נכנסת לשימוש: מערכת חדשה שתשנה את פני הכדורגל לעד

בתום 5 שנים של ניסויים תיכנס בשנה הבאה מערכת ה-VAR החדשנית כמערכת סיוע לשופט, במסגרת משחקי מונדיאל 2018 שיתקיימו ברוסיה ■ הניסויים הוכיחו כי כל החלטה רביעית של שופט במהלך משחק היא ברת-תיקון

מערכת וידאו לשיפוט / צילום: מתוך הוידאו
מערכת וידאו לשיפוט / צילום: מתוך הוידאו

טעויות שיפוט הן חלק ממשחק הכדורגל, יאמרו אלה שמתנגדים לכניסת מערכת מצלמות וידאו אשר מאפשרת שידורים חוזרים אל המגרש כשופט חמישי או ככלי עזר בידי השופט, אולם אי-אפשר להתעלם מכך שחלומן של לא מעט קבוצות ונבחרות נגוז עקב טעויות שיפוט קריטיות, כמו לדוגמה השער לזכות נבחרת אנגליה נגד גרמניה במונדיאל 2010 - שער חוקי לחלוטין שלא אושר ושלח את הנבחרת האנגלית הביתה שלא בצדק.

במונדיאל 2018, אשר יתקיים הפעם ברוסיה, כל זה עומד להשתנות, כאשר בפעם הראשונה תיכנס מערכת הווידאו המסייעת לשופט - או כפי שהיא קרויה באנגלית "Video Assistant Referees" ובקיצור VAR - לתחרות הכדורגל הכי חשובה בעולם.

במאי 2016 נערך הניסוי הראשון לשימוש במערכת באופן רשמי באמסטרדם, זאת לאחר 3 שנים של פיתוח. אחת המסקנות שהגיעו אליה היא שכמעט כל החלטה רביעית של שופטי כדורגל היא ברת-תיקון. אז האם כעת המשחק ייעצר כל כמה דקות בשל טעות שיפוט? ככל הנראה שלא, אולם הצוות שאמון על בקרת השיפוט באמצעות מערכת הווידאו המשוכללת יוכל בהחלט למנוע טעויות קשות שחורצות גורלות. החלטות כמו מתן כרטיס אדום, בעיטת עונשין מ-11 מטר או שער שהובקע מנבדל או ביד לדוגמה (מרדונה), ואפילו אם זאת "יד האלוהים".

גם בארצות-הברית וביפן נכנסה המערכת שנתמכת על-ידי פיפ"א לחלק גדול מהמשחקים ב-2016, כדי שניתן יהיה לרכוש את הניסיון הדרוש ולבחון אותה, וכעת כאמור היא תיכנס בפעם הראשונה גם למשחקי הגביע העולמי.

אז האם בקרוב תיעלם הספונטניות של המשחק, לטובת הטכנולוגיה? את זה נוכל כולנו לבחון בעוד כשנה.