ביהמ"ש העליון בגרמניה יכריע בעסקת מל"טים בה זכתה תע"א

היקף העסקה הוערך ב-600 מיליון אירו, ובמסגרתה משרד ההגנה הגרמני יחכור מהתעשייה האווירית למשך מספר שנים כמה מטוסים ללא טייס (מל"טים) מהגרסה המתקדמת ביותר של החברה, הרון TP

הרון TP / צילום: התעשיה האווירית
הרון TP / צילום: התעשיה האווירית

דריכות בתע"א לקראת הכרעה שאמורה להתקבל בשבוע הבא בבית המשפט בגרמניה סביב עסקה ביטחונית של ממשלת גרמניה הקשורה לתעשייה האווירית: היקף העסקה הוערך ב-600 מיליון אירו, ובמסגרתה משרד ההגנה הגרמני יחכור מהתעשייה האווירית למשך מספר שנים כמה מטוסים ללא טייס (מל"טים) מהגרסה המתקדמת ביותר של החברה, הרון TP. מל"טים מדגם זה משמשים בין השאר את חיל האוויר הישראלי.

משרד ההגנה של גרמניה בחר בהצעה של חברת איירבוס האירופית, שתע"א היא קבלנית המשנה שלה בתוכנית זו, והעדיף אותה על פני המל"טים מסוג פרדטור B שהוצעו בידי חברת הנשק האמריקאית ג'נרל אטומיקס.

החברה האמריקאית ערערה לפני כשנה וחצי על החלטת משרד ההגנה, בטענה שהוא לא קיים הליך תחרותי הוגן, והעדיף את המל"טים הישראליים שהוצעו במסגרת השותפות עם איירבוס למרות שההצעה האמריקאית הייתה אטרקטיבית יותר מבחינה כלכלית. הערעור נדחה, אך היצרנית האמריקאית לא הרפתה וערערה לערכאה משפטית בכירה יותר.

חיל האוויר הגרמני כבר מפעיל מטוסים ללא טייס מתוצרת התע"א בפעילותו השוטפת, בין השאר בלחימה באפגניסטן. במקרה זה משרד ההגנה בגרמניה לא מתעניין ברכש של מל"טים חדשים ומסתפק בחכירתם בלבד, בשל תוכניתו להצטייד בעתיד במל"ט חדש שמתוכנן לשמש את צבאות אירופה.

תוכנית המל"ט האירופי מתעכבת מזה כמה שנים, מה שעל-פי הערכות מגדיל את סיכוייהן של החברות הביטחוניות הישראליות שעוסקות בתחום לזכות בעסקאות הצטיידות בבמל"טים בשוק האירופי.