דיסקונט: צמיחה של כ-70% ברווח הנקי ברבעון הראשון

הרווח הנקי הסתכם בכ-303 מיליון שקל ■ הרווח משקף תשואה להון נטו של 8.6%, לעומת 5.5% ברבעון המקביל ב-2016 ■ יחס היעילות של הבנק השתפר ל-68.8%, לעומת 77.4% ברבעון המקביל אשתקד

לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי
לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי

רווחים מפעילות שוק ההון והמשך צמיחה גבוהה של תיק האשראי סידרו לבנק דיסקונט  פתיחה חיובית לתוצאות שנת 2017. הבנק, בניהולה של לילך אשר-טופילסקי, פרסם היום את תוצאותיו לרבעון הראשון, שמהם עולה כי הבנק הרוויח 303 מיליון שקל, גידול של 70% בהשוואה לרבעון המקביל. הרווח משקף תשואה על ההון של 8.6%, לעומת 5.5% ברבעון המקביל.

הגידול ברווח נעשה על אף עלייה לא מבוטלת בהפרשות להפסדי אשראי, שעמדו על 145 מיליון שקל, לעומת 46 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל. ההפרשות מהוות 0.4% מתיק האשראי של הבנק.

כאמור, מה שסייע לבנק להגיע לתוצאות הם רווחים מפעילות שוק ההון, הכוללים בין היתר רווחים ממימוש אג"ח בהיקף של 95 מיליון שקל, וכן רווחים שהניבה השקעה בקרן פורטיסימו, בגובה של 59 מיליון שקל.

אלא שגם בנטרול אותם רווחים, מציג הבנק תוצאות טובות של המשך מגמת צמיחה של תיק אשראי, ריסון הוצאות שכר ואפילו עלייה בהכנסות מעמלות - תחום שבו מרבית הבנקים סובלים משחיקה בשנים האחרונות. ההכנסות מעמלות צמחו ברבעון ב-6.7% ל-666 מיליון שקל. בסעיף זה נרשמה עלייה של קרוב ל-8% בעמלות כרטיסי אשראי, וזינוק של 14% בעמלות ני"ע, שנבע מהגידול בפעילות המשקיעים בשוק ההון, לאחר קיפאון שנרשם אשתקד.

לאחר שבשנה שעברה צמח תיק האשראי של דיסקונט ביותר מ-10%, גם ברבעון הנוכחי נמשך גידול. תיק האשראי של הבנק עמד על 143.5 מיליארד שקל, גידול של 11% לעומת הרבעון המקביל, ושל קרוב ל-2% מתחילת השנה. הגידול בתיק האשראי מתבטא גם בגידול בהכנסות המימון של הבנק, שצמחו ביותר מ-11% ברבעון הראשון ל-1.17 מיליארד שקל.

עיקר הצמיחה באשראי נרשמה במגזר משקי-הבית והעסקים הקטנים. האשראי למשקי-בית (כולל משכנתאות) גדל ב-3% בתוך רבעון אחד בלבד, ובמגזר העסקים הקטנים נרשם אף גידול חד יותר של 5% תוך רבעון אחד, לכמעט 36 מיליארד שקל.

היחיד שלא חזר לחלק דיבידנד

אלא שלצד הגידול באשראי, כאמור, גם סעיף ההפרשות להפסדי אשראי הרים את ראשו. הגידול בהפרשות נובע הן מגידול בתיק (לפי כללי החשבונאות עבור אשראי חדש יש לבצע מיד הפרשה ככרית ביטחון), וגם בשל עלייה באשראי שבפיגור (מחיקות חשבונאיות) הנובע מקשיי גביה הקיימים כיום בשוק. בדיסקונט מעריכים שרמת ההפרשות הנוכחית של 0.4% מהתיק תישמר, ולא מתכוונים להירתע ממנה, אלא להמשיך ולצמוח בצורה חדה באשראי.

הרצון להמשיך ולצמוח באשראי מביא לכך שהבנק הוא היחיד שעדיין לא חזר לחלק דיבידנד. דיסקונט אמנם קיבל אישור חלוקה מבנק ישראל, אך הוא מתמהמה עם ההחלטה בנושא, ומעדיף להתמקד בהמשך צמיחת האשראי, ורק במהלך המשך השנה צפוי להחליט כמה יחלק מרווחיו כדיבידנד.

בכל אופן, נראה כי את המשקיעים זה מטריד פחות. מניית דיסקונט זינקה ביותר מ-40% בשנה האחרונה, והיא נסחרת כיום לפי מכפיל הון של 0.7, לעומת 0.3-0.5 בעבר. בלידר שוקי הון ואקסלנס ברוקראז' אף הודיעו היום על העלאת מחיר היעד למניה.

באשר לסעיף ההוצאות, הבנק הצליח לרשום ריסון, והוצאות השכר נותרו בדומה לרבעון המקביל ועמדו על 859 מיליון שקל. מצד אחד השפיעה לטובה על הוצאות השכר הירידה במספר העובדים, כתוצאה מתוכנית הפרישה מרצון שביצע הבנק אשתקד. מנגד, הסכם השכר החדש שנחתם עם העובדים, שכלל תוספות שכר, קיזז את החיסכון בהוצאות, והביא לכך ששורת סך ההוצאות נותרה ללא שינוי.

יחס היעילות של הבנק היה ברבעון הראשון טוב למדי לעומת נתוני העבר של הבנק, ועמד על 68.8%, לעומת 77% ברבעון המקביל. בנטרול הכנסות חד-פעמיות, הרי שהיחס התפעולי של הבנק עומד על כ-70%.

כאמור, לתוצאות הבנק ברבעון סייעו גם רווחים ממימוש השקעות. מדוחות הבנק עולה, כי רווחים נאים צפויים גם בהמשך השנה. הבנק פרסם כי באפריל נרשם מימוש בקרן נוספת, שתניב לבנק 12 מיליון שקל. כמו כן, באחרונה נודע כי פימי מוכרת את החזקותיה בחברת אורמת. דיסקונט הוא אחד המשקיעים המרכזיים בפימי, והוא ייהנה בעקבות זאת מרווח של 50 מיליון שקל לפני מס. 

תוצאות הרבעון של דיסקונט
 תוצאות הרבעון של דיסקונט