בית הנבחרים בארה"ב הצביע בעד ביטול והחלפת "אובמה-קייר"

ההצבעה הערב מסכמת תהליך ארוך של איסוף קולות מצד מנהיגי הרפובליקנים בקונגרס ■ מפלגתו של הנשיא טראמפ תיאלץ להתמודד עתה עם אתגר דומה בסנאט

דונלד טראמפ, בחירות  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ, בחירות / צילום: רויטרס

נציגי המפלגה הרפובליקנית בבית הנבחרים האמריקאי אישרו הערב (ה') חוק המבטל ומחליף את רפורמת הבריאות שהעביר נשיא ארה"ב הקודם, ברק אובמה, שנודעה בכינוי "אובמה-קייר". המחוקקים הרפובליקנים, בשיתוף עם הבית הלבן בראשות הנשיא טראמפ, מבטיחים מזה זמן רב לבטל ולהחליף את הרפורמה.

בפעם הראשונה שהנושא עלה להצבעה בבית הנבחרים, לא הצליחו הרפובליקנים לאסוף את הקולות הדרושים לאישור החוק - אולם לאחר עבודת "הצלפה" מאומצת, נאספו הקולות והמאמץ להחלפת אובמה-קייר יצא לדרך.

למרות גודל ההישג, הוא מהווה רק צעד ראשון בתהליך - שכן החוק עוד צריך לעבור בבית העליון של הקונגרס האמריקאי - הסנאט, שם מחזיקים הרפובליקנים ברוב שברירי של שני סנאטורים בלבד (52 מול 48).

אמנם, במקרה של תיקו יוכל סגן הנשיא, מייק פנס, להכריע לטובת האג'נדה הרפובליקנית, אולם לאור מורכבותה של סוגיית ביטוחי הבריאות בפוליטיקה האמריקאית, ייתכן כי יעבור עוד זמן רב עד שהליך החקיקה יושלם - אם בכלל. בנושא זה התבטא גם סנאטור רפובליקני מלואיזיאנה, ביל קאסידי: "הסנאט יעביר חוק משלו, אני לא חושב שזה יהיה המוצר הסופי".

 

בין עיקרי התוכנית הרפובליקנית צמצום משמעותי של היקף התקציבים הממשלתיים המוקדשים לתחום ביטוחי הבריאות בארה"ב. הקונצנזוס הוא שהקשיים בהם נתקלים הרפובליקנים בהעברת התוכנית להחלפת מדיניות הבריאות של אובמה נובעים מכך שביטול ההטבות המגולמות בה יפגעו בפופולריות המפלגה וחבריה בקרב מצביעים רבים, ובמיוחד בקרב אלו הנמנים על השכבות החלשות בחברה האמריקאית.