בנק הפועלים: רווח של 767 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2017

הרווח הנקי עלה בכ-14% ברבעון הראשון ■ תשואה על ההון של 9.2% ■ רשם ריקברי של 126 מיליון שקל באשראי העסקי, שחיפה על גידול בהפרשות במגזר הקמעוני

אריק פינטו / צילום: תמר מצפי
אריק פינטו / צילום: תמר מצפי

בנק הפועלים  הציג היום (ד') דוח טוב וללא אירועים חריגים, שבסיכומו רשם רווח נקי של 767 מיליון שקל, המשקף תשואה על ההון של 9.2%. על רקע פרסום הדוח הודיע הבנק, כי יחלק דיבידנד בהיקף של 307 מיליון שקל. מדובר בדיבידנד המהווה 40% מהרווח הנקי. הבנק, שבשליטת שרי אריסון, לא מתכוון לעצור בדיבידנד בשיעור שכזה, והוא מתכוון לפעול לקבלת אישור מבנק ישראל לעלות לדיבידנד בשיעור של 50% מהרווח.

הרווח הנקי של הבנק, שבניהולו של אריק פינטו, עלה בקרוב ל-14% לעומת הרבעון המקביל, אולם יש לציין כי ברבעון המקביל הרווח נפגע בעקבות הורדת מס החברות, שהגדילה את הוצאות המס באופן חד-פעמי.

התוצאות הטובות של הבנק באות על אף ירידה בתיק האשראי שלו. תיק האשראי של בנק הפועלים עמד נכון לסוף הרבעון על 270 מיליארד שקל, ירידה של 2 מיליארד שקל מתחילת השנה, וירידה של 10 מיליארד שקל ב-12 החודשים האחרונים.

ברבעון הראשון של השנה ירד תיק האשראי של הבנק הן במגזר העסקי, והן במגזר העסקים הקטנים, ונותר ללא שינוי במגזר ההלוואות הצרכניות. גם תיק האשראי הבינלאומי רשם ירידה ברבעון הראשון, של קרוב ל-10%, שנבעה בין היתר מהתחזקות השקל.

לעומת זאת, דווקא תיק המשכנתאות של הבנק גדל בקרוב למיליארד שקל בתוך רבעון, ל-69.6 מיליארד שקל. הגידול במשכנתאות נבע ככל הנראה מעליית מרווחים בתחום זה, שהפכה אותו אטרקטיבי יותר בעיניי הבנק. כמו כן ממשיך הבנק לצמוח בפלח האשראי המסחרי (אשראי ללקוחות עסקיים בגודל בינוני).

בעבר ניתן היה להסביר את הירידה בתיק האשראי של הבנק בצורך שלו לשפר את יחסי ההון. לעומת זאת, כיום יחס ההון של הבנק גבוה - הלימות ההון שלו עומדת על 11.2%, בעוד שהיעד של הבנק הוא 10.75%. בסביבת הבנק מסבירים את הדשדוש בצמיחת תיק האשראי בשל סלקטיביות של הבנק, בעקבות העלייה ברמת הסיכון בסגמנטים מסוימים. יחד עם זאת, ההערכות הן שהבנק ישוב ויצמח באשראי לעסקים קטנים, וכן יסיים את השנה עם גידול בסך תיק האשראי.

בנק הפועלים רשם הפרשה להפסדי אשראי בהיקף של 107 מיליון שקל, לעומת 46 מיליון שקל ברבעון המקביל. ההפרשה מהווה 0.16% מתיק האשראי. מדובר בשיעור הפרשות נמוך, אולם הוא לא מספר את התמונה המלאה. כשבוחנים לעומק את הנתונים, רואים שהבנק ממשיך לרשום ריקברי (החזר חוב שהופרש) במגזר העסקי, שמקוזז על-ידי עלייה בהפרשות במגזר משקי הבית והעסקים הקטנים, שמביא בשורה התחתונה להיקף הפרשות נמוך.

במגזר העסקי נרשמו ברבעון הראשון הכנסות בסעיף ההפרשות להפסדי אשראי של 126 מיליון שקל. לעומת זאת נמשכת מגמת העלייה בהפרשות במגזר משקי הבית, שעמדו על 112 מיליון שקל ברבעון הראשון לעומת 85 מיליון שקל ברבעון המקביל.

באשר להכנסות מעמלות, פועלים הצליח לרשום צמיחה קלה של 0.4% בהכנסות ל-1.3 מיליארד שקל, שהתאפשרה בעיקר בעקבות גידול חד של קרוב ל-7% מההכנסות בעמלות מכרטיסי אשראי. יחד עם זאת, בסעיף ההכנסות מעמלות ני"ע רשם הבנק ירידה של יותר מ-8% ל-203 מיליון שקל. ירידה זו בולטת במיוחד לאור העובדה שבנקים אחרים שפרסמו תוצאות לרבעון הראשון דווקא הציגו גידול חד של 12-14% בהכנסות בסעיף זה.

הבנק לא ביצע הפרשות בגין החקירה ברשויות האמריקאיות. "בנק הפועלים פרסם דוח טוב, אולם יש כיום עננה מהסכם פשרה כואב ההולך וקרב עם הרשויות האמריקאיות", אומר האנליסט מיכה גולדברג מאקסלנס. "הבנק פועל לחתירה להסדר מהר ככל הניתן, ולכן ייתכנו הפרשות בגין החקירה ברבעונים הקרובים".

תוצאות בנק הפועלים 24.5.17
 תוצאות בנק הפועלים 24.5.17