מזכ"ל האו"ם: להקים מדינה פלסטינית; מגנה הכיבוש הישראלי

בהודעה לציון יובל למלחמת ששת הימים קובל אנטוניו גוטרש על גורלם של מאות אלפי עקורים פלסטיניים וסוריים בעקבות המלחמה ■ שגריר ישראל באו"ם: "במקום להפיץ את השקרים הפלסטיניים, מוטב שהאו"ם ידבוק בעובדות"

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש  / צילום: רויטרס
מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש / צילום: רויטרס

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, קורא להקמת מדינה פלסטינית ומגנה את המשך הכיבוש הישראלי בהודעה שפרסם הארגון לציון יובל למלחמת ששת הימים.

"מלחמת ששת הימים הביאה לכיבוש הגדה המערבית, מזרח ירושלים, עזה ורמת הגולן הסורית בידי ישראל ולעקירת מאות אלפי פלסטינים וסורים", אומר המזכ"ל.

הוא הזהיר, כי "המשך בניית ההתנחלויות והרחבתן, האלימות, ההסתה, וכן צבירת נשק בלתי חוקי ופעילות צבאית ברצועת עזה עלולים לחולל מציאות של מדינה אחת, ומדינה כזו אינה עולה בקנה אחד עם השאיפות הלאומיות ההיסטוריות של הישראלים והפלסטינים".

"הכיבוש מטיל עול הומניטרי כבד על העם הפלסטיני ועל יכולות הפיתוח שלו", אומר המזכ"ל. "המשך הכיבוש שולח מסר ברור לדורות של פלסטינים, והמסר הוא שחלומם למדינה משלהם ייוותר רק חלום, ובה בעת מסר לישראלים, ששאיפתם לשלום, ביטחון והכרה אזורית לא תתממש".

לדבריו, אחד מביטויי העול הזה היא העובדה שדורות של פלסטינים נאלצים לגדול ולחיות במחנות פלטיטים צפופים, ולעיתים קרובות בתנאים של עוני מחפיר, ללא סיכוי שלילדיהם היו חיים טובים יותר.

גוטרש קרא להקמת מדינה פלסטינית באמצעות "מו"מ ישיר שיפתור את כל סוגיות המעמד הסופי על בסיס ההחלטות הרלוונטיות של או"ם, הסכמים והחוק הבינלאומי".

"עתה הזמן לשים קץ לסכסוך ע"י הקמת מדינה פלסטינית עצמאית, שתחיה בשלום ובביטחון בצידה של מדינת ישראל", נאמר בהודעת המזכ"ל.

גוטרש, שבתחילת כהונתו נקט צעדים למנוע פרסום של מסמך אנטי-ישראלי חריף באחת משלוחות האו"ם, ממשיך בבירור בקו של באן קי-מון. בדיווחו האחרון של המזכ"ל הקודם למועצת הביטחון, ב-16 בדצמבר 2016, נאמר בין היתר: "ההיסטוריה מראה, ששלום וביטחון ניתן לבנות רק על בסיס של כבוד והכרה הדדיים. זכותו של העם היהודי למדינה אינה שוללת את זכותו של העם הפלסטיני למדינה משלו".

בתגובה על הודעת המזכ"ל הנוכחי, אמר אמש שגריר ישראל באו"ם, דני דנון: "במקום להפיץ את השקרים הפלסטינים, מוטב שהאו"ם ידבוק בעובדות. המתקפות על ישראל מצד שכנותיה לא החלו בשנת 1967 והניסיונות של האו"ם ליצור משוואה בין טרור ורצח של חפים מפשע לבין בניית בתים הם אבסורדיים. הזוי עוד יותר להאשים את ישראל, הדמוקרטיה היחידה באזור, באלימות ובטרור במזה"ת. ביום שבו ההנהגה הפלסטינית תנטוש את ההסתה והטרור, אז נוכל להתקדם לעבר השלום".