שיטת המקל והגזר: אורי אריאל בפנייה לא שגרתית למשהב"ט

במטרה לעזור למגדלי הגזר, פנה שר החקלאות לשר הביטחון ליברמן בבקשה להגדיל את צריכת הגזר של צה"ל ■ משרד החקלאות: כל אחד שיאכל גזר יעזור

אורי אריאל / צילום: רפי קוץ
אורי אריאל / צילום: רפי קוץ

משרד החקלאות פונה לארגונים וגופים מוסדיים גדולים במשק בקריאה להגדיל את צריכת הגזר, ובמקביל, שר החקלאות, אורי אריאל, פנה לשר הביטחון, אביגדור ליברמן, בבקשה כי צה"ל יגדיל את צריכת הגזר בבסיסים צבאיים.

במכתב שכתב שר החקלאות לשר הביטחון הוא מבקש כי צה"ל יגדיל את צריכת הגזר: "בכל שנה נזרקים אלפי טונות של פירות וירקות עקב הקשיים בהתאמת כמו היבולים לביקושים בפועל. בימים אלה צפויים בישראל עודפי ייצור של גזר עקב שינויים בלתי תלויים בשווקי היצוא של ישראל, בעיקר בשוק הרוסי, שמרבית הגזר ליצוא מופנה אליו. לתופעה זו השלכות כלכליות וחברתיות ברורות של אובדן ובזבוז מזון".

במשרד החקלאות התכוונו שהיצוא לשוק הרוסי יעמוד על כ-100 טונות השנה, בדומה לשנה שעברה, אך לפי קצב הצריכה הנוכחי בשוק הרוסי, היצוא לרוסיה השנה יעמוד רק על 50 טונות, כלומר חצי מהצפי של משרד החקלאות. במשרד מתכננים להשמיד שטחים של כ-2000 דונם, אך עבור החקלאים גם זו כמות מינימלית, והחוסר במכירות עומד על הרבה יותר מכך.

במשרד החקלאות אמרו היום (א') ל"גלובס": "כל אחד שיאכל עוד גזר, זה יעזור במשהו. בשביל לפתור את הבעיה צריך לצרוך פי שניים גזר בארץ. אפילו אם יצרכו יותר, והצריכה תעלה ב-10%, זה יפתור את הצריכה רק למאות דונמים. ככל שהצריכה המקומית תגדל, החקלאים פחות ייפגעו".

על-מנת למזער נזקים ולמנוע את השמדת התוצרת, משרד החקלאות פנה לארגון "לקט ישראל" על-מנת לקלוט את עודפי הייצור, אך התברר כי מחסניהם כבר מלאים, ואין ביכולתם לקלוט עוד עודפים. לכן, המשרד קורא לארגוני סיוע ולגופים מוסדיים לבחון אפשרות לצריכה מוגברת של גזר ולהרחיב את השימושים בגזר ובמוצריו. עודפים שלא ייקלטו על-ידי אותם ארגונים וגופים מוסדיים, יועברו להאבסת בהמות ולהעשרת השדות החקלאיים בחומר אורגני.

בארץ מיוצרים כ-280 אלף טונות של גזרים בשנה בשטח חקלאי של 33 אלף מ"ר. כ-80 אלף טונות מכמות הגזר המיוצרת בישראל מופנים לשוק המקומי, וכ-180 לשווקי היצוא. התעשייה צורכת כ-10,000 טונות גזר בשנה. שוק הגזר מגלגל כ-300 מיליון שקל בשנה, כאשר כמות הצריכה השנתית לשנה עומד על כ-10 קילו גזר בשנה לנפש.