משרד החקלאות: מחירי פירות וירקות יפורסמו מדי יום באפליקציה

משרד החקלאות יחל להפעיל אפליקציה שתפרסם את מחירי הפירות והירקות הסיטונאיים מדי בוקר ■ מדובר במהלך שהעבודה עליו החלה ב-2015, והושקעו בו כמיליון שקל

ירקות בשוק תל אביב / צילום: תמר מצפי
ירקות בשוק תל אביב / צילום: תמר מצפי

משרד החקלאות יחל להפעיל אפליקציה שתפרסם את מחירי הפירות והירקות הסיטונאיים מדי בוקר. מדובר במהלך שהעבודה עליו החלה ב-2015, והושקעו בו כמיליון שקל.

הנתונים שיתפרסמו מדי יום בשעה 6:00 בבוקר אמורים לאפשר לחקלאים, לסיטונאים, לרשתות השיווק ולצרכנים להתעדכן במסחר שנעשה בשוק הסיטונאי ולהבין את הגורמים שמשפיעים עליו ועל מחירי הפירות והירקות.

השאיפה של המשרד היא שהשקיפות במחירים תגביר את התחרות ותנסה להביא למחירים מאוזנים לאורך שרשרת השיווק. שר החקלאות אורי אריאל מסר בהודעה לעיתונות כי "תהיה לכך השפעה ישירה על הכיס של אזרחי ישראל".

האפליקציה גם תנסה לפתור את התחושה של החקלאים שהמשווקים גוזרים עליהם קופון. אורי צוק בר, סמנכ"ל החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות, אמר היום (ב') ל"גלובס": "המטרה הראשונה שלסיטונאים ולחקלאים יהיו נתוני זמן אמת על מחירי הפירות והירקות, שיאפשרו לחקלאי לנהל משא-ומתן חכם יותר מול רשתות השיווק, ושהצרכן יידע לעשות את ההשוואה בין מה שמוכרים לו בסופר למה שנמכר בשוק הסיטונאי.

"מדובר בעוד צעד בתוך המהלך הכולל להגברת השקיפות במשרד. האפליקציה והאתר החדשים למעשה עושים סדר בין כל 'המחירונים' הקיימים בשוק, ויהוו סקר רשמי ומתוקף של המדינה למחירי פירות וירקות במקטע הסיטונאי".

"מחיר מייצג"

- האפליקציה הזו שימושית גם לצרכנים?

"כצרכן אפשר באמצעות האפליקציה לקבל את רמת המחירים הסיטונאים, למרות שרשתות השיווק לא קונות דרך השוק הסיטונאי אלא דרך אפיקים ישירים, אבל המחיר הסיטונאי נותן מחיר מייצג של כל מוצר".

- הכלי הזה ישפיע גם על הרשתות הקמעונאיות?

בהחלט, אם יהיה סקר שמאפיין את המחירים הסיטונאיים בכל יום, זה ישפיע גם על המחירים בהם רשתות השיווק קונות סחורה מהחקלאי, ותהיה לו עמדה יותר טובה במשא ומתן מולן.

"בהמשך אנחנו מקווים לשלב גם את הנתונים שישקפו לצרכן את הפער בין המחיר הקמעונאי למחיר הסיטונאי, ובכך הצרכן יוכל לדעת את הפער של המחירים".

הסקר החדש של המשרד, שנערך בשיתוף חברת תוצרת הארץ, ינסה לתת מענה ולהציג נתונים מדויקים ככל האפשר, כאשר לראשונה ישנו שיתוף-פעולה של כ-85% מהסיטונאים בשוק הסיטונאי בצריפין. הנתונים מתבססים על סקירה הכוללת תשאול בעל-פה של הסיטונאים בשוק ובחינת קבלות של עסקאות המבוצעות בפועל בשוק הסיטונאי.

מהלך זה מצטרף למהלכים אחרונים של משרד החקלאות לטיפול במקטעים השונים בשרשרת מחירי הפירות והירקות בישראל. לאחרונה חתם שר החקלאות, אורי אריאל, על צו המחייב את רשתות השיווק והסיטונאים למסור דוחות כספיים המפרטים את נתוני רכישה ומכירה של פירות וירקות בפרקי זמן קבועים ואת הרווח, כחלק מהמעקב והפיקוח שרוצה המשרד להחיל.