הוקם צוות משותף לביטול ההפרדה המבנית בבזק

משרדי התקשורת והאוצר יישבו ביחד במסגרת של צוות עבודה ייעודי כדי לבחון כיצד לקדם את ביטול ההפרדה המבנית בבזק

הוקם צוות משותף למשרד התקשורת ולמשרד האוצר במטרה לקדם את ביטול ההפרדה המבנית בבזק - כך נודע ל"גלובס". במסגרת זאת זימן משרד התקשורת את האוצר לקחת חלק בצוות, וזאת על-מנת לנהל תהליך מסודר ומובנה, שייקח בחשבון את ההתפתחויות בשוק התקשורת בשנים האחרונות ממסמך כחלון ועד היום. המטרה היא לקדם את המהלך ללא לחץ וללא לוחות זמנים מוגדרים, ובסופו של דבר להגיע לתוצאה מוסכמת שתובא בשימוע ציבורי. 

המהלך הפעם נעשה בשיתוף-פעולה בין המשרדים, וזאת מתוך הבנה שללא שיתוף-פעולה לא ניתן יהיה לקדם את המהלך שהוא אינטרס רחב של כלל השוק, רק השאלה היא איך לעשות זאת, וכאן נראה שהדבר לא הולך להיות קל. במשרד התקשורת לוקחים חלק בצוות נציגים מכל האגפים השונים, וזה ללא ספק יהיה אחד הפרויקטים המרכזיים של המשרד השנה. 

ביטול ההפרדה המבנית בבזק הוא נושא שנדון כבר שנים רבות ומהווה מוקד לחיכוכים רבים. מצד אחד, ברור שההפרדה המבנית במתכונת שהיא קיימת היום, של הפרדה בין פעילויות חברות-הבנות שכל אחת עוסקת בתחום אחר, היא הפרדה אנכרוניסטית, שספק אם משרתת את התחרות והאינטרס הציבורי, ומצד שני קיים החשש הגדול מעוצמתה של בזק ביום שאחרי ביטול ההפרדה המבנית. כך שאם לזקק את השאלה, הרי שהיא איך מבטלים את ההפרדה המבנית בבזק מבלי שהיא תוכל למנף את כוחה המונופוליסטי להחליש את מתחרותיה, ויותר מכך אף תחזק את התחרות. 

המצב היום בשוק הוא שכל מתחרותיה של בזק נמצאות במצב קשה. חברות הסלולר בקושי מרוויחות, והשנה יש סיכוי גבוה שחלקן אף יעברו להפסד. מנגד, בזק נותרת חזקה מאד, והיא תיוותר חזקה גם בשנים הקרובות. לכן ביטול ההפרדה המבנית היום הוא תהליך קריטי שמחייב איזונים ובלמים, ונראה כי שני המשרדים יהיו חייבים לשתף פעולה כדי שהוא יצליח. 

 

בזק נסמכת על ההבטחות שניתנו לה על-ידי שר התקשורת לשעבר, משה כחלון, שהתנה את ביטול ההפרדה המבנית בקיומו של שוק סיטונאי יעיל על גבי תשתיות בזק, כך שמתחרותיה יוכלו להשתמש בתשתיותיה ללא בעיות מצידה. המציאות מוכיחה כי התוצאה היא חלקית, ולמרות שהשוק הסיטונאי בתחום האינטרנט עובד, הרי שבטלפוניה התחרות כלל לא החלה, ופתיחת תשתיות בזק הפיזיות לשימוש מתחרותיה - גם זה רק החל עכשיו.

לכן כל צד בוחר לדבר על מה שכואב לו, והשאלה היא האם המשרד יצליח כאמור לשרטט מנגנון שיסדיר מחדש את כללי התחרות, לאור הסיטואציה הקיימת היום, וכיצד הדבר ישרת את אתגרי העתיד של שוק התקשורת בכללותו.