פייסבוק: "המזבלה" - אתר זדוני המהווה חלק מדפוס של הטרדה

יום לפני הדיון בצו המניעה שביקש דורי בן ישראל קריו נגד החסימה שהטילה פייסבוק על קישורים לאתרים שלו, הגישה פייסבוק ישראל את תשובתה ■ בן ישראל: "פייסבוק מנצלת בצורה צינית ושקרית את העובדה שהשופטים אינם בקיאים ברזי פועלה האמיתי"

דורי בן ישראל קריו / צילום: איל יצהר
דורי בן ישראל קריו / צילום: איל יצהר

יום לפני הדיון בבקשה לקבלת צו מניעה שיחייב את פייסבוק להסיר את החסימה שהוטלה על לינקים לאתרי "המזבלה", שביקש הבלוגר והפרסומאי דורי בן ישראל קריו, הגישה היום (ד') פייסבוק לבית משפט את תשובתה.

באופן לא מפתיע מתמקדת עיקר התשובה בהצגתו של בן ישראל כבריון המתנגח בשיטתיות בפייסבוק וכמי שעובר שוב ושוב על חוקי הקהילה שלה - מה שהופך לשיטתם את החסימה למוצדקת.

לאחר שבן ישראל יצר אתר שנקרא "קונטקט פייסבוק", שבו פורסמו תמונות ושמות של עובדי פייסבוק וכן מספרי הטלפון של המנכ"לית עדי סופר-תאני והיחצנית ג'ורדנה קוטלר, חסמה פייסבוק אירלנד את אפשרות המשתמשים לפרסם קישורים אליו. לדבריהם, לאחר שבן ישראל מצא דרך לעקוף את החסימה, לא נותרה בידיהם ברירה אלא לחסום אותו.

אתר "המזבלה" עוסק בחדשות על עולם הפרסום השיווק והתוכן. מתוקף כך עוסק בן ישראל רבות גם בפייסבוק - גוף שזוכה ממנו להרבה ביקורת על הצנזורה שהוא נוקט כלפי גולשים מסוימים, בעוד שמול תוכני הסתה ואלימות הוא נוקט יד רכה ומשאיר באוויר גם תכנים בעל אופי רצחני ואלים. הרבה ביקורת שלו הופנתה גם לכך שאנשי פייסבוק ישראל אינם נגישים לקהל הרחב ולמשתמשים בשירותיהם. כחלק מהמחאה על כך הושק לפני חודשים ספורים האתר שהכיל פרטים אישיים של מנהלי פייסבוק.

בכתב התביעה שהגיש בהמשך טען בן ישראל כי פייסבוק חסמה את הגישה לאתר "המזבלה" בטענה כי מערכות המידע שלה מצאו שהאתר מסוכן, ואף הודיעה לגולשים שמנסים לשתף מהאתר או שעשו זאת בעבר כי התכנים הוסרו כי הם מכילים ספאם. לטענתו, בכך פגעה פייסבוק במוניטין שלו וגרמה לו להיראות כאילו הוא קשור לפעילות לא חוקית של פריצת חשבונות, שכן פייסבוק טוענת כי התוכן פורסם בצורה לא לגיטימית.

מצד פייסבוק נטען היום כי מדובר בחסימה לגיטימית. הם רואים באתרים שהקים בן ישראל "אתרים זדוניים", ומתוקף כך, לטענתם, חסימתם עולה בקנה אחד עם זכויותיה.

בפייסבוק שוב טורחים להדגיש את ההבדל בין פייסבוק ישראל לפייסבוק אירלנד. "יודגש", נכתב בתשובת פייסבוק, "כי פייסבוק ישראל אינה צד רלוונטי לתביעה זו, שכן היא אינה הבעלים המפעילה או המארחת של שירות פייסבוק עבור אף אחד מהמשתמשים, לרבות משתמשים ישראלים".

עוד נטען כי "פעילותה של פייסבוק מוגבלת לתחומים צרים מסוימים דוגמת פרסום ושיווק". בפייסבוק אף ביקשו כי התחקור מחר בדיון ייעשה בשיחת וידאו מול נציגה מפייסבוק אירלנד ולא מול גורם ישראלי.

לטענתם, פעולותיו של בן ישראל הן חלק מדפוס פעולה של הטרדה ומתייחסים לטון קיצוני ובוטה שנוקט בן ישראל מול פייסבוק בכלל הרשתות החברתיות ובנקודות מגע נוספות עם החברה. את הטון הציני העממי של בן ישראל בוחרים בפייסבוק לקחת כלשונו ומצרפים לתביעה אמירות שלו שפורסמו, כמו "הכינו את המאבטחים שלכם, יא נמושות".

בן ישראל אומר היום בתגובה: "בזמן שכולם רועמים על פייק ניוז ופוסט אמת, נראה כי האסטרטגיה של פייסבוק היא בדיוק כזאת, תוך יצירת דיסאינפורמציה שמטרתה להטעות את בית המשפט ולנצל בצורה צינית ושקרית את העובדה שהשופטים אינם בקיאים ברזי פועלה האמיתי של פייסבוק כרשת חברתית המאיימת על חופש הביטוי ונוהגת כמשטר אפל בכל מי שמעז להרים את קולו. לשקר אין רגליים, ובדיונים יוכח מעל כל צל של ספק כי עורכי הדין של פייסבוק בחרו לשקר במצח נחושה ולבזות את קדושת תהליך המשפט".