סיפור על מוות וחושך: הפודקאסט שכבש את עמק הסיליקון

סדרת הפודקאסט "S-Town", העוסקת בפרשיית מוות ובחיים עתירי בדידות ודיכאון, הפכה לשיחת היום בעמק הסיליקון ומחוצה לו ורשמה יותר מ-10 מיליון הורדות בתוך 4 ימים בלבד

S-Town / צילום מסך
S-Town / צילום מסך

הפודקאסטים הם הנטפליקס החדש. עם התנועה המטורפת שמאפיינת את עמק הסיליקון, הגוגלרים והפייסבוקרים של העולם מבלים כשעה וחצי לכל כיוון באוטובוס, ומנסים למצוא דרך להסיח את דעתם מכאב הראש שמלווה התעמקות עמוקה מדי במחשב ובאימייל תוך כדי נסיעה.

הפודקאסטים, תת-תרבות פופולרית גם מחוץ לקליפורניה השבעה, מחיים את הקונספט העתיק של הרדיו והופכים אותו לזמין ומרתק יותר לדור החדש: אלה הקלטות בפרקים של 30-90 דקות (תלוי בסדרה) שמוקלטים ומספרים סיפורים שונים. מתסכיתים דרמטיים, דרך שיחות מוקלטות על עסקים או פוליטיקה, ועד הקלטות מוזיקה נדירות.

כמה וכמה סדרות פודקאסטים מומלצות יצאו בשנים האחרונים וזכו לתהודה, בהם גם "סיריאל" (Serial) - סדרת פודקאסט בלשית מרתקת שעוקבת אחר פרשת רצח אמיתית שבה הרוצח (לכאורה) עדיין מרצה מאסר. עובדות שונות שהתגלו על ידי צוות הפודקאסט מעלות סימני שאלה גדולים לגבי מקרה הרצח וזהות הרוצח, והובילה גם לפתיחה מחדש של התיק. מעל 80 מיליון איש הורידו את פרקי הפודקאסט של "סיריאל" וניהלו עליו דיונים בעשרות פורומים שונים. הפודקאסט גם תורגם לשפות שונות בעקבות הפופלריות הגבוהה שלו.

עכשיו, את השיא המטורף הזה מקווה לשבור פודקאסט חדש בשם "שיט-טאון" או בשם הרשמי והפוליטיקלי קורקט שלו, "S-Town". הצוות שמאחורי "סיריאל" עומד גם מאחורי "S-Town" ומציג סיפור מרתק שהוא בחלקו פרשיית מוות ובחלקו חקירה מעמיקה ומרתקת לעומק הזהות האנושית ותופעות כמו בדידות ודיכאון. הפודקאסט הפופולרי שבר שיאים בשבוע הראשון שלו. בעוד ל"סיריאל" לקח שנתיים להגיע ל-80 מיליון הורדות - "S-Town" זכתה ליותר מ-10 מיליון הורדות ב-4 ימים בלבד.

סדרת הפודקאסט, שמדוברת בעמק בשבועות האחרונים יותר מהעונות של "בית הקלפים" או "מראה שחורה", מספרת את סיפורו של ג'ון בי מקלבי - שען מעיירה קטנה ושכוחה בשם וודסטוק באלבמה, שאותה הוא מכנה "שיט-טאון", מקום שבו הוא נולד וגדל ובעיניו מייצג את כל מה שרע באנושות. נחסוך בפרטים כדי לא להרוס את חוויית ההאזנה עם ספוילרים - אבל נגלה רק שהעלילה מסתעפת ומסתבכת עם הרבה מאוד הפתעות ואנשים שמופיעים מהרבה מאוד מקומות לא צפויים.

את הפודקאסט אפשר להוריד באפליקציית הפודקאסטים של אפל או של אנדרואיד. שבעת הפרקים (מאחר שכוללים רק אודיו ולא וידיאו) די קלים ומהירים להורדה - מה שהופך אותם למצוינים לנסיעה ברכבת או אפילו במטוס.

ההצלחה המטאורית של "S-Town", שהפכה לשיחת היום בארה"ב, טמונה ברמת התחקיר הגבוהה וגם ביכולת המאוד ייחודית לספר סיפור של חיים ומוות בצורה כל כך אנושית ומרתקת. והכול - די ייחודי בשנת 2017 - בלי להראות תמונה אחת ותוך הסתמכות על חוש אחד בלבד.