דרמה לילית בפריגו: המנכ"ל הנדריקסון מסיים את תפקידו

בתקופתו המניה צנחה בעוד 41% ■ הנדריקסון: "זו לא הייתה החלטה קלה, אך זהו הזמן הנכון לבצע את השינוי" אנליסט הפארמה סטיבן טפר מעריך: "קרן סטארבורד שהשתלטה על החברה עם כוונה לפרק את היחידות העסקיות שלה, הראתה לבכיר הוותיק את סירת המילוט"

הטלטלות בחברת התרופות פריגו לא פוסקות: המנכ"ל ג'ון הנדריקסון, שנכנס לתפקיד רק לפני כשנה, יעזוב בקרוב את התפקיד. פריגו דיווחה על כך אתמול לאחר סיום המסחר בארה"ב, ובתגובה מנייתה ירדה ב-2.5% במסחר המאוחר. מתחילת כהונתו הנדריקסון, משלימה מניית פריגו צניחה של 41%. שווי השוק הנוכחי שלה הוא 10.3 מיליארד דולר, ובתקופת כהונתו הנדריקסון נחתכו כ-7 מיליארד דולר משוויה.

לזכותו של הנדריקסון ייאמר שהוא קיבל על עצמו את תפקיד המנכ"ל בתקופה עגומה במיוחד בחברה, ולאחר שמנייתה כבר צנחה בעשרות אחוזים בחודשים שלפני כניסתו לתפקיד. הנדריקסון, שנמצא בחברה עוד מ-1989, גם היה שותף לניהול החברה (כנשיא ומנהל תפעול) בתקופה בה החברה הניבה למשקיעים תשואות גבוהות במיוחד.

עם זאת, אותה הנהלה גם הייתה אחראית לשכנוע המשקיעים לסרב להצעת הרכש שהגישה מיילן לפריגו ב-2015, במחיר שהגיע לכ-177 דולר למניית פריגו - לעומת כ-72 דולר כיום. הנהלת פריגו, בראשות המנכ"ל הקודם ג'וזף פאפא וסמנכ"לית הכספים הקודמת ג'ודי בראון, נלחמה אז על שמירת פריגו כחברה עצמאית תוך הבטחה שתמשיך לייצר ערך כפי שעשתה בעבר. אך בתקופה שחלפה מאז, החברה אכזבה את השוק שוב ושוב, עם אזהרות רווח, ביצועים חלשים מהצפוי בחברה שנרכשה באירופה, תיקון דוחות עבר, עזיבות בכירים בחברה ובראשם פאפא, רה-ארגון הכולל פיטורי עובדים ועוד.

על רקע זה החלה הקרן האקטיביסטית Starboard להפעיל לחץ לשינויים בהתנהלות פריגו והצליחה להוביל לשינויים בהרכב דירקטוריון החברה. לא מן הנמנע שגם עזיבתו הצפויה של הנדריקסון מגיעה בעקבות לחץ דומה.

פריגו עדכנה אתמול כי ועדה מטעם הדירקטוריון שלה (שכולל כיום 3 נציגי סטארבורד ו-2 נוספים עליהם המליצה הקרן, מתוך 11 דירקטורים בסך הכל) תתחיל בתהליך מקיף לחיפוש מחליף. הנדריקסון יישאר בתפקיד עד שימונה לו מחליף, ולתקופה של עד 60 יום לאחר מכן על מנת להבטיח מעבר חלק של הניהול. הוא יעמוד לבחירה מחדש לדירקטוריון החברה באסיפת בעלי המניות ב-20 ביולי, אך יעזוב את הדירקטוריון עם מינויו של מנכ"ל חדש.

"ההחלטה שלי לפרוש השנה לא הייתה החלטה קלה, אך זהו הזמן הנכון עבורי לבצע את השינוי, ברמה האישית והמקצועית", מסר הנדריקסון. הוא הוסיף שהייתה לו הזכות להוביל את פריגו, במיוחד כשהחברה נתקלה באתגרים וייצבה את עסקיה. "אני בטוח שהחברה תבצע את התוכנית האסטרטגית בהצלחה ותחזור לצמיחה ב-2018", הוסיף הנדריקסון. יו"רית פריגו, לורי ברלס, ציינה כמה מהלכים משמעותיים שהוביל הנדריקסון בשנה החולפת, בהם לדבריה שיפורים ארגוניים, שיפור הרווחיות בפעילות הבינלאומית ומכירת נכסים שאינם בליבת העסקים.

