חודש מאי בקונצרניות: גיוסי אג"ח של קרוב ל-4 מיליארד שקל

את הגיוסים הובילו במאי ישראמקו ובזק, אולם גם גיזרת האמריקאיות חוזרת להתחמם

בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי
בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי

על רקע פרסום הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של השנה, נרשמה רגיעה יחסית בשוק גיוסי האג"ח הקונצרניות בסיכומו של חודש מאי ביחס לחודשים קודמים השנה. למרות זאת, היקפי הפעילות המשיכו להיות משמעותיים והתקרבו ל-4 מיליארד שקל - סכום המהווה קפיצה של קרוב ל-40% ביחס לגיוס של פחות מ-3 מיליארד שקל במאי אשתקד, וגבוה ביותר מ-20% לעומת מאי 2015.

מנתוני חברת מידרוג עולה כי מי שסייע לשמור על היקפי פעילות גבוהים בסיכום חודשי, היו שותפות חיפושי הגז והנפט ישראמקו, עם גיוס ענק של 1.6 מיליארד שקל, וחברת התקשורת בזק, שביצעה הרחבת סדרה והחלפת חוב בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל.

ערן היימר, מנכ"ל מידרוג, ציין בנוגע לפעילות הגיוסים כי "הסקטור שממשיך לצמוח הוא סקטור הגז על חלקיו השונים (תמר, יואל, ישרמקו ודלק קידוחים)", והעריך כי "מגמה זו תמשיך בשנים הקרובות, שיהיו עתירות מימון לעולם הגז והקידוחים (לווייתן, כריש ואחרים)".

עוד ציין היימר כי "התעשייה המסורתית פחות מגיעה לשוק החוב, אך מגמה זו יכולה להשתנות עם המגמה של קרנות האקוויטי להנפיק חברות שהיו פרטיות בשנים האחרונות".

מנתוני מידרוג עולה כי מאי היה החודש החלש ביותר מאז נובמבר 2016, אז גויס סכום של 3.3 מיליארד שקל, ומאז סכומי גיוס האג"ח נעו בכל חודש בטווח של 5.6-8.6 מיליארד שקל.

מתחילת 2017 היקף גיוסי החוב (אג"ח ונע"מים) בשוק הקונצרני הגיעו ליותר מ-33 מיליארד שקל - עלייה של 17% ביחס לחמשת החודשים הראשונים של 2016. בסך הכל, מתחילת השנה הנפיקו בשוק החוב המקומי יותר מ-90 חברות, שביצעו כ-130 הנפקות (לרבות הנפקות פרטיות והצעות חליפין).

בנוגע לחודש האחרון, במידרוג מציינים כי במהלך מאי הנפיקו 10 חברות, שביצעו 12 הנפקות, וכי חמש חברות הנדל"ן שהנפיקו החודש, ובהן אלרוב נדל"ן (כ-190 מיליון שקל) ואפריקה מגורים (כ-105 מיליון שקל), מסכמות את החודש החלש ביותר של ענף הנדל"ן המקומי מאז ינואר 2016, עם היקף גיוסים של כחצי מיליארד שקל. זאת, כשלגבי מגזר הנדל"ן במידרוג מעריכים כי נוסף על תזמון פרסום הדוחות הכספיים, ההאטה בפעילות הושפעה גם מגיוסים בהיקפים משמעותיים שביצעו החברות בענף בחודשים קודמים, שנעו בין 2.5 ל-5.6 מיליארד שקל בין ינואר לאפריל 2017.

מאי היה גם חודש חלש עבור חברות הפיננסים, שביניהן בלט בנק דקסיה, שהנפיק נע"מ (ניירות ערך מסחריים) בהיקף של כ-250 מיליון שקל. זאת, בהמשך למגמה מתחילת השנה, כשבחמשת החודשים הראשונים שלה חברות מענף הפיננסים היו אחראיות לגיוסים שהתקרבו ל-6 מיליארד שקל - המהווים יותר מ-17% מכלל ההנפקות בתקופה זו, לעומת כ-45% מכלל ההנפקות, בהיקף של קרוב ל-13 מיליארד שקל, בתקופה המקבילה אשתקד.

אנקור פרופרטיז קיבלה דירוג BBB פלוס לגיוס של עד 540 מיליון שקל

לשלל חברות הנדל"ן האמריקאיות שחזרו בחודשים האחרונים לגייס אג"ח בבורסה המקומית, מצטרפת כעת חברת אנקור פרופרטיז (Encore Properties), שעדכנה היום על קבלת דירוג מקדמי של BBB פלוס מחברת S&P מעלות, לקראת גיוס של עד 540 מיליון שקל (בשתי סדרות אג"ח), שייעודם בעיקר פירעון חוב בכיר בנכסים ורכישת חלקם של השותפים בנכסים.

במעלות ציינו, בין השאר, כי פרופיל הסיכון העסקי של החברה "נתמך בעיקר על ידי הפיזור הגיאוגרפי של הנכסים, ההיכרות הטובה עם אזורי הפעילות בנדל"ן המניב, ועם הפעלת בתי מלון תחת הזיכיון של 'הילטון' ו'מריוט'".

אנקור פרופרטיז מחזיקה ב-23 נכסים - 45% מהם מתחמי דיור מולטי-פמילי (Multi family apartments), 31% משרדים להשכרה, וכן נכסי מלונאות ומסחר, וגם היא, כמו שאר עמיתותיה האמריקאיות, התאגדה באיי הבתולה.

מטיוטת התשקיף עולה, בין השאר, כי החברה שייכת לקבוצת אנקור אנטרפרייזס (Encore Enterprises), המעסיקה יותר מ-1,000 עובדים' ולפי התשקיף, מאז הקמתה ב-1999 השלימה יותר מ-110 עסקאות בשווי כולל של יותר מ-2.4 מיליארד דולר. החברה נמצאת בבעלות היו"ר, ד"ר בהרט סנגני (Bharat Sangani), ואשתו סמיטה (Smita) והמנכ"ל פטריק ברבר (Patrick J. Barber).

עוד עולה מטיוטת התשקיף כי בעלי השליטה יספקו לחברה המונפקת שירותי ניהול, השכרה, שיווק ושירותים נלווים לנכסיה, במרבית הנכסים תמורת 3%-4% מההכנסות החודשיות ברוטו.

בסיכום 2016 הציגה אנקור פרופרטיז בדוחות פרופורמה שלה הכנסות בהיקף של קרוב ל-9 מיליון דולר - מרביתן מהפעלת בתי מלון - והרווח הנקי שלה הסתכם בכ-8 מיליון דולר.

בסוף השבוע האחרון הצטרפה לרשימת החברות האמריקאיות בבורסת תל-אביב חברת ווטרסטון פרופרטיז. החברה הבטיחה גיוס של 385 מיליון שקל בשלב המוסדי של הנפקת סדרת האג"ח הראשונה שלה בשוק ההון המקומי, לאחר שנהנתה מביקושים גבוהים בזכות ריבית שקלית לא צמודה, שנקבעה על שיעור מקסימום של 5.7%, לעומת עד 7% שהציגה לפני עמלת התחייבות מוקדמת.

ווטרסטון, שנמצאת בבעלות ניל שלום, ג'וש לוי ואנטון מלצ'יונדה ועוסקת בתחום הנדל"ן המניב המסחרי, פועלת מניו-אינגלנד ומחזיקה ב-49 נכסים מניבים, הפזורים על פני 12 מדינות בארה"ב.

גיוסי האגח הבולטים
 גיוסי האגח הבולטים