מתקפת סייבר בינלאומית: בתי חולים נפגעו, מאות ארגונים הושבתו

ארגונים בבריטניה, בספרד, בפורטוגל וב-71 מדינות נוספות הושבתו לאחר שמחשביהם נפרצו ■ לא ברור אם יש קשר בין עשרות אלפי המתקפות, אך בכולן דורשים ההאקרים תשלום כופר במטבע ביטקוין כדי לפתוח את המחשב מחדש

מתקפת סייבר/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מתקפת סייבר/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

שורה של מתקפות סייבר אירעה היום (שישי) ברחבי העולם והשביתה ארגונים בבריטניה, איטליה, ספרד, פורטוגל, רוסיה, אוקראינה, ארצות הברית וטייוואן. המתקפה, שהתמקדה תחילה ב-11 מדינות באירופה, התרחבה בשעות האחרונות ל-74 מדינות ברחבי העולם. 

במרבית המתקפות נמסרה דרישת תשלום כופר במטבע המקוון ביטקוין. עדיין לא ברור אם המתקפות קשורות זו לזו, אך חברת האבטחה AVG צייצה מוקדם יותר היום כי זיהתה כ-36 אלף ניסיונות תקיפה וקבעה כי "מדובר במתקפת ענק".

אחד הגופים המשמעותיים שספגו את מתקפת הכופר הוא שירותי הבריאות הלאומיים (NHS) בבריטניה, ועשרות בתי חולים הושפעו ממתקפת הסייבר. ב"גארדיאן" דווח כי פרטים על חולים ומערכות תורים נחדרו ונחסמו, כמו גם קווי טלפון וחשבונות איימייל. ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי אמרה לרשת "סקיי ניוז" כי "המתקפה לא הייתה ישירה נגד ה-NHS אלא מתקפה בינלאומית נגד כמה מדינות וארגונים". ממשרדה של ראשת הממשלה נמסר כי היא מעודכנת בכל פרטי מתקפת הסייבר, ושר הבריאות מתודרך על ידי מרכז הגנת הסייבר הלאומי.

מה-NHS נמסר כי "כמה ארגונים דיווחו על תמתקפת הסייבר. החקירה בנושא נמצאת בשלבים מוקדמים ובשלב זה לא קיימות ריאיות לכך שהושגה גישה למידע פרטי על חולים. נמשיך לעבוד עם צוות החקירה כדי לוודא זאת". הארגון פועל עם מרכז הגנת הסייבר הלאומי בבריטניה ומשרד הבריאות כדי להתמודד עם המתקפה.

אחד מעובדי NHS מסר ל"גארדיאן" כי "וירוס ביטקוין הופיע על המסך וביקש מאיתנו לשלם 300 דולר כדי להיכנס למחשב שלנו. הובילה לכך בעיית רשת וכל העובדים התבקשו לכבות את המחשבים שלהם ולחכות להוראות נוספות". לדבריו, "זה משפיע על מזרח אנגליה ועל כמה מקומות נוספים. מדובר במתקפה הגדולה ביותר המסוג הזה שראיתי בשש שנות עבודתי בארגון".

כמה חברות ספרדיות גדולות נפלו קורבן למתקפה גם כן, שהייתה נרחבת במיוחד במדינה, בהן "טלפוניקה", חברת התקשורת הגדולה ביותר בספרד, כמו גם חברת גז טבעי גדולה.

מממשלת ספרד נמסר כי מספר רב של חברות הותקפו בידי "התוכנה הזדונית Ransomware", שנועלת מחשבים ודורשת כופר כדי להתחבר אליהם מחדש. "התקבלה התרעה על תקיפה נגד כמה ארגונים שהשפיע על מערכת המחשוב שלהם", נמסר ממרכז הסייבר הלאומי בספרד. Ransomware היא גרסה של הווירוס "WannaCry", אשר מצפין נתונים חשובים של משתמשים.

עדיין לא ברור אם המתקפות הצליחו לגרום לנזק ממשי או אם שירותי חירום הושבתו לחלוטין, וטרם נמסר על קורבנות במתקפות ששילמו את הכופר להאקרים כדי להשיב את הגישה לרשת שלהם. חברת "טלפוניקה" הספרדית מסרה כי המתקפה השפיעה על מספר קטן של כמה ממחשבי העובדים ולא על הלקוחות או על שירותי החברה.