טראמפ לעבאס: מודאג מתשלומי הרשות למשפחות מחבלים

טראמפ קידם בברכה את נשיא הרשות הפלסטינית בבית הלבן ■ עבאס: האופציה האסטרטגית שלנו היא להגיע לשלום שמבוסס על שתי מדינות ועל גבולות 67, עם מזרח ירושלים כבירתנו ■ טראמפ רומז על חבילת סיוע כלכלי לפלסטינים

דונלד טראמפ  ואבו מאזן / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ ואבו מאזן / צילום: רויטרס

בשיחתו אמש (ד') עם מחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית, הביע נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, דאגה מנוהל הרשות לשלם גימלאות למשפחות של מחבלים שנהרגו או שהם כלואים בתי-כלא ישראליים. כך אמר דובר הבית הלבן, שון ספייסר, בתדרוך לכתבים. הדובר לא מסר מה היתה תגובת עבאס.

ישראל ומחוקקים רבים על גבעת הקפיטול קראו לטראמפ להעלות באזני עבאס את נוהל תשלומי הגימלאות ולאיים שארה"ב תפסיק את הסיוע לרשות אם לא יושם קץ לנוהל זה.

אנליסטים העריכו לפני הפגישה, כי טראמפ ינסה להוציא מעבאס, בין היתר, התחייבות להפסיק את התשלומים למשפחות טרוריסטים, אך האנליסטים אמרו, שעבאס לא יוכל לתת התחייבות פומבית כזו בבית הלבן, בין השאר בגלל שביתת הרעב של האסירים הפלסטיניים בבתי-כלא בישראל, ובגלל העובדה שחמאס נושף בעורפו.

כשעה לפני התדרוך, הקריאו טראמפ ועבאס הצהרות על נכונותם לאתחל את תהליך השלום, אך איש מהם לא הזכיר סוגיית התשלומים למשפחות. ההחלטה לתת פומבי להבעת הדאגה של טראמפ מנוהל זה בהודעת הדובר נועדה להרגיע חששות בישראל ובקרב מחוקקים פרו-ישראליים על גבעת הקפיטול שטראמפ אינו מגן על האינטרסים של ישראל.

הודעת הדובר אף הרחיבה מעט בסוגיה שטראמפ נגע בה רק ברפרוף בהופעתו המשותפת עם עבאס: ההסתה נגד ישראל ברשות. באותה הופעה אמר טראמפ: "לא ייתכן שלום בר-קיימא אם המנהיגים הפלסטיניים לא ידברו בקול אחד נגד האלימות והמשטמה... יש כל כך הרבה שנאה שם...בואו נקווה שזה לא יימשך זמן רב". דובר הבית הלבן אמר, כי בשיחת טראמפ - עבאס הועלה גם הצורך "למנוע הסתה לאלימות, במיוחד באמצעי תקשורת שקשורים רשות הפלסטינית".

טראמפ פתח את האירוע המשותף עם עבאס במשפט דרמטי: "הנשיא עבאס, חתמת כאן היום על מסמך היסטורי לקראת הסכם שלום עם ישראל... זה יהיה ההסכם האחרון שיביא לשלום ורווחה למזה"ת". המסמך שעליו דיבר טראמפ הוא הצהרת כוונות של שני הצדדים להשגת המטרה הזו.

עבאס אמר, כי "האופציה האסטרטגית" של הרשות הפלסטינית היא להגיע לשלום שמבוסס על עקרון של שתי מדינות ועל גבולות 1967, עם מזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית. הוא לא הזכיר את רעיון חילופי שטחים בין שני הצדדים.

טראמפ אמר: "אני מחויב לסייע בהשגת הסכם, אך לא יהיה אפשר לאכוף שום הסכם אם שני הצדדים לא ירצו בכך... שני הצדדים חייבים לפעול יחדיו כדי להשיג הסכם, שיאפשר לשני העמים לחיות בשלום, לעבוד את האל ולשגשג. אך אני אעשה כל מה שנחוץ כדי לפשט השגת ההסכם, לתווך, להיות בורר או כל דבר אחר שהצדדים ירצו כדי להגיע למטרה".

"אני מאמין שיש סיכוי טוב מאוד להצליח", אמר נשיא ארה"ב.... "אנו נעשה זאת". שלום במזה"ת משמעותו גם הבסת דאעש וארגוני הטרור האחרים, אמר טראמפ. ארה"ב תהדק את שיתוף הפעולה שלה עם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים כדי להאבק במשותף נגד הטרוריסטים. הוא ציין, שהתרשם והופתע משיתוף הפעולה בין מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לבין ישראל .

טראמפ נמנע מלגעת בכמה נושאים כאובים מבחינת עבאס. הוא לא הזכיר את חמאס, את הכרזתו בעבר שההתנחלויות כשלעצמן אינן מכשול לשלום ואת הבטחתו - שבינתיים לא מומשה - להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים.

טראמפ רמז על חבילת סיוע כלכלית גדולה לפלסטינים: "נעשה כל מאמץ כדי לפתח את הפוטנציאל הכלכלי שטמון בפלסטינים".

