שייר ביטלה את ההסכם עם קמהדע סביב ה-GVHD

מדובר במוצר שנמצא בתחילת דרכו הקלינית ■ קמהדע מגיבה כהרגלה באופטימיות גם מול חדשות שליליות

חברת התרופות קמהדע   דיווחה היום (ד') על סיום ההסכם עם חברת התרופות הבינלאומית שייר לפיתוח התרופה שלה, חלבון AAT, לטיפול במחלת GVHD, מחלת "שתן נגד מאכסן", תופעת לוואי קשה עד קטלנית של השתלת מח עצם. ההסכם של שייר לשיווק גלסיה, מוצר הדגל של החברה שהוא למעשה אותה תרופה לטיפול באמפיזמה תורשתית, נמשך, והחברה אינה משנה את תחזיותיה לכנסות של 100 מיליון דולר בשנה ב-2017.

בעדכון לבורסה תחת הכותרת "עדכון בדבר תוכנית פיתוח של ה-GVHD", הסבירה קמהדע כי שייר החליטה להחזיר את הזכוות לתוכנית ה-GVHD לקמהדע, משום שקצב גיוס החולים בארה"ב היה מעט איטי, ומשום ששייר החליטה לתעדף מוצרים אחרים בצנרת הפיתוח שלה.

AAT הוא מוצר הערך המוסף העיקרי שמייצרת קמהדע. הוא משווק היום לטיפול באמפיזמ תורשתית, מחלה בה ידוע כי החלבון הזה חסר. קמהדע מאמינה על-פי ניסויים שביצעה בבעלי חיים וניסויים ראשוניים בבני אדם, כי המוצר הוא גם בעל השפעה אנטי-דלקתית רחבה, ומבססת על כך חלק משמעותי מצנרת המוצרים העתידית שלה. המוצר נמצא בניסויים במחלות GVHD , סוכרת ומניעת דחיית שתל בהשתלות ריאה. כל התוכניות הללו כלולות בהסכם עם שייר. תוכנית ה-GVHD הייתה המתקדמת ביותר מביניהן, והיא יחידה בינתיים שהוחזרה לידי קמהדע.

על-פי ההודעה, שייר תפסיק את הניסוי הנערך כעת, קמהדע תתכנן, תוציא לפועל ותממן ניסוי חדש. לא נאמר האם שייר תשווק את המוצר אם קמהדע תצליח להביא אותו לכדי אישור, אולם כרגע כל זכויות אישור של המוצר בארה"ב (בגרסת העירוי) לכל התוויותיו נמצאות בידי שייר.

מהלך זה מרמז על התלהבות נמוכה של שייר מהפוטנציאל של ה-AAT כמוצר אנטי-דלקתי (למרות המשך הפעילות בתחום מניעת השתלות). לקמהדע תהיה יותר עבודה לשכנע את השוק בפוטנציאל הרחב של ה-AAT, מעבר לטיפול באמפיזמה.

בינתיים ממתינה קמהדע לאישור לשיווק באירופה של ה-AAT לטיפול באמפיזמה במתן בשאיפה (במקום בעירוי). הניסוי שערכה החברה במוצר אמנם לא עמד ביעד העיקרי שלו, אולם החברה הגיעה להסכמה עם ה-EMA , רשות התרופות האירופית, כי הניסוי ייבחן לפי יעדיו המשניים.

כשהגיעו התוצאות מהניסוי במוצר הנשאף, הגיב מנכ"ל החברה דוד צור באופטימיות הפוכה לתחושות השוק. גם היום, קמהדע השתדלה לנסח את ההודעה שלה באופן אופטימי. "אנחנו נרגשים לקבל לידינו לפיתוח את המוצר. יש לנו הבנה ברורה של הדרך קדימה, ואנחנו רואים הזדמנות גדולה בשוק זה, אותו אנחנו מעריכים בכ-700 מיליון דולר", אמר מנכ"ל קמהדע עמיר לונדון.

מניית קמהדע איבדה 9% והחברה נסחרת לפי שווי של כמיליארד שקל. בשנה האחרונה עלתה מניית חבר בכ-100% בעיקר על רקע: הרחבת ההסכם עם שייר ותחזיות להנכסות של 100 מיליון דולר ב-2017, המשך ההתקדמות לקראת אישור באירופה תוך שידור אופטימיות לגבי תוצאות הניסוי למרות שלא עמד ביעד העיקרי, מיקוד התוכנית הקלינית וציפיה לאישור מוצר קטן אך משמעותי לטיפול בכלבת בארה"ב.