הבחירות באיראן: ניצחון סוחף לנשיא המכהן חסן רוחני

הנשיא המכהן ניצח בבחירות לנשיאות לאחר שכבר עם תחילת ספירת הקולות פתח פער ניכר על יריבו השמרן איברהים ראיסי ■ קיבל 22.8 מיליון קולות, בעוד יריבו במקום השני זכה ב-15.5 מיליון קולות בלבד

חסן רוחאני / צילום: רויטרס
חסן רוחאני / צילום: רויטרס

שעות ספורות לאחר שננעלו הקלפיות ברפובליקה האסלאמית, הודיעה הבוקר (שבת) התקשורת האיראנית הרשמית על ניצחונו של הנשיא המכהן חסן רוחאני בבחירות לנשיאות. על פי התוצאות, זכה רוחאני ב-22.8 מיליון קולות, 7 מיליון קולות יותר מיריבו השמרן איברהים ראיסי.

מדובר בניצחון מוחץ של רוחאני בבחירות, שיבטל למעשה את האפשרות לסיבוב נוסף, וזאת משום שקיבל יותר מ-50% מהקולות. עם נעילת הקלפיות הודיע משרד הפנים האיראני כי בבחירות השתתפו 40 מיליון אזרחים שהצביעו בכ-63 אלף קלפיות שנפרסו ברחבי המדינה.

רוחאני נבחר לתפקיד לראשונה לפני ארבע שנים ונחשב לבעל עמדות מתונות יחסית. הוא זה שהוביל את הסכם הגרעין של איראן עם המעצמות, ובבחירות האחרונות הוא נהנה מתמיכת הצעירים והמתונים המבקשים לנסות לשקם את יחסיה של איראן עם העולם.

רוחאני רץ בבחירות ללא תמיכת המנהיג העליון האייתוללה עלי חמינאי, שהעדיף את ראיסי, איש דת שמרן וקיצוני במיוחד, שמוכר בכינויו "התליין", וזאת עקב כך ששלח בשנת 1988 אלפי אסירים פוליטיים באיראן לגרדום. שמו אף עלה בעבר כזה המועמד להחליף את חמינאי בתפקיד המנהיג העליון לאחר מותו. ראיסי אף הטיל ספק ביעילות הסכם הגרעין שהושג בין איראן למערב ודיבר על כך לפני הבחירות.

בבחירות התמודדו ארבעה אישים: הנשיא המכהן חסאן רוחאני, איש הדת הקיצוני איברהים ראיסי, מוסטפה מיר סלים השמרן ומוסטפה האשי טאבא. כבר מתחילת הבחירות היה ברור כי המועמדים היחידים שיכולים לנצח הם רוחאני וראיסי והציפייה הייתה שהקרב יהיה ביניהם.