שנית כחלון לא ייפול

שר האוצר לא משלה את עצמו אפילו לרגע - ולא מתכנן לחזור לוועדת הכספים

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

1. שר האוצר משה כחלון לא מתכוון לחזור לוועדת הכספים. הוא כבר שומע את הרעיונות היצירתיים שמציעים החברים מהליכוד ביטן וזוהר, ואומר בנימוס: לא תודה. אל הבזאר הטורקי שמחכה לו שם אין לו שום כוונה להיכנס. בסוגיית התאגיד הוא כבר נפל לבור, היום לפחות תלו על הבור הזה שלט.

מה שבקושי עבר בעסקת החבילה של חוק ההסדרים, עם המשמעת הקואליציונית ובעיקר הכספים הקואליציוניים, לא יעבור עכשיו כשהכנסת חזרה מהפגרה אל תוך אווירת בחירות. כחלון לא משלה את עצמו אפילו לרגע. יש לו את "נטו משפחה", כל יומיים סרטון חדש בפייסבוק, הקרבות בוועדת הכספים מאחוריו. "ממילא התוכנית שלו להקלה על הורים עובדים הרבה יותר משמעותית לציבור", מודה גורם באופוזיציה.

אחד השרים שעימו שוחחנו טוען כי מלכתחילה כחלון לא שם את כל המשקל שלו על חוק מס דירה שלישית, אחרת היה לוחץ, למשל, על יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין למתן את העמדה של היועץ המשפטי אייל ינון. לדבריו, התכלית של החוק הייתה טובה וראויה, אבל בפרקטיקה היו לא מעט בעיות שגם כחלון הכיר כנראה, גם אם הוא לא יודה בכך. "הרושם הוא שלפחות בשלב מסוים כחלון בעצמו חיפש לרדת מהעץ, ואולי בג"ץ יהיה הסולם", אומר אחד מחברי הכנסת שהלינו על הליך החקיקה.

על דבר אחד כולם מסכימים היום במערכת הפוליטית: בכל תרחיש שיהיה, ההתנהלות של כחלון, כמו של רוב השחקנים בזירה, תיגזר מהשיקולים הפרסונליים והמפלגתיים, עם כל הכבוד כמובן לזוגות הצעירים מחד ולמשקיעים מנגד. "כל השיקולים הענייניים יתכופפו מול מאבק הכוחות הכללי", אמר אחד הח"כים. פחות אופוזיציה מול קואליציה, כמו בימים הטובים של פעם, אלא יותר קואליציה מול קואליציה, ליכוד נגד "כולנו", ביטן נגד קיש - ולהיפך.

 

2. קו לא מדויק, אבל עדיין קו, מחבר בין הליך החקיקה של חוק מיסוי דירה שלישית לבין התיקונים החוזרים בחוק השידור הציבורי. בית המחוקקים ומלאכת החקיקה הפכו למרמס בידי פוליטיקה קטנה וצינית, מופע מביש של כוח ושליטה, רק כי אפשר.

אם קשה בוועדה אחת מקימים ועדה אחרת. אם רוצים להצביע בלי יותר מדי דיונים שולפים סעיף בתקנון שפעם היה שמור רק למקרי חירום. אם ממש ממהרים, אפשר לשלוף נוסח חדש באמצע הלילה ולהצביע עליו כבר בבוקר.

אפילו סעיפים בחוק שכול כולם נועדו להפחיד ולהחליש, כמו במקרה של התאגיד, עוברים בלי למצמץ. כל זה קורה באישור היועץ המשפטי לממשלה, בגיבוי יו"ר הכנסת ותחת גמגום של היועץ המשפטי של הכנסת שמצליח באורח פלא גם להסביר מדוע זה נורא, וגם להכשיר את השרץ. הדמוקרטיה הישראלית זקוקה דחוף לשומרי סף, לא למטהרי אוויר.