"קושנר לרוסים: הקימו ערוץ תקשורת סודי בין טראמפ לפוטין"

"וושינגטון פוסט" בגילוי מדהים: קושנר שאף להסתיר מהמודיעין האמריקאי תקשורות בין חותנו לבין פוטין ■ ראש CIA לשעבר: לו סוכן שלנו היה עושה זאת, הוא היה עומד לדין על ריגול ■ רויטרס: FBI חוקר אפשרות שרוסיה הציעה לטראמפ טובות הנאה תמורת הקלה בסנקציות

ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג
ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג

בגילוי מדהים מדווח היום (שבת) "וושינגטון פוסט" כי ג'ארד קושנר, חתנו של נשיא ארה"ב והיועץ הבכיר ביותר בבית הלבן, דן עם שגריר רוסיה בארה"ב, סרגיי קיסליאק, על אפשרות להקמת ערוץ תקשורת סודי ומאובטח (כלומר חסין מציתותים) בין צוותו של דונלד טראמפ לבין הקרמלין. קושנר הציע להקים את ערוץ התקשורת במתקנים הדיפלומטיים של רוסיה בוושינגטון, תוך שימוש במערכות תקשורות רוסיות, בכוונה מפורשת להסתיר מהמודיעין האמריקאי את התקשורות העתידיות בין צוות טראמפ למוסקבה.

על פי הדיווח ב"פוסט", נערכה השיחה בין קושנר לקיסליאק ב-1 או ב-2 בדצמבר 2016, כלומר לאחר הבחירות לנשיאות ארה"ב, שבהן גבר טראמפ על הילארי קלינטון, אך לפני השבעתו לנשיא. בפגישה נכח גם מייקל פלין, לימים היועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ, שפוטר מתפקידו אחרי 24 ימי כהונה. קיסליאק העביר את הצעתו של קושנר לממונים עליו במוסקבה. המודיעין האמריקאי - כנראה הסוכנות לביטחון לאומי (NSA, "האוזניים של ארה"ב") - יירט את התקשורת של קיסליאק, והמידע החל להתגלגל בדרגים הגבוהים ביותר של הממסד המודיעיני בוושינגטון. אנשי ממשל, שקיבלו דיווח על המסמך המיורט, הדליפו את המידע ל"וושינגטון פוסט" .

העיתון מציין, כי קיסליאק נדהם מהצעת קושנר להתיר לאמריקאים - כלומר צוות טראמפ - להשתמש במערכות התקשורת המאובטחות של הרוסים בשגרירות הרוסית. בהצעה כזו היו כרוכים סיכונים ביטחוניים מבחינת הרוסים (ובה בעת גם לצוות טראמפ).

בשלב זה לא ברור אם טראמפ היה מודע ליוזמת קושנר, אם כי קשה להאמין שחתנו של הנשיא היה פועל על דעת עצמו בנושא חשוב כל כך.

קושנר היה כנראה ער לכך, שהמודיעין האמריקאי מצותת לתקשורות של גורמים לא אמריקאיים, ובוודאי של דיפלומטיים רוסיים, בהיקף גלובלי. לאחר הכל, מטרת יזמתו הייתה לסוכך על תקשורות הבוס שלו מציתותים אמריקאיים כאלה. קשה להבין מה הניע אותו להאמין, שדיווח של קיסליאק לממונים עליו על שיחתו עם קושנר ופלין יחמוק מיירוט של NSA. פרשנים אמרו הבוקר, כי מדובר אולי ב"נאיביות קיצונית" של קושנר וחוסר ניסיון מינימלי בדרכי וושינגטון.

"לא שמעתי על כזה דבר בכל הקריירה שלי"

באחת מהתגובות הראשונות לפרשה, אמר לפנות בוקר ג'ון מקלאפלין, לשעבר ראש CIA בפועל: "לו סוכן שלנו היה עושה זאת, הוא היה עומד לדין על ריגול". מקלאפלין, שדיבר בראיון ל-MSNBC, הוסיף: "בכל הקריירה שלי מעודי לא שמעתי על מעשה כזה".

