האיום המרכזי שעומד בפני מערכת הבריאות הישראלית

לרוב הישראלים מעל גיל 45, יש היום 2 מחלות כרוניות ויותר ■ בעיית התחלואה הכרונית מובילה את מערכת הבריאות לקראת קריסה כלכלית

מחוץ לקופסא, חדר ניתוח, מחקר/ צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא, חדר ניתוח, מחקר/ צילום: שאטרסטוק

לפני כשבוע התכנסו בכירי פורום ריבוט ממערכת הבריאות, האקדמיה, התעשייה ועמותות החולים בישראל, והתבקשו לתאר לקראת הכנס את אתגרי הבריאות הבוערים לדעתם. מסתבר כי האתגרים הגדולים שלובים זה בזה.

פרופ' דב צ'רניחובסקי, מנהל תוכנית הבריאות במכון המחקר הכלכלי-חברתי מרכז טאוב, ציין כי "האיום המרכזי שעומד היום בפני מערכת הבריאות הישראלית, הוא הזדקנות מאוד מהירה של האוכלוסייה מצד אחד, והתפתחות טכנולוגית שגם היא מאוד מואצת מצד שני, ולצורך התמודדות עם צירוף שתי הבעיות האלה נצטרך לחשוב פשוט על שיטות ומקורות מימון חדשות שבעצם אומרות שיתוף פעולה חדש בין הפרטי והציבורי"

פרופ' רן בליצר, מנהל מחלקת תכנון מדיניות בריאות בשירותי בריאות כללית ומנהל מכון כללית למחקר, הוסיף כי "לרוב האוכלוסייה המבוגרת מעל גיל 45 היום, יש שתי מחלות כרוניות ויותר.... אני חושב שהמפתח לפתרון לבעיה הזו נעוץ במעבר מרפואה מגיבה ומטפלת לרפואה יוזמת ומונעת... להגיע אליהם, להתמודד בקלות לפעמים, עם הבעיה כשהיא עוד התחלה והיא קטנה, ולפתור בכך בעיה גדולה שלא תופיע בעתיד. זה נכון עבור המטופל, זה נכון עבור המשפחה שלו, וזה נכון עבור המערכת".

ב-13.6 ייערך כנס קיימות בבריאות בו יוכרזו הזוכות בתחרות "יוזמת הבריאות המובילה" , להן תוענק תמיכה מהחממה של הפורום.