"ההנפקות של חברות הטכנולוגיה ישובו לרמה הנורמלית ב-2018"

ביל בריידי, בכיר בבנק ההשקעות האמריקאי ג'פריס, הגיע לארץ לכנס Tech Trek של ג'פריס בשיתוף לידר שוקי הון ■ "בדור הנוכחי של חברות הטכנולוגיה, התהליך משלב ההשקעה הראשונית לשלב ההנפקה הוא הרבה יותר מהיר"

האם 2017 היא שנה טובה להנפקות ראשוניות של חברות טכנולוגיה בוול סטריט? ביל בריידי, בנקאי בכיר המנהל את קבוצת הטכנולוגיה הגלובלית בבנק ההשקעות האמריקאי Jefferies, מעריך שלמרות ההתאוששות הנמשכת בשוק, השנה עדיין תסתיים עם פחות הנפקות ראשוניות (IPO's) מהממוצע הרב-שנתי. בריידי השתתף אתמול (ג') בכנס הטכנולוגיה השנתי Tech Trek של ג'פריס בשיתוף לידר שוקי הון.

בריידי, שהצטרף לג'פריס לפני כשנה, הוא בעל ניסיון רב בשוק ההון האמריקאי, עם למעלה מ-25 שנות ותק ומעורבות בהנפקות של חברות ענק כמו גוגל, אמזון, פייסבוק ופאלו אלטו. אגב, מעברו מקרדיט סוויס לג'פריס, יחד עם עוד כמה קולגות שלו, עורר סערה בבנק השוויצרי, שניסה למנוע את המעבר בטענה לדליפת סודות עסקיים.

מכל מקום, לבריידי יש פרספקטיבה רחבה על השוק, ולדבריו, בכל כמה שנים יש "שיבוש" בשוק ה-IPO של חברות טכנולוגיה. אם בסוף המאה הקודמת ובתחילת שנות ה-2000 היו מאות הנפקות, לאחר התפוצצות הבועה החלה האטה. התאוששות מסוימת נרשמה לפני המשבר הכלכלי של 2009, אך המשבר הוביל לנפילה במספר ההנפקות. בסך הכול לדבריו, לאורך כל התקופה הממוצע הוא 50 הנפקות טכנולוגיה בשנה.

בריידי מתאר את התהליך של השנים האחרונות: "בשנים שלאחר המשבר הכלכלי, כששוק ה-IPO היה בהאטה, שחקנים חדשים החלו לממן חברות טכנולוגיה בשלבים מתקדמים (late stage) יחסית. קרנות נאמנות גדולות כמו פילדיטי, למשל, וקרנות השקעה פרטיות, לדוגמה מסינגפור ומקטאר, החלו להקצות מימון לחברות טכנולוגיה. קבוצות אחרות של משקיעים - קרנות המתמחות בהשקעה בחברות late stage; חברות טכנולוגיה גדולות; וקבוצות של אנג'לים - ראו את השחקנים החדשים לוקחים נתחים גדולים מחברות הטכנולוגיה והחלו לגייס גם כן מימון לצורך השקעות.

"התוצאה הייתה ששוק ה-IPO למעשה ירד מהפרק, כי החברות יכלו לקבל מימון בשווי גבוה יותר, ואולי אפילו לגייס יותר ממה שתכננו. תוצאה נוספת היא שאנחנו מגיעים לשנים 2014-2015 והלאה, עם למעלה מ-200 חברות 'חד-קרן' (unicorn) - חברה פרטית בעלת שווי של מעל מיליארד דולר".

לדברי בריידי, אחרי ה"שקט" בשוק הנפקות הטכנולוגיה, בשנים האחרונות מתחילים כעת לראות שינוי: "הסיבה היא שהקרנות שהשקיעו החל מ-2010, מתחילות לרצות לממש את ההשקעות ולהיפגש עם הכסף, ואחת הדרכים לכך היא כמובן הנפקה. היקף הפעילות עדיין איטי יחסית, אך אנחנו שומעים ממשקיעים רבים שיש לפנות יותר לשוק ההון. מתחילת השנה ועד היום כ-17-18 חברות שהודיעו על הנפקה או הנפיקו, ואני מעריך שיהיו עוד כ-12 חברות שיתווספו לקראת הסתיו. להערכתי ב-2017 יהיו כ-30-35 הנפקות טכנולוגיה, וב-2018 כבר נחזור לרמה הנורמלית ולממוצע הרב-שנתי. גם חלק מה-unicorns הרבות הקיימים יגיעו לשוק".

