אי.די.בי לעליון: לבטל את הפטור מאחריות של נאמן כלל ביטוח

הערעור הוגש למרות שיישום המתווה כבר החל מוקדם יותר החודש החברה טוענת: שיקול הדעת למכירה הוא של הנאמן - לא של סלינגר

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

חברת אי.די.בי פתוח שבשליטת אדוארדו אלשטיין מבקשת לנצל את האפשרות האחרונה שברשותה לביטול המתווה למכירת מניות השליטה בחברת כלל ביטוח, שבהן היא מחזיקה. ביום חמישי האחרון הגישה אי.די.בי ערעור לביהמ"ש העליון על החלטת ביהמ"ש המחוזי בת"א להתחיל ביישום המתווה האמור, למרות שיישום המתווה כבר החל מוקדם יותר החודש.

לטענת אי.די.בי, "נפלו שגגות" בפסק הדין שכתבה השופטת רות רונן מביהמ"ש המחוזי בת"א. משום כך מבקשת החברה מביהמ"ש העליון להורות על ביטול הצו שהוציאה השופטת רונן להתחיל ביישום המתווה למכירת מניות השליטה בכלל ביטוח, שאותן מחזיקה אי.די.בי.

מניות השליטה בכלל ביטוח נמצאות בשנים האחרונות בידי נאמן, לאחר שהממונה על שוק ההון וביטוח במשרד האוצר, דורית סלינגר, שללה מאי.די.בי את האישור לשלוט בחברת ביטוח. בין הצדדים נתחם הסכם, שלפיו תוענק לאי.די.בי תקופה של כשנתיים למצוא רוכש להחזקותיה בכלל ביטוח, ואם עסקה כזאת לא תצא אל הפועל, יופעל מתווה למכירת המניות במנות של 5% מדי ארבעה חודשים בניהול של הנאמן.

בתום התקופה האמורה, ביקשה סלינגר בתחילת 2016 להתחיל ביישומו של המתווה, והורתה לנאמן לבצע את מכירת המנה הראשונה של המניות במאי אשתקד. אלא שבהנהלת אי.די.בי מיהרו לאיים על הנאמן, משה טרי, כי יראו בו אחראי לנזקים שייגרמו לה כתוצאה מיישום המתווה, בשל השווי הנמוך שלפיו נסחרת חברת כלל ביטוח בבורסה, ביחס לערך ההון העצמי שלה. באי.די.בי טענו, כי במסגרת תפקידו כנאמן, על טרי לשקול את טובת בעלי המניות של כלל ביטוח בעת יישום המתווה.

השופטת: הסמכות היא של הממונה

בתגובה לאיומים פנה טרי לבית המשפט המחוזי בת"א בבקשה לקבלת הוראות, ובסיומו של הליך שנמשך קרוב לשנה, פסקה שופטת המחוזי רות רונן בתחילת אפריל כי על הנאמן להוציא אל הפועל את מכירת המנה הראשונה בתוך 30 יום.

עוד קבעה השופטת רונן, כי שיקול הדעת ביחס להחלטה האם למכור את המניות הוא של הממונה, ולא של הנאמן, וכי הממונה הפעילה שיקול סביר ומידתי כאשר הורתה לנאמן לפעול למכירת 5% מהמניות בהתאם למתווה במאי 2016. עם זאת, הדגישה השופטת, על סלינגר להפעיל מחדש את שיקול הדעת בכל פעם שהיא מורה לנאמן לבצע מכירה של כל אחת מהמנות.

בעקבות הפסיקה, מכרה אי.די.בי בתחילת מאי 5% ממניות כלל ביטוח תמורת 166 מיליון שקל לקבוצת משקיעים, וזאת בדרך של עסקת החלף בתיווכם של בנק מזרחי טפחות ויוסי ארד. עיקר התמורה, בסך של 147 מיליון שקל, שימשה את אי.די.בי לפירעון מוקדם של איגרות חוב מסדרה י"ג, שגויסו רק השנה, עם שעבוד על התמורות ממכירת מניות כלל ביטוח.

בעקבות המכירה נותרה אי.די.בי עם החזקה של 49.9% בכלל ביטוח, בעוד ש-5% מהמניות משועבדות לטובת מחזיקי אג"ח י"א של אי.די.בי. עם זאת, באי.די.בי לא אמרו נואש, וביום חמישי הוגש הערעור לעליון באמצעות עוה"ד פיני רובין וכפיר ידגר ממשרד גורניצקי ושות'.

החברה: השיקול הוא של הנאמן

בערעור מציינת אי.די.בי כי שגתה השופטת רונן כאשר קבעה כי שיקול הדעת הוא של הממונה ואינו של הנאמן. לדעת אי.די.בי, הן ההסכם בנוגע למתווה והן דיני הנאמנות קובעים במפורש כי שיקול הדעת נמצא אצל הנאמן, ועליו להפעילו.

משום כך דורשת אי.די.בי מביהמ"ש העליון לקבוע כי על הנאמן יהיה להפעיל שיקול דעת בעת ההחלטה האם ומתי למכור 5% ממניות כלל ביטוח שתחת שליטתו, וכי עליו להימנע ממכירת המניות כאשר הנזק לאי.די.בי עולה על התועלת, וכל עוד קיים פער משמעותי בין שווי כלל ביטוח בבורסה לבין ההון העצמי שלה. עוד מבקשת אי.די.בי לבטל את הפטור מאחריות משפטית שקיבל הנאמן מביהמ"ש המחוזי.

כלל ביטוח הציגה בסוף 2016 הון עצמי של 4.67 מיליארד שקל, אולם היא נסחרת בבורסה לפי שווי של 3.27 מיליארד שקל, המשקף פער שלילי של 30%. באי.די.בי מציינים כי משמעות פסק הדין של המחוזי היא שהנאמן ימכור את המניות שבידיו בשווי הנמוך בלפחות שליש משוויה המאזני של כלל ביטוח, כך שכל מכירה של 5% ממניות כלל ביטוח תסב לה הפסד של כ-70 מיליון שקל.

מניית כלל ביטוח בשלוש השנים האחרונות.
 מניית כלל ביטוח בשלוש השנים האחרונות.