בעקבות הפוליטיקאים: זינוק באלימות מילולית נגד התקשורת

לפי דוח השנאה, הסיבות לכך הן הקצנה בשיח כלפי הממסד בכללותו ועלייה בביקורת על התקשורת מצד גורמים כמו רה"מ ■ כשני שלישים מהביקורת האלימה מגיעה מהימין

עיתונים בישראל / צילום: תמר מצפי
עיתונים בישראל / צילום: תמר מצפי

האלימות המילולית כלפי אמצעי התקשורת במדיה החברתית ובטוקבקים עלתה ב-40% בשנה האחרונה - כך עולה ממחקר של פרויקט דוח השנאה, שבדק את ההתבטאויות האלימות נגד התקשורת בין מאי 2016 לאפריל 2017 לרגל "יום חופש העיתונות הבינלאומי" שחל שלשום (ד').

מהבדיקה עולה כי בשנה האחרונה נכתבו 1.7 מיליון פוסטים שעסקו בתקשורת בישראל, ומתוכם כחצי מיליון היו בעלי טון ביקורתי. כ-55% מהפוסטים האלה (276 אלף) כללו קללות, נאצות ואיומים.

על-פי הבדיקה, היקף השיח האלים נותר יציב לאורך השנה ולא הושפע מפרשיות וסערות תקשורתיות כמו התגובות של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאילנה דיין ורביב דרוקר או סיקור המאבקים הפוליטיים סביב הקמת תאגיד השידור.

עם זאת, הנתונים מצביעים על גידול משמעותי בהיקף השיח האלים. לדברי ענת רוזיליו, מנהלת הפרויקט, העלייה בשיח האלים נגד התקשורת מושפעת מכמה ממגמות. ראשית, בשנים האחרונות נרשמת הקצנה בשיח ברשת כלפי הממסד בכללותו - המשטרה, בתי משפט, ועל רקע פרשת אלאור אזריה אפילו נגד הצבא והרמטכ"ל - והתקשורת נתפסת כחלק מממסד זה. השיח גם הופך קיצוני ואלים יותר באופן כללי.

הגורם המרכזי השני והברור יותר, לדבריה, נוגע לעלייה המשמעותית בהתייחסות מצד פוליטיקאים, ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לעניינים תקשורתיים. לא מדובר רק בעיסוק הנרחב של נתניהו בנושאים כמו תאגיד השידור, אלא באופי ובכמות התגובות הביקורתיות שהוא ופוליטיקאים אחרים מפרסמים בנוגע לתפקוד התקשורת, אופן הסיקור שלה וייחוס כוונות פוליטיות והטיה אידאולוגית לכלי התקשורת והעיתונאים העובדים בהם. מגמה זו מעוררת באופן טבעי התייחסות רבה יותר לנושאים הללו מצד הגולשים, ולא אחת אף משלהבת את היצרים.

 

מניתוח הפוסטים האלימים עולה כי רובם (61%) כוללים קללות נגד התקשורת, ו-40% כוללים גם קריאות לאלימות מפורשת נגד "התקשורת" בכללותה או נגד מערכות תקשורת ועיתונאים ספציפיים.

הפוסטים שהאלימות שמובעת בהם היא על רקע פוליטי מגיעים ברובם מכיוון הצד הימני במפה (63%). כרבע מהפוסטים האלימים מאשימים את התקשורת או כלי תקשורת מסוימים בסיקור מוטה, שקרי, מעוות או מסולף. 7% מהפוסטים האלימים מאשימים את התקשורת בקשירת קשר עם הממשלה או עם בעלי הון.

דוח השנאה הוא פרויקט של קרן ברל כצנלסון, המנטר באמצעות חברת המחקר ויגו כחצי מיליון שיחות (סטטוסים, תגובות, טוקבקים, ציוצים וכו') מדי שעה. הפרויקט שם לו למטרה לבחון בזמן אמת את היקפי השיח הגזעני והשנאה ברשת כלפי אוכלוסיות מסוימות, כגון ערבים, להט"בים, שמאלנים, נשים, חרדים, ימנים, אשכנזים, מזרחים ומבקשי מקלט.

אילו כלי תקשורת
 אילו כלי תקשורת