רוסיה וסעודיה תומכות בהארכת קיצוץ תפוקות הנפט

עפ"י ההסכם הקודם של אופ"ק צומצם קצב הפקת הנפט ב-1.8 מיליון חביות ליום, וזאת עד לחודש יוני 2017, עם אפשרות להארכה בעוד חצי שנה ■ שרי הנפט של רוסיה וערב הסעודית מעוניינים להאריך את ההסכם עד למארס 2018

נפט / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

הודעת שרי הנפט של רוסיה וערב הסעודית שהם תומכים בהארכת ההסכם לצמצום קצת הפקת הנפט עד לחודש מארס 2018 תפסה את המשקיעים לא מוכנים מה שגורם למחירי הנפט בעולם לזנק בכ-3%.

ההפתעה של המשקיעים היא בעוצמת שיתוף הפעולה בין רוסיה לערב הסעודית והכוונה של השתיים לקשור את מדינות אופ"ק לצמצום קצת הפקת הנפט הרבה מעבר ללוחות הזמנים אליהם הגיעו בהסכם הקודם. ההסכם הקודם של מדינות אופ"ק נולד בקשיים מרובים אחרי הפעלת לחץ של ממשל אובמה שחשש מעליית מחירי הנפט.

ההסכם קבע כי קצת הפקת הנפט של מדינות אופ"ק יצומצם ב-1.8 מיליון חביות ליום, וזאת עד לחודש יוני 2017. במסגרת ההסכם קבעו מדינות אופ"ק כי ניתן להאריך אותו בחצי שנה נוספת כשברור לכל שהארכה כזו תחייב הסכמה של ארה"ב שהיטלטלה באותם ימים בין הרצון לתמוך בערב הסעודית לרצון להפעיל לחצים כלכליים על רוסיה. ההודעה של שרי הנפט של רוסיה וערב הסעודית על הארכה אל מעבר למועד הנקוב בהסכם הקודם הפתיעה את המשקיעים.

"תפוקת הנפט מחוץ לארגון ממשיכה לעלות, בעיקר בהפקת הנפט מפצלים בארה"ב. לקראת ישיבת אופ"ק הקרובה המשקיעים יתנו תשומת לב מיוחדת לתגובת אופ"ק לעניין ההפקה שמחוץ לארגון. משרד האנרגיה האמריקאי דיווח השבוע על ירידה מפתיעה במלאים של 5.2 מיליון חביות נפט, ירידה גבוהה מהציפיות ל-1.983 מיליון חביות. במלאי הנפט בקושינג אוקלהומה נרשמה ירידה של 438 אלף חביות נפט. במלאי הדלקים והתזקיקים נרשמה ירידה של 1.6 מיליון חביות, בניגוד לציפיות לירידה של 624 אלף חביות. בניצולת בתי הזיקוק נרשמה ירידה של 1.8%" כותב היום האנליסט אוהד חיים מחטיבת שוקי ההון בבנק לאומי בניתוח על סקטור הנפט שפרסם היום הבנק.

כדי להמחיש עד כמה הודעת שרי הנפט של רוסיה וערב הסעודית משמעותית הרי שניתן לראות את תשואות האג"ח של ממשלת רוסיה שיורדות ונסחרות ברמה של 7.53%, הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת השנה. כלכלת רוסיה שעדיין סובלת מהעיצומים הכלכליים שהטיל עליה ממשל אובמה מתאוששות מאז נבחר דונלד טראמפ, ונראה כי אם הממשל האמריקאי יאפשר למחירי הנפט להמשיך לעלות, הרי שנראה את הכלכלה הרוסית מתאוששת ותשואות האג"ח הממשלתיות המקומיות יורדות לרמות שטרם המשבר של הקרמלין עם הבית הלבן.