שר הכלכלה: "מי שלא יוצא לעבוד - אני לא חייב לעזור לו"

אלי כהן בכנס רואי החשבון באילת: "לא כולם מהנדסים בהיי-טק. אני חייב לעזור בעניין יוקר המחיה" ■ "אני מסופק אם בג"ץ יפסול את חוק מס דירה שלישית"

שר הכלכלה אלי כהן / צילום: דודי ועקנין
שר הכלכלה אלי כהן / צילום: דודי ועקנין

"50% מאוכלוסיית ישראל מרוויחים פחות מ-7,000 שקל מדי חודש. זה השכר החציוני בערך. ברגע שאלה הנתונים, אני חייב לדאוג למי שיוצא לעבוד שיתפרנס בכבוד. מי שלא יוצא לעבוד, בוחר לחיות חיי דלות ונשאר בבית. אני לא חייב לעזור לו. אני חייב לעזור למי שיוצא לעבוד להתמודד עם יוקר המחיה. לא כולם מהנדסים בהיי-טק. אני חייב לעזור בעניין יוקר המחיה" - כך אמר הבוקר (ב') שר הכלכלה, אלי כהן, בכנס לשכת רואי החשבון באילת.

הדרך להתמודד עם יוקר המחיה עוברת, לדבריו, דרך עידוד עסקים. "אני בעד שעסקים ירוויחו, אני פועל רבות לשנות את האווירה האנטי-עסקית, ואני נפגש עם חברות ברחבי העולם ואנשי עסקים ואומר להם אני רוצה אתכם כאן. יש לא מעט חברי כנסת, אחת מהם התמודדה לרשות ההסתדרות, שמדברים על זה שצריך לטפל בבריאות, בחינוך, ברווחה, ואלה מטרות טובות, אבל על-מנת שיהיה כסף להשקיע בתחומים האלה צריך להשקיע בעסקים, להביא לפה חברות. כל חברה שנפתחת מקצרת את התור ל-MRI, מביאה מקומות עבודה, הכנסות למשק ועוד".

כהן אמר את הדברים במסגרת מושב הפתיחה של הכנס השנתי ה-35 של לשכת רואי החשבון, במסגרת שיחה "אחד על אחד" עם העיתונאי יהודה שרוני.

לשאלת המנחה האם היצואנים, שמקטרים על זה שהיצוא יורד וזועקים על מצבם, מקטרים סתם, השיב השר: "אי-אפשר לבלבל אותי עם מספרים. בפועל, היצוא עלה ברבעון הראשון של השנה ב-2.5% על אף התחזקות השקל. זאת אומרת שריאלית היצוא עלה יותר.

"יש סוגיות שצריך לטפל בהם, לדוגמה הכשרות מקצועיות, אבל היום אנחנו נמצאים בבעיות טובות. אני מעדיף שיחס החוב-תוצר יהיה טוב, שהאבטלה תהיה בשפל של 30 שנה ולראות איך אני מתמודד עם שער החליפין. זה המצב שלנו היום. אני מאוד מעריך את שרגא ברוש (נשיא התאחדות התעשיינים, א' ל"ו), אבל חלק מהטענות שלו לא מדויקות. אנחנו הפחתנו את המס למגזר העסקי ב-11 מיליארד שקל. הורדנו את מס החברות, הורדנו את המע"מ".

עוד נשאל השר בנוגע לחוק עידוד השקעות הון, האם זה נכון להשאיר את שיעורי המס הנמוכים להם זוכות החברות העומדות בתנאי החוק (6%-9% מס חברות, במקום 24%), ואמר: "אנחנו הולכים לתת ודאות, והיא תהיה בדבר אחד, המגמה בענייני המס תהיה רק אחת - הורדת מסים. חברות בינלאומיות מגיעות לישראל כיוון שהורדנו את המס. פעם הן באו לישראל בגלל הון אנושי חזק, היום הן באות בגלל שיעורי המס של 6% מחוק עידוד השקעות הון. אנחנו רוצים לדאוג שיפתחו יותר מפעלים, מכיוון שאנחנו לא מסתכלים רק על הכנסות המדינה ממס החברות - אלא מס שהעובדים משלמים, מקומות העבודה שנפתחים ועוד".

עוד לדברי כהן, "הורדת המס מוכיחה את עצמה. הצמיחה הגיעה ל-4%, יש שפל באבטלה. אנחנו במצב טוב".

נוכח דברים אלה שאל המנחה שרוני את השר: "אז אם כל-כך טוב, בשביל מה הייתם צריכים מס דירה שלישית?", והשר השיב: "אני אדם של שוק חופשי, עבדתי במגזר הציבורי, ולילדים שלי אני אוכל לעזור, אבל היום זוג צעיר לא יכול לעמוד מול מישהו בין 50 שמשקיע בדירות. זה לא פייר פייט. בסוף היום המשמעות של ההשקעות בנדל"ן היא שהזוגות הצעירים אין להם יכולת לקנות דירה".

להערכת השר, בנסיבות, החוק יעמוד במבחן בג"ץ. "אני מסופק אם בג"ץ יפסול את החוק. אנחנו נמתין להחלטה. זה נכון שיש כאן התערבות בשוק החופשי. אף אחד מאיתנו לא אוהב התערבות כזאת, אבל תשאל מישהו בן 60 מה שלומך, והוא יגיד הכול מצוין, הילדים התחתנו, ויש להם בית. אצלנו הבעלות בדירה היא חלק מהמהות שלנו. אז אנחנו רוצים לעזור לאותם ילדים צעירים לקנות דירה. אנחנו צריכים להשאיר את הזוגות הצעירים כאן במדינת ישראל, שתהיה להם עבודה, שיהיה להם בית".