חב' הדירוג Fitch אשררה דירוג האשראי של ישראל על A+

עפ"י החברה, חוזקותיו של המשק הן בין היתר ביצועים מאקרו-כלכליים איתנים, וחולשותיו הן יחס חוב-תוצר, שעדיין גבוה, וסיכונים פוליטיים וביטחוניים

חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' אשררה היום (ד') את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של A+ עם תחזית יציבה. על פי החברה, חוזקותיו של המשק הישראלי הן העודף במאזן התשלומים, חוסן מוסדי וביצועים מאקרו-כלכליים איתנים, וחולשותיו הן יחס חוב ממשלתי לתוצר שעודנו גבוה ביחס למדינות הייחוס וסיכונים פוליטיים וביטחוניים.

בחברה מציינים כי גברה ההסתברות לסיום כהונתה של ממשלת נתניהו בחירות מוקדמות כתוצאה מחיכוכים פנימיים בין השותפים הקואליציוניים והחקירות המתנהלות נגד ראש הממשלה. בסוכנות מציינים כי "לאף אחת מהמפלגות החברות בקואליציה אין תמריץ ברור להקדים את הבחירות אך היחסים השבריריים עלולים להאיץ תהליכי התפרקות של הממשלה".

שר האוצר, משה כחלון, מסר: "אשרור דירוג האשראי של ישראל הוא עדות נוספת לחוסנה של הכלכלה הישראלית ולאמון לו היא זוכה בקרב סוכנויות הדירוג המובילות בעולם. אשרור הדירוג מוכיח שאפשר להגדיל את ההוצאה הציבורית עבור המשרדים החברתיים, להפחית את נטל המס, להגדיל את ההכנסה הפנוייה של האזרחים ובמקביל לטפח כלכלה יציבה ומשגשגת". 

פיץ' מדגישה כי החשבונות החיצוניים של ישראל נותרו חזקים בשנת 2016. העודף בחשבון השוטף צפוי לעמוד ב-2016 על 3.9% תוצר, ירידה מסוימת לעומת העודף ב-2015 שעמד על 4.6% - זאת כיוון שהיצוא לא הדביק את הגידול המהיר ביבוא. פיץ' מעריכה כי העודף ימשיך לרדת ב-2017 וב-2018 אך יישאר ברמה גבוהה יחסית של 3.2%.

מבחינת מאזן התשלומים מציינת פיץ' כי מעמדה של ישראל כמלווה נטו הולך ומתחזק ודומה יותר לזה של מדינה המדורגת AA . ב-2017 צפוי העודף במאזן לעמוד על 43% תוצר, בין היתר הודות לגידול הניכר ביתרות המט"ח של בנק ישראל. מדובר ביחס הגבוה פי שלושה מהחציון של מדינות המדורגות A וכמעט זהה לחציון של מדינות AA.

בסוכנות מציינים כי פיתוח מאגר לוויתן יספק תמיכה נוספת למאזן התשלומים החיצוני של ישראל. המאגר אמור להתחיל להפיק גז טבעי בשנת 2020.

למרות שממשלת ישראל הצליחה בשנים האחרונות להוריד את יחס החוב לתוצר מ-95.2% ב-2003 90% לרמה של 62.2% בשנת 2016 מציינת פיץ' כי היחס עדיין גבוה לעומת הנתון המקביל במדינות הייחוס - העומד על 52%. הסיבה העיקרית לכך היו גירעונות תקציביים נמוכים מהצפוי, הודות לגאות בהכנסות המדינה ממיסוי נדל"ן וצריכה פרטית. פיץ' צופה כי מגמת הירידה ביחס החוב לתוצר תיעצר ב-2017-18 והגירעון התקציבי ישוב ויגדל. מבחינת מאפייני החוב ישראל נהנית מגמישות מימונית גבוהה, כגון שוק מקומי עמוק ונזיל וגישה טובה לשווקי ההון הבינלאומיים.

האנליסטים של פיץ' צופים כי המתיחויות באזור ימשיכו להעיב על דירוג האשראי של ישראל ומציינת בעיקר את המלחמה הנמשכת בסוריה ואת המבוי הסתום בשיחות עם הפלשתינאים, כגורמי סיכון. במישור הפוליטי מציינים בחברת הדירוג, כי המערכת הפוליטית המקומית עשויה להיות סוערת, עם ממשלות שבדרך כלל לא מסיימות קדנציה מלאה. הסיכון לבחירות חדשות התחדד עקב קרעים בקואליציית הטלאים, אך לאף אחת ממפלגות הקואליציה אין תמריץ לבחירות. ראש הממשלה נתון ללחץ הולך וגובר עקב מספר חקירות משטרה.

בפיץ' מציינים כי הצמיחה הואצה בשנת 2016 לרמה של 4% על רקע שוק עבודה חזק ועלייה בהכנסות, יחד עם התאוששות מסוימת בהשקעות. "שוק הרכב תרם ב-2016 חצי נקודת אחוז לצמיחה - זו הייתה תרומה חד-פעמית שלא צפויה לחזור ב-2017" כותבים בחברת הדירוג וצופים שהצמיחה תתמתן השנה לרמה של 3.1%. האנליסטים מציינים כי למרות הביצועים בשנת 2016, צמיחת התוצר האטה בשנים האחרונות, בין היתר עקב גידול איטי של אוכלוסייה בגיל העבודה, האטה בסחר העולמי ואתגרים הנוגעים למידת התחרותיות. בתגובה לכך, הממשלה מבקשת להחיל רפורמות מבניות בכדי לשפר את מידת היעילות בשווקים מסוימים ואת הסביבה העסקית בכללותה.

הדוח מציין את האינפלציה השלילית בשנים 2015 ו-2016, זאת בשל מחירי סחורות נמוכים, התחזקות המטבע המקומי, הורדת מחירים ואמצעים שננקטו לעידוד תחרות. בפיץ' צופים כי האינפלציה תעלה לחלק התחתון של טווח היעד בסוף 2017 או בתחילת 2018, למרות המשך הייסוף של השקל. צעדים מנהליים חד-פעמיים נוספים של הממשלה להפחתת יוקר המחיה עלולים להאט את התהליך.

האנליסטים מציינים לטובה את המוסדות ומערכת החינוך המפותחים של ישראל אשר הביאו ליצירת כלכלה מפותחת ומגוונת. מדד הפיתוח האנושי והתוצר לנפש הינם גבוהים מהחציון של מדינות הייחוס והסביבה העסקית מקדמת ומעודדת חדשנות, בפרט בקרב מגזר ההיי-טק.