פרשת דיפנסיב שילד: תא"ל במיל' גל הירש בדרך לכתב אישום?

המשטרה סיימה את חקירת החשד להטיית מכרזים עבור חברת דיפנסיב שילד: ממליצה להעמיד לדין שני מעורבים - לימור ברזילי ומעוז איגר ■ כן עולה חשד כנגד גל הירש ואחרים, שבעניינם טרם התגבשה עמדת המשטרה

המשטרה הודיעה היום (ד') על סיום החקירה בנושא חשד להטיית מכרזים עבור חברת דיפנסיב שילד של תא"ל במיל' גל הירש.

המשטרה ממליצה להעמיד לדין פלילי את לימור ברזילי, שניהלה מטעם עיריית ראשון-לציון את הפרויקט לסילוק מוקשים מחוף הים של ראשון-לציון, שבו זכתה דיפנסיב שילד. זאת, בגין עבירות מירמה והפרתת אמונים וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות.

כמו כן ממליצה המשטרה להעמיד לדין את מעוז איגר, בעל חברת אופק, בגין שותפות לעבירות מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות.

לדברי המשטרה, עולה חשד נגד מעורבים נוספים, ובהם הירש ושותפיו, עודד שכנאי, יניב אדם, דרור שכנאי ויוסף אדם, אך בעניינם של החמישה טרם התגבשה עמדת המשטרה, וזו תתקבל בהמשך.

הירש היה המועמד המועדף לתפקיד המפכ"ל על-ידי השר לביטחון פנים, גלעד ארדן. ואולם, לבסוף הוא לא נבחר לתפקיד בעקבות לחץ ציבורי שהתעורר נגד המינוי, בין היתר בגין מעורבותו של הירש בחברות ליצוא נשק וכן בעקבות הביקורת שנמתחה עליו בשל תפקודו הלקוי לכאורה כמפקד במהלך מלחמת לבנון השנייה.

בהודעה שמסרה המשטרה היום נאמר כי "יחידת להב 433 סיימה חקירתה בתיק. לפי החשד, דיפנסיב שילד של הירש זכתה במכרז בהיקף של כ-13 מיליון שקל. ראשיתה של החקירה בחשד שעלה בדבר הטיית מכרז לטובת חברת דיפנסיב שילד, וזאת על רקע היכרות עם לימור ברזילי - היועצת לענייני תיירות בעירייה, שניהלה את תיק פרויקט פינוי הנפלים".

לדברי המשטרה היום, "מחומר החקירה עולה כי לימור ברזילי פעלה בניגוד עניינים חמור, תוך שהיא מוסרת על-פי החשד מידע רב למעוז איגר (בעל חברת "אופק"), באופן המאפשר לו לזכות במכרזים שונים, דוגמת מכרז פינוי הנפלים ובניית גדר ימית, כשהוא חובר לחברת דיפנסיב שילד, שבבעלות דרור שכנאי, עודד שכנאי וגל הירש. כלל נסיבות העניין מבססות תשתית ראייתית כנגד החשודים בתיק החקירה".

עוד מסרה המשטרה כי תיק החקירה יעבור בימים הקרובים לפרקליטות המלווה, כמקובל.

פסילת הליך המכרז

החשדות נגד הירש ושאר המעורבים נחשפו בחדשות ערוץ 2. לפי הפרסום אז, בשנת 2012 העביר צה"ל לידי עיריית ראשון-לציון קטע חוף באורך 150 מטרים ששימש במשך שנים חלק ממטווח של אחד הבסיסים באזור. כחלק מתהליך הכשרת החוף, נדרשה העירייה לפנות את הנפלים שהותיר צה"ל במקום, ולשם כך פרסמה מכרז שאליו ניגשו כמה חברות מהמובילות בתחום פינוי המוקשים. הבולטות שבהן היו חברת מעברים הנדסה, שלה 20 שנות ותק בפינוי מוקשים בארץ ובחו"ל והחברות טייפון ולידור שהתאחדו יחד לצורך המשימה.

