עלייה ברווחי הבנק הבינלאומי ל-166 מ' ש'; יחלק דיבידנד

ההכנסות מריבית נטו רשמו עלייה של 6.8% ל-562 מיליון שקל ■ מנכ"לית הבנק: "יחסי ההון הגבוהים של הבנק מאפשרים הן המשך צמיחה והן המשך קיום מדיניות הדיבידנד"

סמדר ברבר צדיק/ צילום: תמר מצפי
סמדר ברבר צדיק/ צילום: תמר מצפי

הבנק הבינלאומי  פרסם היום (ג') דוחות טובים לרבעון הראשון של השנה. הבנק בניהולה של סמדר ברבר צדיק רשם צמיחה של קרוב ל-13% ברווח, ל-166 מיליון שקל ברבעון - רווח המשקף תשואה על ההון של 9.3%, לעומת 8.5% ברבעון המקביל אשתקד. על רקע פרסום הדוחות, החליט הבנק לחלק דיבידנד של 70 מיליון שקל. הבנק הבינלאומי, שבשליטת צדיק בינו, הוא בעל תשואת הדיבידנד הגבוהה מבין הבנקים, אולם בניגוד לבנקים אחרים שמחלקים בהתאם לרווח הרבעוני, הבנק אינו מחלק בקביעות מדי רבעון, אלא בסה"כ עד 50% מהרווח השנתי.

לעלייה ברווח תרמו רווחים חד פעמיים ממימוש נכסי נדל"ן של הבנק. הבינלאומי השלים ברבעון המדווח את מכירת משרדיו במתחם כל-בו שלום בת"א, שהניבה לו רווח של 28 מיליון שקל.

ההתייעלות של הבנק התבטאה ברבעון החולף לא רק במימוש נדל"ן - הוצאות השכר קטנו ל-414 מיליון שקל מ-434 מיליון שקל ברבעון המקביל. הירידה בהוצאות השכר נבעה מצמצום במצבת כוח האדם של הבנק, אף על פי שבבנק ישנו מנגנון טייס אוטומטי (הצמוד להסכם השכר של בנק לאומי) שמביא לזחילה כלפי מעלה של עלויות השכר.

הודות לרווחי הנדל"ן ולירידה בהוצאות השכר, עמד יחס היעילות של הבנק על 68.8%, שיפור מהותי לעומת יחס היעילות שהבנק בדרך כלל מציג. לשם השוואה, ברבעון המקביל יחס זה עמד על 77.6%.

מלבד סוגיית ההתייעלות, לתוצאות הבנק תרמה גם עלייה בהכנסות: הכנסות המימון צמחו ב-6.8% ל-562 מיליון שקל, והבנק גם הצליח לרשום גידול בהכנסות מעמלות של 5% ל-334 מיליון שקל.

ירידה באשראי העסקי

הבנק הבינלאומי נהנה מהעלייה במחזורי המסחר בבורסה, שהביאה לזינוק חד של כ-12% בהכנסותיו מעמלות ני"ע ל-111 מיליון שקל. נזכיר כי פעילות שוק ההון היא פעילות מרכזית של הבנק, ולכן הוא נהנה מרכזי מהמגמה החיובית בבורסה (עמלות אלה מהוות כשליש מהכנסות הבנק מעמלות).

העלייה ברווחי הבנק נרשמה על אף גידול בהפרשות להפסדי אשראי. אלו עמדו ברבעון הראשון על 34 מיליון שקל, לעומת הכנסות שנרשמו בסעיף זה בהיקף של 67 מיליון שקל ברבעון המקביל. שיעור ההפרשה מהווה 0.16% מתיק האשראי. תיק האשראי של הבנק כבר קרוב ל-80 מיליארד שקל, גידול של 4.6% בתוך 12 חודשים. במהלך הרבעון הראשון צמח התיק בשיעור מתון של 0.8% בלבד, וזאת בעיקר בשל ירידה של יותר מ-3% במגזר העסקי ל-17.6 מיליארד שקל, שנבעה ממעבר של לקוחות גדולים לגיוס חוב בשוק ההון. מנגד, בתחום העסקים הקטנים צמח האשראי בקרוב ל-4% בתוך רבעון אחד בלבד, ובמגזר משקי הבית נרשמה עלייה של 2% בתיק ברבעון בודד. צמיחה זו קיזזה את הירידה במגזרים האחרים.

 

שגריר
 שגריר