אתמול דיווחו ה"פוסט" ורשת NBC, כי קושנר הוא אחד ממוקדי החקירה שמנהל FBI בפרשת "הקשר הרוסי" (היחסים והתקשורות בין מטה הבחירות של טראמפ למוסקבה), או, בעגה משטרתית האמריקאית, "אדם שלחוקרים יש עניין בו". במילים אחרות: החקירות וכל מה שכרוך בהן מגיעות עתה אל מפתן לשכתו של הנשיא - ולקודש הקודשים של משפחתו הקרובה. קושנר הוא אחד מהאנשים המעטים שטראמפ נותן בהם אמון מלא, ובראשם איוונקה בתו, אשתו של ג'ארד, ושני בניו הבוגרים, אריק ודונלד ג'וניור.

הבית הלבן דיווח על הפגישה בין קושנר, פלין וקיסליאק במארס, ארבעה חודשים לאחר קיומה, אך המעיט בחשיבותה. אבל מקורות המודעים לחקירה אמרו ל"פוסט", כי חוקרי FBI רואים בפגישה הזו - וכן בפגישה אחרת של קושנר עם בנקאי רוסי, סרגיי גורקוב, שמקורב לפוטין ולשירות הריגול הרוסי - אירועים שמצריכים חקירה (encounters of investigative interest). השאלה שמתעוררת היא האם החוקרים יוסיפו לראות בקושנר "אדם שלחוקרים יש עניין בו", סיווג שלא מצביע בהכרח על חשד למעורבות פלילית, או שקושנר יוגדר עתה כמטרה של חקירה (subject of investigation), סיווג חמור יותר שמיוחס בדרך כלל לחשודים בפוטנציה.

בשלב זה לא ברור מה הניע את טראמפ (שוב, בהנחה שקושנר לא פעל על דעת עצמו) לשאוף להסתרת מגעיו עם הקרמלין מפני המנגנון המודיעיני של ארה"ב - המנגנון שעתיד לשרת אותו לאחר שיושבע כנשיא. התיאוריה הרווחת ביותר היא, שלטראמפ אין שמץ של אמון בקהיליית המודיעין האמריקאית. הוא רואה בה חלק מהממסד שנוא נפשו שיש לשרש אותו. טראמפ תקף לא פעם את הביון האמריקאי, כפי שהוא תקף חלקים אחרים של הממסד - מערכת המשפט והתקשורת.

לטראמפ יש מה להסתיר?

אבל קיימת אולי אפשרות אחרת: לטראמפ יש מה להסתיר. סוכנות רויטרס דיווחה לפנות בוקר, כי חוקרים של FBI בודקים האם הרוסים הציעו לקושנר או עוזרים אחרים של טראמפ להקל בסנקציות שמוטלות על רוסיה מאז הפלישה לחצי האי קרים ב-2014, והקלה כזו תאפשר לבנקים רוסיים להציע מימון לאנשים המקושרים עם טראמפ. על פי רויטרס, קיים קושנר לפחות שלוש שיחות עם השגריר הרוסי שלא היה ידוע עליהן עד כה.

אנליסטים רבים מגדירים היום את התנהלות קושנר בפגישה עם קיסליאק כ"מוזרה", "מטורפת" או "בלתי הגיונית", אך מקצתם השתמשו במילים "בגידה" ו"בוגדני" כאשר תיארו את מעשי חתנו של הנשיא. חלק גדול מהביקורת מגיע מגורמי מודיעין. "איך היה קושנר יכול להיות בטוח שהרוסים לא ידליפו את תוכן המגעים (העתידיים) בצד שלהם, אם הצעתו הייתה מתקבלת"? - אמר ל"פוסט" איש מודיעין בכיר לשעבר. "FBI היה יודע מיד שמישהו מצוות טראמפ נכנס ויוצא מהשגרירות הרוסית וזה היה מעורר דאגה רבה... כל הרעיון הוא נאיבי ביותר או פסיכי לגמרי".

טראמפ, שעומד לחזור לוושינגטון בסוף השבוע כתום ביקור בן שמונה ימים במזה"ת ובאירופה, טרם הגיב על הגילויים החדשים, אך "ניו-יורק טיימס" מדווח היום כי לאחר שובו מתכנן טראמפ ניעור רציני בצוות הבכיר שלו והוא עומד להקים "חדר מלחמה" שירכז את הטיפול בכל החקירות נגד טראמפ וצוותו.