בריידי מוסיף כי "בדור הנוכחי של חברות הטכנולוגיה התהליך הרבה יותר מהיר משלב ההשקעה הראשונית לשלב ההנפקה, והרבה יותר חברות הופכות להיות מוכרות ומשפיעות על חיי המשתמשים".

חם באבטחה

אחת מה-unicorns שכבר הגיעה לוול סטריט היא חברת סנאפ (סנאפצ'ט), שפיתחה אפליקציית שיתוף תמונות והונפקה ברבעון הראשון. סנאפ הייתה הנפקת הטכנולוגיה הגדולה ביותר מאז פייסבוק ב-2012 ועליבאבא ב-2014, כשגייסה 3.4 מיליארד דולר לפי שווי של 19.7 מיליארד דולר. כיום היא נסחרת בשווי 23.8 מיליארד דולר. "סנאפ הייתה עסקה נחמדה, כי היא הצליחה", אומר בריידי. "זו הייתה הנפקה של חברה עם סיפור 'מהודק'. המניה לא נסחרה במחיר גבוה מדי, ולא נמוך מדי. משקיעים לא אוהבים לראות תנודתיות. החברה ממשיכה לצמוח במהירות ופייסבוק מנסה לחקות אותה. בסך הכל, אני נותן להם ציון A על ההנפקה. אגב, אני תמיד אומר ללקוחות שלי, לקראת הנפקות חייבים לומר לשוק את כל מה שעלול להשתבש. הרבה דברים יכולים לקרות".

בריידי כאמור הגיע לישראל לכנס בשיתוף לידר שוקי הון, שהוא הברוקראז' המייצג בישראל את ג'פריס, חברת בנקאות להשקעות גלובליות מארה"ב, שלה ניסיון של 50 שנה. השותפות בין הגופים הינה בתחום המניות הזרות ולידר הם המפיצים הבלעדיים של המחקר של ג'פריס בישראל. כמו-כן, המחלקה הבינלאומית של לידר מספקת ללקוחותיה את שירותי הביצוע של ג'פריס, גישה לאנליסטים וכן גישה להנפקות של ג'פריס.

- בתוך שוק הטכנולוגיה, מהם התחומים החמים היום?

בריידי: "שוק האבטחה, בהחלט. פגשנו פה בתל אביב כמה חברות מהתחום. זה תחום מאוד מורכב, יש רמות שונות של תשתיות ואבטחת רשת וענייני האבטחה זו בעיה מאוד גדולה, שרק תלך ותחמיר. בעבר היו מערכות מחשוב גדולות עם מחשבים אישיים בכל משרד, אבל היום יש המון מחשבים ומכשירי סלולר וכולם מחוברים למערכות, כך שהאבטחה מורכבת בהרבה. להערכתי, עד סוף השנה נראה 4-5 הנפקות ראשוניות של חברות אבטחה בוול סטריט".

- מה המשקיעים מחפשים בחברת טכנולוגיה שיוצאת ל-IPO?

"זה תלוי בסקטור. אם מדברים על חברת אינטרנט כמו סנאפ, אז מחפשים בעיקר צמיחה מהירה מאוד, ושינוי מהותי שהחברה יוצרת במה שאנשים עושים. חברה כזו יכולה לקבל שווי שמסתכל על העתיד, כי הרבה אנשים מצטרפים לשירות שלה. בתחום האבטחה, יש הרבה מאוד צורך בהבנה מי המתחרים, מהן פריצות האבטחה (breaches) האפשריות. בחברות מחשוב ענן המודל הוא אחר".

בביקורו בישראל בריידי נפגש עם חברות ציבוריות ופרטיות. "בישראל אחוז חברות הטכנולוגיה שיכולות להפוך לחברות ציבוריות הוא הגבוה בעולם, למעט אולי עמק הסיליקון", הוא אומר. "אני מגיע לכאן שנים ותמיד יש פה טכנולוגיות מדהימות. הרבה חברות e-commerce, גיימינג, בריאות, אינטרנט וטכנולוגיה".

הנפקות ראשוניות
 הנפקות ראשוניות