היועץ לביטחון לאומי של טראמפ: אנו צריכים ללמוד מישראל

ה.ר. מקמאסטר: "מול האתגרים מזהה ישראל הזדמנויות ומנצלת אותן, בעוד שאחרים מזהים רק קשיים" ■ ארה"ב שילבה את לקחי הניצחון המדהים של ישראל במלחמת ששת הימים בדוקטרינת מערכות יבשה-אוויר של הצבא האמריקאי

 הבית הלבן / צילום: רויטרס
הבית הלבן / צילום: רויטרס

"ארה"ב צריכה ללמוד מישראל כיצד לזהות הזדמנויות בעיתות מצוקה. התנהלות ישראל במלחמת ששת הימים צריכה לשמש מופת לארה"ב כיום" - כך אמר אתמול (ב') ה.ר. מקמאסטר, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, בפורום הגלובלי של הוועד היהודי האמריקאי (AJC) בוושינגטון לציון יובל שנים לאותה מלחמה.

זו הפעם הראשונה שבכיר בממשל טראמפ משבח את פעולות ישראל ב-1967, שהותירו בידיה את הגדה המערבית, אחד ממקורות הסכסוך הישראלי-פלסטיני שהנשיא החדש התחייב לנסות לפתור. לפני פרוץ מלחמת ששת הימים, קראה ארה"ב לישראל להימנע ממתקפת מנע על מצרים.

גנרל מקמאסטר, שהיה מרצה להיסטוריה צבאית באקדמיה הצבאית של ארה"ב, אמר, כי ההיסטוריה מלמדת אותנו שאתגרים שנראים חסרי תקדים עשויים להיות הזדמנויות. כך קרה ב-1967, כאשר ישראל נאלצה להתמודד עם מצב נואש - מצרים הציבה את כל שבע הארמיות של צבאה בסיני וסוריה וירדן ריכזו כוחות לאורך גבולה המזרחי של ישראל.

"ביוני 1967, ראה צה"ל שהכוחות המצריים, שעל הנייר נראו עצומים כל-כך, מוצבים לאורך הכבישים הראשיים בחצי-האי סיני", אמר מקמאסטר. "ישראל ראתה בחללים שנוצרו בין ריכוזי הכוחות כפערים שצריך לנצל אותם... הישראלים תפסו יזמה והנחיתו מתקפת מנע שהסתיימה בניצחון מדהים". הוא ציין, שארה"ב שילבה את לקחי הניצחון ישראל בדוקטרינת מערכות יבשה-אוויר של הצבא האמריקאי.

אחד מהלקחים של מלחמת ששת הימים ושל מה שאירע בעקבותיה הוא, ש"איומים על הביטחון הלאומי אינם נותרים קפואים, ללא שינוי, אלא מתפתחים", אמר הגנרל. ישראל ניצבת כיום מול "ארגוני טרור מתוחכמים - חיזבאללה וחמאס - שמקבלים מימון וסיוע ממדינות עוינות, בעוד שדאעש שואף להשתלט על שטחים, ואיראן פועלת באמצעות רשת שלוחי הטרור שלה, מעצימה את יכולות הטילים הבליסטיים שלה ונוקטת צעדים פרובוקטיביים במפרץ הפרסי, במאמץ להותיר את שכנותיה הערביות מוחלשות תמידית".

"מול האתגרים החדשים האלה, ישראל הסתגלה והפגינה ביצועים מדהימים מפני שהיא זיהתה באופן עקבי את הזדמנויות שפתחו האתגרים האלה וניצלה אותן. בעוד שאחרים ראו רק קשיים", אמר מקמאסטר. "היצירתיות והתושיה של של ישראל צריכות לשמש מופת לארה"ב, בזירת הקרב ומחוצה לה. לא חשוב עד כמה המצב נראה נואש, תמיד טמונות בו הזדמנויות".

כדוגמה לכך הביא הנואם את ההתקרבות שמסתמנת בין ישראל לכמה מדינות ערביות בתגובה על איום הטרור האיסלאמי. "האינטרסים של ישראל והמדינות הערביות - כולן ידידות של ארה"ב אך בדרך כלל עוינות זו את אלה - הולכים ומתמזגים עתה", הוא אמר.

מקמאסטר הדגיש את מה שהוא כינה הישגי טראמפ בביקורו במזה"ת ובאירופה, מסע ש"נועד לאשש את תפקידה של ארה"ב בהנהגה הגלובלית". על הפרק הישראלי של הביקור הוא אמר: "הנשיא אישש את הברית האיתנה כסלע עם בעלת הברית הצבאית הקרובה ביותר שלנו". לדבריו, טראמפ הדגיש בשיחותיו עם הנהגת הרשות הפלסטינית את הצורך להיאבק בטרור.

הפורום הגלובלי הוא הוועידה השנתית של הוועד היהודי האמריקאי. בוועידה השנה משתתפים 2,500 צירים מארה"ב ומ-70 מדינות בעולם.