ספאנטק: מומו לירן עוזב את תפקיד המנכ"ל, גידי קרסני יחליפו

קרסני: "ספאנטק הייתה במקום מעולה כשעזבתי אותה, ואני מאמין שהיא יכולה להיות יותר טובה ממה שהייתה כשעזבתי. המצב הנוכחי לא נראה טוב, אבל אני חושב שאפשר לשפר אותו"

שלמה לירן/ צילום:איל יצהר
שלמה לירן/ צילום:איל יצהר

עוד זעזוע בעמדת המנכ"ל של חברת הבדים הלא ארוגים ספאנטק , שהבוקר עדכנה במפתיע על סיום תפקידו של שלמה (מומו) לירן, שמונה לעמוד בראשה לפני כחצי שנה בלבד, ועל חזרתו של המנכ"ל הוותיק שלה, שכבר פרש לפנסיה, גדעון קרסני, הצפוי להיכנס לתפקיד עוד חודש. ספאנטק עדכנה כי לירן ובעל השליטה בחברה, היו"ר יחזקאל ניסן (המחזיק בספאנטק באמצעות חברת ניסן), "הגיעו להסכמה על סיום הסכם העסקתו של לירן כמנכ"ל", וזאת במקביל לסיכום עקרוני מול קרסני בדבר חזרתו לתפקיד בתחילת חודש יולי.

קרסני אמר היום, כי "ספאנטק הייתה במקום מעולה כשעזבתי אותה, ואני מאמין שהיא יכולה להיות יותר טובה ממה שהייתה כשעזבתי. המצב הנוכחי לא נראה טוב, אבל אני חושב שאפשר לשפר אותו. יש לחברה כל מה שצריך כדי לעשות זאת, ואשמח להיות שותף לכך".

שמו של קרסני עלה לכותרות בתחילת השנה, אז החליט דירקטוריון החברה לאשר לו מענק פרישה של עד 4 מיליון שקל, למרות התנגדות בעלי המניות למתן תגמול זה. מדובר בסכום של 2.25 מיליון שקל בתשלום אחד, וסכום נוסף תלוי ביצועי החברה עד סוף 2017, בהיקף של עד 1.75 מיליון שקל.

מניית ספאנטק משלימה צניחה שנתית של כ-40%, על רקע המגמה השלילית המאפיינת את עסקיה, הנרשמת לצד חילופי הנהלה מרובים בתקופה זו.

הרווח הנקי התאפס ברבעון

השחיקה הניכרת בערכה של ספאנטק בשנה החולפת בולטת גם בביצועי החסר שלה לעומת מתחרותיה הבורסאיות העיקריות, שהביאה אותה להיסחר ברמות שווי דומות למרבית המתחרות. כיום משקפת המניה שווי של כ-650 מיליון שקל לספאנטק - כמעט 50% פחות משווי שיא של יותר מ-1.2 מיליארד שקל שלפיו נסחרה לפני קצת יותר משנה (אפריל 2016).

בין המתחרות, בולטת מניית על בד  בצד החיובי, עם קפיצה שנתית של קרוב ל-80% בערכה, המשקפת לחברה שווי של כ-680 מיליון שקל, שלאג  נסחרת גם היא באותה סביבת שווי (כ-640 מיליון שקל) אחרי עלייה שנתית של כ-6%, ואילו אבגול  בולטת מעל כולן עם שווי של 1.3 מיליארד שקל, שאליו הגיעה אחרי עלייה שנתית של כ-10% בערכה.

קרסני, בן 67, שכיהן כמנכ"ל ספאנטק במשך 13 שנה, הודיע בתחילת 2016 לחברה על כוונתו לפרוש מהתפקיד, ויצא לגמלאות חודשיים לאחר הודעתו - במארס 2016. את קרסני החליף בתפקיד מישל בן וייס, שעזב את התפקיד חצי שנה בלבד לאחר שמונה, והתפטר זמן קצר לאחר שהחברה פרסמה דוחות כספיים גרועים למחצית הראשונה של 2016.

את בן וייס החליף בתפקיד כמנכ"ל זמני בעל השליטה ניסן, וכחודשיים לאחר עזיבת בן וייס מונה לתפקיד לירן, שבו נתלו תקוות כי יוכל להוביל שינוי בסנטימנט השלילי בעסקיה, בזכות ניסיונו בתעשיית הבדים הלא ארוגים (ניהל בעבר את החברה המתחרה אבגול, שממנה פרש ב-2013). לירן הוא מנהל ותיק ומוערך, שעמד בראשות כמה חברות גדולות במשך כ-20 שנה, אולם גם את חברת התעשייה נייר חדרה עזב במפתיע בתחילת 2015, כחצי שנה לאחר המינוי.

בתפקידו בספאנטק הספיק לירן לצבור שכר בעלות של כמה מאות אלפי שקלים, על בסיס שכר חודשי ברוטו של 103 אלף שקל ותנאים נוספים.

ספאנטק פועלת בשוק הבד הלא ארוג, ומתמקדת בייצור ובשיווק בד לא ארוג המיוצר בטכנולוגיית Water entanglement (Spunlace), והבדים שהיא מייצרת משמשים כחומרי גלם לתעשיות שונות - בעיקר לשימושים בתעשיית המגבונים. בסיכום הרבעון הראשון של השנה התאפס הרווח הנקי של החברה, לעומת רווח של יותר מ-16 מיליון שקל שרשמה ברבעון המקביל אשתקד. זאת בהמשך למגמה השלילית שאפיינה את פעילותה ב-2016, שאותה סיכמה עם צניחה של יותר מ-50% ברווחיה, שהסתכמו ב-36 מיליון שקל.

ספאנטק רשמה צניחה של כ-40% ברווח הגולמי הרבעוני, ושל קרוב ל-90% ברווח התפעולי, בעיקר בשל פעילות קו הייצור החדש שלה בארה"ב, שפעל ב-49% מכושר הייצור המתוכנן שלו, "וזאת בזמן שכל התקורות הקבועות בגין הפעלת הקו נרשמות כבר בדוח הרווח והפסד".