"חדשות רעות לפריגו"

פריגו  היא חברת תרופות גנריות שפעילה בעיקר בתחום ה-OTC (תרופות ללא מרשם), אך גם בתחומים משיקים. החברה נסחרת בניו יורק ובת"א, ומשקלה הוא כ-6.5% ממדד ת"א 35. כעת נוצר מצב ששתיים מהחברות הגדולות במדד, פריגו וטבע, מתנהלות תוך חיפוש מנכ"ל חדש.

"מפתיע שמר הנדריקסון, עם 28 שנות ותק בחברה במגוון תפקידי ניהול, בוחר לנטוש את הספינה לאחר שנה בלבד בתפקיד וכשרק לפני שבוע הוא הודיע שהצליח 'לכאורה' לייצב את החברה ושב-2018 החברה תחזור לצמיחה", כתב אנליסט הפארמה והביומד של אי.בי.אי, סטיבן טפר. "אין לנו אלא לעלות השערות לגבי הנסיבות: אחת, קרן סטארבורד שהשתלטה על החברה עם כוונה ברורה לפרק את היחידות העסקיות שלה, הראתה לבכיר הוותיק את סירת המילוט; שתיים, החברה נמצאת במצב פחות זוהר ממה שהוצג בשיחת הוועידה לפני כשבוע, ומבחינת הנדריקסון מדובר בעיתוי המושלם להיחלץ מהספינה".

טפר סבור שמדובר בבשורה רעה. "למרות שבמקרים אחרים ריענון השורות בהנהגת חברה יכול להיות מהלך חיובי, במקרה של פריגו קיים חשש מוצק שהמנכ"ל החדש יהיה עושה-דברו של מנהל קרן סטארבורד, שבאה עם תוכנית להציף ערך לבעלי המניות במהלך מזורז ומסוכן מדי. קיים סיכון משמעותי בניסיון להפריד את הפעילות הגנרית מפעילות תרופות המרשם, מהלך שצפוי לייצר אובדן ערך".

השלב הבא: הגנריקה תימכר?

"אנו מניחים שהפרישה של מנכ"ל פריגו מגיעה על רקע אי-הסכמה לגבי הכיוון האסטרטגי של החברה", אמר היום האנליסט יונתן קרייזמן מבנק ירושלים ברוקראז'. "קרן סטארבורד טענה מראשית הדרך שהמהלך האופטימלי הוא מכירת פעילויות הטיסברי (שאכן נמכרה לאחרונה) והגנריקה, תחום שבו יש לחצי מחירים והתכווצות מכפילים וכתוצאה מכך, נתפס כמשקולת על תמחור החברה. להערכתנו, הטון המפויס של פריגו בשנה האחרונה לגבי הרצון 'לבחון את שלל האלטרנטיבות' הסתיר מחלוקת בסיסית בין החברה לסטארבורד לגבי חשיבות שמירת הפעילות הגנרית".

קרייזמן מוסיף שטרם כניסת סטארבורד, מנכ"ל פריגו הצהיר כי הוא רואה את פעילות הגנריקה כמהותית לפריגו. "כשהיא מחזיקה את המושכות בדירקטוריון, סביר שנראה את סטארבורד פועלת למכירת הפעילות הגנרית כבר בחודשים הקרובים", אומר קרייזמן. "לדעתנו זהו מהלך לא טריוויאלי שכן ללא הגנריקה, פריגו תצטרך להיסחר במכפיל רווח של 23 (לעומת 15 היום) על-מנת להצדיק את מחירה הנוכחי בשוק". להערכתו, אם פריגו תמכור את פעילות הגנריקה ב-3-4 מיליארד דולר, היא עשויה לצאת למהלך אסטרטגי של חיזוק הנוכחות ב-OTC או רכישות פעילות אלטרנטיבית, "אלא שלהערכתנו 'בנק המטרות' בתחום התרופות ללא מרשם לא גדול במיוחד, בעיקר בארה"ב, שם פריגו כבר מחזיקה נתח שוק של 70% במותג הפרטי".