כך יצר הכפיל של ג'ורג' קלוני סכסוך גדול בשוק הקפה בארץ

קמפיין אספרסו קלאב הישראלית, בו השתתף כפיל של הפרזנטור של נספרסו, גרם לענקית הקפה העולמית להגיש תביעה שנדחתה לאחרונה ■ כעת עולה הסכסוך מדרגה - ונספרסו לא מוותרת ומערערת לעליון

חודשיים אחרי שבית משפט המחוזי דחה את תביעת נספרסו ונסטלה נגד אספרסו קלאב בעניין קמפיין פרסומי בו הוצג כפיל של ג'ורג' קלוני, הגישה נספרסו ערעור לבית המשפט העליון, בטענה כי הפרסומת של אספרסו קלאב (אשר שודרה בשנת 2014, ובה נראה כפיל של ג'ורג קלוני המבקר לכאורה בחנות בוטיק של קפסולות קפה) היא "פוגענית ומטעה, במסגרתה נעשה שימוש שלא כדין במוניטין ובאלמנטים של המותג נספרסו ושל מסע הפרסום על-מנת לקדם מוצר מתחרה תוך פגיעה במוניטין של המותג".

בכך מבקשת נספרסו לבטל את החלטת שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, מגן אלטוביה, שפסק לפני חודשיים נגד נספרסו בנימוק ש"השימוש שעשתה חברת אספרסו קלאב בפרסומות שלה בדמותו של ג'ורג' קלוני הוא לגיטימי ומתוחכם, ואין בו כל הפרה של זכויות היוצרים של נספרסו".

השופט אלטוביה קבע עוד כי מדובר בסיטואציה סטירית ומשעשעת, וכי על התובעות, נטסלה ונספרסו, לשלם לאספרסו קלאב הוצאות משפט בסך של 110,700 שקל.

פסיקתו זו הגיעה אחרי שבינואר 2015 דחה השופט אלטוביה את בקשת נספרסו להוציא צו מניעה לשידור הפרסומות וחייב את נספרסו בהוצאות משפט בגובה 58,500 שקל, כשהוא מגדיר את המהלך שנקטה אספרסו קלאב כ"תחרות לגיטימית שאינה עולה בקנה אחד עם טענות החברה להפרת מסחר רשום, גניבת עין וזכויות יוצרים לאור השימוש בשחקן כפיל של ג'ורג' קלוני".

בתאגיד המזון העולמי ובחברת נספרסו החליטו לא לוותר ולהעביר את ההכרעה לשופטי בית המשפט העליון, כשיש להניח כי עיני החברה נשואות למהלכים דומים שעשויים לנקוט פרסומאים בעולם, תוך חשש שהשימוש הציני בדמותו של קלוני - שעולה לנספרסו עשרות מיליוני דולרים בשנה - יזלוג גם לשווקים אחרים.

בין היתר טוענת נספרסו בערעור כי "מי שהשקיע בבניית אסוציאציות בין דמותו של קלוני לקפסולות של קפה הוא זה שצריך ליהנות מהפרי ולא אחר". 

עוד מפרטת החברה כי היא השקיעה יותר מ-226 מיליון שקל בקידום המותג נספרסו בישראל (מאז שנת 2008). עוד נומק בכתב הערעור כי לפרסומת של אספרסו קלאב היה נזק כלכלי ממשי, וכי לפי תצהיר שנתן מנכ"ל נספרסו ישראל, משה מרי, החברה נאלצה להגדיל את תקציב השיווק שלה בכדי לחפות על הפגיעה במותג.

"אין ספק כי העלאת תקציב הפרסום, באופן שחורג מהתקציב המקורי, גורמת נזק, היות שהפרסום הנוסף נוצר כמענה לתחרות לא הוגנת שהדין לא יכירה", נטען בערעור.

לטענת נספרסו, פסק הדין של השופט אלטוביה "נותן לגיטימציה להתנהגות מסחרית פרועה ומשוללת רסן, ובנוסף, הוא מתעלם מכך כי פרסומות פוגעניות ומבזות אינן נהוגות בשוק הפרסום בישראל ואינן מהוות חלק מתחרות לגיטימית בארץ ובעולם".

בנספרסו בחרו שלא להגיב לידיעה.

מאספרסו קלאב נמסר בתגובה: "אנו מציעים לנספרסו להתמקד ביצירת ערך אמיתי לצרכנים, ולא במאבקים משפטיים וקמפיינים יקרים הפוגעים בתחרות ומועמסים בסופו של דבר על גב הצרכן".