מתקפת הסייבר העולמית: 99 מדינות נפגעו

עוצמת מתקפת הסייבר הבינלאומית הולכת ומתבררת: לפחות 75 אלף פגיעות זוהו כתוצאה מפריצה למערכות מידע, אך טרם ניתן להעריך את היקף התקיפה במלואה ■ בין הנפגעים העיקריים: משרדי ממשלה ברוסיה וחברת FedEx ■ היערכות במשרד האנרגיה בישראל

מתקפת סייבר/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מתקפת סייבר/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

נזקי מתקפת הכופר הולכים ומתבררים: כבר בשעות הלילה (שבת) דיווחו חברות אבטחת מידע ברחבי העולם כי זוהו 75 אלף מתקפות על מסדי נתונים ב-99 מדינות. יחד עם זאת, המומחים ציינו כי עדיין מוקדם לדעת מהו היקף הנזק המלא שנגרם, כתוצאה מהמתקפה שבוצעה באמצעות תוכנת פריצה שנגנבה מהסוכנות לביטחון לאומי בארצות הברית (NSA).

מה שהחל אתמול בשעות אחר הצהריים כדיווחים על תקלות חמורות במערכות המחשוב של בתי חולים גדולים בבריטניה, התברר כמתקפת סייבר בקנה מידה עולמי. בתקשורת האמריקאית מדווחים כי קבוצת האקרים שכינתה עצמה בשם "Shadow Brokers", הפיצה את כלי הפריצה שנגנבו מהסוכנות, המאפשרים השתלטות על מערכת "חלונות" של מיקרוסופט.

במיקרוסופט הוציא עדכון תכנה והפיצו כלי הגנה כבר בחודש מארס, אולם ההאקרים ניצלו את העובדה כי מוסדות וארגונים נחשבים לפגיעים יותר - וכך למעשה מתקפת הסייבר הלכה והתגלגלה. המתקפה הנרחבת בוצעה ע"י חסימת הגישה למחשבים בדרישה לכופר תמורת שחרור הנעילה, שתשלם בביטקוין. בין הנפגעות העיקריות - משרדים ממשלתיים ברוסיה, חברת השילוח "FedEx" וכן חברת תקשורת ספרדית.

"המתקפה שהיינו עדים לה היום ופגעה בבתי חולים גדולים ברחבי המדינה, היא לא מתקפה שכוונה לפגוע רק בבריטניה", אמרה ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי, שבארצה זוהו הפגיעות הראשונות. "זו חלק ממתקפת סייבר בקנה מידה עולמי. מספר לא קטן של מדינות וארגונים נפגעו כתוצאה ממנה".

תרחיש האימים התממש

ברשתות התקשורת בבריטניה לבדה דווח אתמול כי לפחות 40 ארגונים שונים במדינה - בהם, כאמור, בתי חולים ומרכזים רפואיים, נפגעו כתוצאה ממנה. הדבר הוביל לכך שלרופאים לא הייתה גישה לתיקים רפואיים של חולים - מה שהוביל להפנייתם למוסדות אחרים, להסטת אמבולנסים לבתי חולים חלופיים - ולדחיית טיפולים וניתוחים שאינם דחופים. 

אחר כך הגיעו דיווחים על שיבושים ותקלות גם מסקוטלנד ומשוודיה, שם דיווחו הרשויות על כ-70 מחשבים שנפרצו בעיירה מצפון לבירה שטוקהולם. בפורטוגל ובספרד, שם חוותה חברת טלפונים גדולה שיבושים. עוד דווח על תקלות גם ברוסיה ובמדינות באסיה בהן טורקיה, וייטנאם, יפן והפיליפינים. רוב התקלות שנרשמו הגיעו מרוסיה.

"התקפת הסייבר היום על מתקנים רפואיים היא תרחיש האימה של עולם הטרור הקיברנטי והיא מסכנת באופן ישיר את חייהם של אלפי חולים ומטופלים", הזהיר רם לוי, מנכ"ל חברה לייעוץ ואבטחת סייבר. "ההתקפה היום היא אירוע דרמטי וחצייה של כל הקווים האדומים ומוגדרת כפיגוע טרור המבקש לגבות מחיר בחיי אדם״.

"המתקפה העולמית הזו, שמתבססת לכאורה על כלי הפריצה של ה-NSA שהודלפו לרשת, מחייבת לעדכן כל העת את ההגנה על מתקני תשתיות קריטיות, החל בבתי חולים ועד לתחנות כוח גרעיניות", מדגיש לוי.

במשרד האנרגיה נערכים

בעקבות מתקפת הסייבר הנרחבת הכריז שר האנרגיה יובל שטייניץ על כוננות סייבר מוגברת בתשתיות האנרגיה והמים של ישראל.

בשעות האחרונות נערכו במשרד האנרגיה, בחברת החשמל, בתחנות הכוח ובתשתיות האנרגיה והמים פעולות שנועדו לחזק את הגנת הסייבר ולהגביר את הכוננות, בהתאמה למתאר התקיפות שהתרחשו בעולם.

על פי הודעת משרד האנרגיה, פעולות ההגנה בוצעו בתיאום מרכז הסייבר של משרד האנרגיה, שהוקם לפני כשנה.