עבאס נראה כמי ששופע רצון טוב להירתם להצלחת מיזם השלום של טראמפ: "אדוני הנשיא, אנו מאמינים שאנו יכולים לממש בהצלחה את השלום תחת הנהגתך האמיצה... זו הזדמנות חדשה לשלום". ובהזדמנות אחרת, בפנותו לטראמפ, הוא אמר: "איתך, יש לנו תקווה".

"יהיה אפשר להשיג שלום ונוכל לפתור את בעיות הפליטים והאסירים הפלסטיניים (בידי ישראל) לפי החוק הבינלאומי ועל סמך הסכמים קודמים... אך לא תיתכן שום פעולה חד-צדדית", הוא הדגיש.
"הגיע הזמן שישראל תשים קץ לכיבוש שנמשך כבר עשרות שנים", אמר עבאס. "אנו העם היחידי בעולם שחי תחת כיבוש. אנו שואפים להגדרה עצמית. אנו רוצים שישראל תכיר בזכותנו להכרה עצמית ובמדינה פלסטינית, בדיוק כפי שאנו מכירים בישראל".

ברמז לקובלנת טראמפ על השנאה כלפי ישראל ברשות הפלסטינית, אמר עבאס: "אנו מגדלים את ילדינו על תרבות השלום".

טראמפ סיים: "אנו עומדים להתחיל בתהליך. דיברתי כבר עם ביבי. עכשיו אנו מתחילים בתהליך שיביא לשלום. תמיד שמעתי, שהשגת שלום בין ישראל לפלסטינים היא הדבר הקשה ביתר. בואו נראה אם זה אכן באמת כך".

השורה התחתונה היא, שטראמפ הצליח לסחוט מראש הממשלה, בנימין נתניהו, הסכמה להקפאה, או לריסון כלשהו, של הבניה בהתנחלויות בפגישתם בבית הלבן בפברואר. עבאס, לעומת זאת, הביע תמיכה נלהבת ביזמת השלום של טראמפ - והגניב הצהרות מחניפות למארחו - אך בפועל הוא לא עשה שום ויתור.

בתדרוך לכתבים אחרי ההופעה המשותפת, נשאל הדובר מה עמדת טראמפ על הצהרת עבאס, שלפיה מזרח ירושלים תהיה בירת מדינה פלסטינית עצמאית, במיוחד לנוכח הצהרת סגן הנשיא, מייקל פנס, יום קודם לכן, שהממשל מוסיף לדון בהעברת השגרירות האמריקאית לישראל. תשובת הדובר: "הנשיא יוסיף לדון על כך עם ראש הממשלה נתניהו ועם הנשיא עבאס". הוא ציין, כי מדובר בשיחות פרטיות וכי לממשל אין כ כוונהלנהל מו"מ פומבי בנושא זה באמצעות התקשורת.

הדובר אף התבקש להגיב על הצהרת טראמפ, במהלך ארוחת צהריים עם עבאס, שלפיה "ייתכן שלא כל כך קשה (לעשות שלום במזה"ת) כפי שאנשים חשבו".

תשובת הדובר: "אני חושב ששני המנהיגים (נתניהו ועבאס) הביעו את אמונם ביכולת ניהול המו"מ של הנשיא טראמפ, בשאיפתו לפעול למען השלום, ביחסים שהוא טיפח עימם ובכבוד ובאמון שהם רוחשים לו.... בשיחות הפרטיות עימם, (טראמפ) חש אופטימיות לגבי השגת המטרה המשותפת".

הדיפלומט האמריקאי הוותיק, ארון דייוויד מילר, שליווה מגעים בין ישראל לפלסטינים בממשלים קודמים צייץ אמש: "טראמפ אמר לעבאס, 'אנו נעשה זאת'. בכל עשרות השנים שבהן הייתי מעורב בתהליך, לא שמעתי נשיא שמביע ביטחון רב כל כך עם כל כך מעט סיכויים להצלחה".

בכל מקרה, ההערכות הן שממשל טראמפ יימנע מהפעלת לחץ על הפלסטינים בעתיד והנשיא נמנע מהפעלת לחץ על אורחו, אתמול. להיפך, טראמפ יצא מגדרו כדי להראות שהוא יתנהל עם הפלסטינים בדרכי נועם, לרבות נפנוף בגזר של הטבות כלכליות.

הרמז הברור ביותר למגמה זו נתן אמש היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, גנראל ה.ר. מקמאסטר, בנאום בקבלת פנים שערכה שגרירות ישראל בוושינגטון לרגל יום העצמאות. הוא הציע לישראל להתרגל לחיזור אמריקאי אחרי הפלסטינים, כך: "הנשיא הבהיר, שארה"ב תחזק את יחסיה הביטחוניים הקריטיים עם ישראל. אנו נתייצב תמיד לצד ישראל, גם כאשר נושיט יד לפלסטינים ונקרא להם לנצל את ההזדמנויות החדשות בשטח (בעקבות כניסת טראמפ לבית הלבן)".