דוח התעסוקה: ירידה מפתיעה בשיעור האבטלה בארה"ב

דוח התעסוקה סיפק סיבות רבות לאופטימיות בנוגע לכלכלת ארה"ב ■ השכר לשעה עלה ב-0.3% - כצפוי ■ הנתונים ידחפו להאצת קצב העלאת הריבית?

אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock
אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock

היום (ו') פורסם דוח התעסוקה האמריקאי לחודש אפריל, נתון המאקרו החשוב ביותר בארה"ב שמסייע לקובעי המדיניות להתוות את התוכנית שלהם לכלכלה האמריקאית.

הבשורה הגדולה ביותר בדוח היא ירידה שיעור האבטלה בארה"ב ל-4.4%, לעומת צפי האנליסטים שחזו ששיעור האבטלה יישאר ללא שינוי על 4.5%.

לשוק העבודה (המגזר הלא-חקלאי) נוספו כ-211 אלף משרות, יותר מהתחזיות שצפו תוספת של 190 אלף משרות חדשות - ומשמעותית יותר מהתוספת של 98 אלף משרות בחודש מארס.

דוח חזק כמו שפורסם אמור לדרבן את פדרל ריזרב להעלות שוב את הריבית בחודשים הקרובים, לאחר שבהחלטת הריבית האחרונה, השבוע, החליטה וועדת השוק הפתוח (ה-FOMC) של הפד להותיר את הריבית ברמתה הנוכחית של 0.75%-1.00%.

עוד פורסם בדוח היום הוא השכר לשעה, שעלה כצפוי ב-0.3% לאחר עלייה של 0.2% בחודש הקודם. השכר עלה מדי חודש בשנתיים האחרונות אבל לא בקצב מהיר מספיק. ב-12 החודשים האחרונים השכר השעתי עלה ב-2.7% וב-2% במהלך 2015.

שיעור האבטלה "האמיתי" בארה"ב, שידוע בשם U6, עומד על 8.9% נכון למארס, כמעט אחוז שלם יותר מהנתון טרם המשבר הפיננסי של 2008. נסביר, כי שיעור האבטלה הרשמי (U3), מודד את מספר האמריקאים ללא עבודה שממש מחפשים עבודה במשרה מלאה. ה-U6 בעצם מודד גם את אלה שמחפשים עבודה זמנית או חלקית בלבד וגם את אלה שהתייאשו והפסיקו לחפש עבודה. אם בנתון זה תהיה ירידה באפריל - זה מצביע על ירידה אמיתית באבטלה.