוטלות עליה ברגל גסה בכל הקשור לבנייה ולהקמה של רשת סלולרית. אלא שהמציאות הוכיחה אחרת ובסופו של דבר גולן לא עמדה בתנאי הרישיון שלה ולכאורה היא לא אמורה ליהנות מההחזר, זו לפחות המסקנה המתבקשת והדרישה שהייתה אמורה לקום ממשרד התקשורת - לא לתת פרס למי שבא לעשות סיבוב על חשבון המדינה.

בפועל מה שקרה הוא שמשרד התקשורת הגיע למסקנה כי אי אפשר שלא להחזיר לגולן את אגרות התדרים מכיוון שאז מה שיקרה הוא שגולן תחטוף קנס כפול, וזאת בגלל הקנס בסך 31 מיליון שקל שכבר הוטל עליה בגין אותן עבירות של אי עמידה בתנאי הרישיון.

בשורה התחתונה הבעלים החדשים של גולן טלקום (אלקטרה צריכה) והבעלים הקודמים של החברה, מיכאל גולן ושותפיו, אמורים להתחלק בתמורה באופן שווה. לא יהיה מוגזם להעריך שלנוכח השבריריות בכדאיות בעסקה, להחזר שהמדינה תשלם יש השפעה לא מבוטלת על כדאיותה.

בעקבות החשיפה בגלובס על ההחזר הצפוי, פנתה התנועה לאיכות השלטון בבקשת הבהרות ממשרד התקשורת וטענה שזה לא מתקבל על הדעת שהמדינה תחזיר לגולן כספים עבור אגרות תדרים ששילם, כאשר ברור שההחזר מותנה בעמידתו בתנאי הרישיון.
לדברי נילי אבן חן, מנהלת מחלקת כלכלה ומחקר ואור מלכי, רכז המחלקה בתנועה לאיכות השלטון, שפנו בבקשת הבהרות ממשרד התקשורת בעניין זה, אמרו כי "בהתחשב בהפרות של תנאי הרישיון, הענקת פרס לגולן בדמות החזרי אגרות התדרים, לוקה באי שביעות קיצונית נוגדת את האינטרס הציבורי ומהווה התנהלות בלתי אחראית בכספי ציבור".

נזכיר כי מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר הבטיח שהנושא ייבחן ומסתבר שהנושא אכן עלה לדיון ומשרד התקשורת קיבל החלטה ערב חג הפסח. המשרד הודיע לתנועה כי "הליך חילוט ערבות הרישיון של גולן (31 מיליון שקל ג.פ), אשר מתנהל מולה ממצה לעמדת המשרד את הטיפול בהפרה של גולן לעניין חובות הפרישה של רשתה לפי רישיון הסלולר שלה".

כאן המקום לציין שגולן טלקום הגישה ערעור על הקנס והוא עתיד להיבחן על ידי שר התקשורת בפועל צחי הנגבי. במקביל גולן הגישה בג"ץ שבו היא דורשת שמי שיקבל את ההחלטה בעניין הקנס יהיה השר הנגבי ולא שר התקשורת וראש הממשלה בנימין נתניהו.

גורמים המקורבים לנושא אמרו לגלובס כי בפני הנגבי יוצג הערעור של גולן וגם ההחלטה להחזיר לחברה את התשלום על אגרות התדרים והוא יצטרך להחליט לאור זאת האם להיענות לבקשה להפחית בקנס. לדבריהם צריך לזכור גם שגולן "ריפאה" את העבירות של פירוק הרשת שלה בכך שהיא חתמה על הסכם איחוד רשתות מלא עם סלקום. לדברי אותם גורמים קיים חשש משפטי שבג"ץ לא היה מאפשר להטיל על גולן טלקום קנס כפול, ולכן למרות ההבנה עדיף להסתפק בקנס מתוך ראיית מכלול הנסיבות וטובת השוק.