למרות ניסיונה העשיר של מעברים, שפינתה מוקשים ברמת הגולן ובערבה ואף זכתה במכרזים של הבנק העולמי לפינוי מוקשים בעולם, החליטה עיריית ראשון-לציון לפסול את ההצעה שהגישה החברה יחד עם יתר ההצעות. זאת, בטענה כי אף אחת מהן לא עמדה בתנאי הסף של המכרז, באשר לצירוף אישור בדבר ביטוח העבודות במקרה של זכייה.

באפריל 2013 התכנסה מועצת העירייה כדי לאשר את פסילת החברות הללו ואת המכרז כולו, שכן הליך נוקשה של מכרז מקשה את ההתמודדות עם הפרויקט המורכב ונוצר צורך בהליך גמיש יותר. אישור ההצעה נמשך פחות מדקה, ולאחריו העבירה מועצת העיר את הפרויקט שעלותו מסתכמת בכ-13 מיליון שקל להליך של פנייה לחברות ללא מכרז.

זוכה ללא ניסיון

מנהלת הפרויקט מטעם עיריית ראשון-לציון, לימור ברזילי, אמרה כי בשלב זה התקבלו הצעות ממספר חברות, ביניהן גם חברת דיפנסיב שילד שבבעלות הירש. העובדה שהחברה אינה מופיעה ברשימת החברות המורשות לפינוי מוקשים ולא ביצעה בעבר עבודות מסוג זה, לא מנעה מהעירייה לקבל את הצעתה לביצוע הפרויקט - שהייתה יקרה פי שניים מההצעה שהגישה מעברים.

כדי שתוכל דיפנסיב שילד בכל זאת להתמודד עם המשימה המורכבת, שכרה החברה את שירותיו של קצין ההנדסה הראשי לשעבר, איתן לידור, בעלי של חברת לידור שנפסלה במכרז, כקבלן משנה לביצוע הפינוי בפועל.

לפי הפרסום בחדשות 2, למרות טענותיה של ברזילי, לפיה להחלטה היו שותפים גם היועץ המשפטי לממשלה, משרד הביטחון והממשלה, גורמים במשרד הביטחון הכחישו את הדברים ושללו כל מעורבות בבחירה או בפסילת החברות.

בנובמבר 2015 חלה התפתחות משמעותית בחקירת המכרז התפור לכאורה של חברת דיפנסיב שילד שבבעלות הירש. היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה (יאח"ה) פשטה באותו היום על עיריית ראשון-לציון וביצעה חיפוש במקום, שבמהלכו תפסה מסמכים ומחשבים. פעולות דומות בוצעו על-ידי המשטרה בחברות פרטיות במרכז הארץ. מאז התנהלה החקירה באופן מאומץ, והיום היא הסתיימה לגבי חלק מהמעורבים.

החטיפה, הביקורת והסרת המועמדות

הירש מונה באפריל 2005 למפקד עוצבת הגליל וקודם לדרגת תת-אלוף. בתקופה שקדמה למלחמת לבנון השנייה פעל הירש נגד איומי חטיפה מצד חיזבאללה. הירש התפרסם ערב מלחמת לבנון השנייה, אז הוא שימש כמפקד אוגדה 91 בצפון. בגזרתה של האגודה בפיקודו התבצעה חטיפת שלושת החיילים בידי חיזבאללה, שהובילה לפרוץ המלחמה.

דוח ועדת חקירה פנימי של הצבא קבע כי הירש אחראי על חלק ממחדלי המלחמה. דוח מאוחר יותר של ועדת החקירה הממלכתי לחקר אירועי מלחמת לבנון השנייה ריכך את המסקנות נגד הירש.

הירש התפטר מתפקידו הצבאי בעקבות הביקורת שנמתחה עליו. הוא מצדו מתח ביקורת על מפקדיו, בטענה כי הם העבירו את האחריות לכישלונות אליו ואל פקודים נוספים שלהם.

באוגוסט 2015 הודיע השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, כי החליט למנות את תא"ל (במיל) הירש למפכ"ל המשטרה. ההודעה עוררה גל של ביקורת, בין היתר של הורים שבניהם נפלו במלחמת לבנון השנייה. כמו כן נפתחה החקירה הפלילית בעניינו של הירש, ונחשפו החשדות נגדו בעניין חברת דיפנסיב שילד שבבעלותו. הירש נאלץ להודיע על הסרת מועמדותו מתפקיד המפכ"ל.