תהיה חומה? לא, אך טראמפ בשלו: אל תאמינו לפייק מדיה

הרפובליקאים מצמצו ראשונים: בהצעת תקציב הביניים, שחייבת לעבור את הקונגרס עד יום ו', לא ייכלל מימון לבניית החומה, אבל הנשיא לא מודה ■ דעה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

המציאות שוב טופחת על פניו של דונלד טראמפ והוא, שוב, מתעקש להתעלם ממנה. אמריקה לא קונה את בעת הזרים שהוא מנסה לחלחל לתודעתה, אך הוא אינו מוותר. בתחילת נשיאותו הכניסו בתי-המשפט לפריזר שני צווים נשיאותיים שנועדו להגביל כניסת מוסלמים לארה"ב, ורק אתמול קבע בית-משפט בסאן-פרנסיסקו, כי הממשל אינו רשאי לשלול סיוע פדרלי ממדינות או רשויות מקומיות שמסרבות לשתף פעולה עם סוכנים של מינהל ההגירה שצדים תושבים נטולי ניירות. (דובר הבית הלבן בתגובה על הפסיקה: "בית-המשפט השתגע").

אבל בחודשים שחלפו המשיך הנשיא החדש לנפנף בנשק האולטימטיבי שלו נגד מסתננים בלתי רצויים, ובמיוחד אלה שהוא הגדיר "אנסים ורוצחים" - חומה ענקית לאורך הגבול הארוך עם מקסיקו, שתייבש, כך הוא טען, את הזרם הבלתי פוסק של מחפשי עבודה ממקסיקו ומאמריקה התיכונה, שגוזלים את מקומות העבודה של אזרחים אמריקאים קשי-יום.

עתה מתברר, שגם החומה ניטלת מטראמפ - אותה חומה מיתולוגית שהוא התחייב להקימה בנאום אחר נאום במהלך מסע הבחירות לנשיאות אשתקד. "אנחנו נבנה חומה לאורך הגבול עם מקסיקו", הוא נהג לזעוק. "ומי ישלם בעדה"? הקהל, שכבר ידע מה מצופה ממנו, תמיד הריע: " מקסיקו, מקסיקו, מקסיקו".

ובכן, מקסיקו לא תשלם, כפי שהיה ברור שיקרה, אבל טראמפ נותר תקוע עם הבטחת הבחירות הזו, שמגלמת את שאיפתו הפופוליסטית לבדלנות והסתגרות, ושהייתה מסד הקמפיין שלו. אך מי ישא בהוצאות מימוש החזון הזה? בשבועות שחלפו, ניסה טראמפ להטיל את הנטל על כתפיהם של משלמי המיסים, והוא הסביר זאת בספין פתלתל: "בסופו של דבר, במועד מאוחר יותר, מקסיקו תשלם, בצורה זו או אחרת, בעד הקמת החומה שאנו זקוקים לה נואשות... אך כדי שנוכל להתחיל לבנות את החומה במועד מוקדם יותר (אנו נשלם)".

עד אתמול, הוסיף הבית הלבן לדרוש מהקונגרס להכליל סעיף שיתקצב לפחות מיליארד דולר למימון בניית החומה בתקציב הביניים הפדרלי, שחייב לעבור את הקונגרס עד יום ו'. אם הצעת התקציב לא תעבור את משוכת הקונגרס, לא יהיה מימון להמשך הפעילות של המשרדים הממשלתיים והממשל פשוט יסגור את החנות. תשלומי הביטוח הלאומי לא יופקדו בחשבונות הגימלאים. דרכונים חדשים לא יונפקו. הפארקים הלאומיים ייסגרו. המרכז למניעת מחלות יפעל במתכונת חירום. האמריקאים כבר היו בסרט הזה כמה פעמים והם לא אהבו אותו.

טראמפ זקוק לרצון הטוב של הדמוקרטים כדי להעביר את התקציב בעוד מועד - והוא לא יקבל אותו. מחוקקים דמוקרטים הבהירו שלא יהססו להצביע נגד כל הצעת תקציב שתכלול מימון לחומה ולשתק בכך את הממשל. הדמוקרטים טוענים, שמיזם החומה הוא הוא בזבוז נפשע של כספי הציבור והם משוכנעים, שהציבור יאשים את טראמפ ואת הרפובליקאים בכיבוי אורות הממשל, לא אותם. אף דמוקרט לא ערק לשורות הרפובליקאים, שזקוקים ל-60 קולות בסנט (יש להם רק 52).

עכשיו, קרוב לשעת האפס, הרפובליקאים מצמצו ראשונים, וקרוב לוודאי שכסף להקמת החומה לא יתוקצב. (הם מנסים עתה לשכנע את הדמוקרטים לתמוך במימון "אמצעי ביטחון אלקטרוניים לאורך ההגבול"). מחוקקים רפובליקאים חוששים מבחירות הביניים לקונגרס ב-2018, והם מודעים לכך שהתמיכה הציבורית בטראמפ קטנה יותר מזו של כל הנשיאים שקדמו לו בשלושת החודשים הראשונים לממשלם.

מחוקקים ואפילו פקידים בבית הלבן אמרו ל"פוליטיקו", כי טראמפ החל להשלים עם המציאות, שהוא מבין שהתעקשות על מימון לבניית החומה תוביל לשיתוק הממשל, וזה יזהם את 100 הימים הראשונים של ממשלו בכתם בלתי מחיק. בכל מקרה, אין לו שליטה על הקונגרס.

אך בה בעת מבין טראמפ, שה"בסיס", תומכיו השרופים, יתקשו לעכל את הנסיגה שלו, את הוויתור על החומה, שקנתה ליבם של רבבות כסנופובים. וכך, הוא יצא אתמול עם הציוץ הבא: "אל תתנו לפייק מדיה לספר לכם ששיניתי את עמדתי לגבי החומה. היא תיבנה ותסייע לבלום סמים והברחת בני אדם". דובר הבית הלבן, שון ספייסר, החרה החזיק אחריו: "הקדימויות של טראמפ לא השתנו. החומה תיבנה". הנשיא ודוברו לא הסבירו מתי היא תיבנה ומי ישלם בעדה. כך אוכלים את העוגה ומשאירים אותה שלמה.

ראש לימבו, שופר הימין הקיצוני בארה"ב, קרא בין שורות הציוץ וקבל בשידורו, שטראמפ "התקפל" לפני הדמוקרטים: "אני לא שמח לדווח לכם על כך ואני מקווה שאני טועה. אבל נראה, בשלב זה, שהנשיא טראמפ מוותר על דרישתו למיליארד דולר עלובים בתקציב לבניית החומה... אם זה יקרה, הדמוקרטים פשוט ילמדו שהאיום בשיתוק הממשל עובד גם על טראמפ, לא רק על מחוקקים דמוקרטים".

בשבת ימלאו 100 ימים לממשל טראמפ. והנשיא שואף להציג הישגים מדידים לציון אבן דרך זו. הצעד הראשון לבניית החומה לא יהיה אחד מהם.