הקלות בקבלת חברי בורסה: לא יידרשו למינימום לקוחות

מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב: "כניסתם של שחקנים חדשים בעלי טכנולוגיות מתקדמות לשוק ההון המקומי תגביר את התחרות ותהפוך את הבורסה לנגישה יותר לציבור"

איתי בן זאב (צילום: תמר מצפי)
איתי בן זאב (צילום: תמר מצפי)

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב רוצה להרחיב את מעגל החברים שלה: הבורסה פרסמה היום טיוטה להערות הציבור, הכוללת "שינויים משמעותיים בתנאים לקבלת חברים חדשים, בהתאם לסטנדרטים המקובלים בעולם". הבורסה, בניהולו של איתי בן זאב, ממשיכה לנסות ולהעלות את עסקיה על דרך חדשה ונמרצת מבעבר, ובמסגרת זו הודיעה על "הסרת חסמים וביטול דרישות למינימום מספר לקוחות, שווי תיקי ניירות ערך של לקוחות וותק של שנתיים פעילות".

לדברי המנכ"ל בן זאב, "הבורסה מרעננת את הכללים ומיישרת קו עם העולם. אנו פותחים את הבורסה בתל-אביב לשחקנים חדשים, שקודם לכן לא יכלו להתקבל כחברי בורסה. אנו בטוחים כי כניסתם של שחקנים חדשים בעלי טכנולוגיות מתקדמות לשוק ההון המקומי תגביר את התחרות על ציבור המשקיעים ותהפוך את הבורסה בתל-אביב לדומיננטית ולנגישה יותר לציבור הרחב".

נכון להיום יש בבורסה המקומית 23 חברי בורסה (ברוקרים) - מתוכם שמונה חברים שאינם בנקים (חש"בים), שמחציתם מוחזקים בידי בתי השקעות. בבורסה מקווים להצטרפות של חברים חדשים, לאחר שורה של עזיבות של חש"בים בשנים האחרונות ובצל מהלכים שהיא מקדמת לצירופו של חבר בורסה חדש ראשון, קמעונאי בתפיסתו - סוכנות הביטוח האינטרנטית וובי (Wobi).

על משקל זה מבהירים בבורסה כי בכוונתם לקדם "כניסת גורמים נוספים לשוק ההון הישראלי, לרבות ברוקרים קמעונאיים (Retail Broker)". בבורסה מסבירים שכיום יש כמה תנאי כשירות לחברות בבורסה, "המהווים חסם לגופים שפועלים כיום בשוק ההון ומעוניינים להיות חברים בבורסה". במסגרת תנאים אלה, בין השאר, נדרש בנק או חש"ב שיהיו לו, טרם קבלתו לחברות בבורסה, לפחות 200 לקוחות ותיקי ניירות ערך של לקוחות בשווי כולל של לפחות כ-262 מיליון שקל (קיימים פטורים לגופים בינלאומיים גדולים); נוסף על כך, כיום חש"ב נדרש, בנוסף לאמור, להיות בעל ותק של שנתיים פעילות בתחום של ייעוץ להשקעות או ניהול תיקי ניירות ערך, טרם קבלתו לחברות בבורסה.

בבורסה מוסיפים כי דרישות כאלה אינן קיימות בבורסות אחרות, ולכן הם מעוניינים לבטל את הדרישות למינימום של מספר לקוחות, שווי כולל של תיקי ניירות ערך של לקוחות וותק של שנתיים פעילות בתחום של ייעוץ להשקעות או ניהול תיקי ניירות ערך לפני הקבלה לחברות בבורסה.

כמו כן, בכוונת הבורסה להרחיב את סוגי החברים ולאפשר חברות בבורסה גם לחש"ב הפועל לנוסטרו בלבד, וכן להבחין בתנאי הכשירות בין שלושה סוגי חש"בים: חש"ב שפעילותו ברוקראז' בלבד (ללא פעילות לנוסטרו); חש"ב שפעילותו ברוקראז' והחזקת נכסים של לקוחות; וחש"ב הפועל לנוסטרו בלבד.

קריאות להקלות מס למשקיעים

בבורסה קושרים את המהלך לחוק שינוי מבנה הבעלות בבורסה, והוצאתה מבעלות חברי הבורסה, שמחזיקים במניותיה כיום - חוק שאושר במארס השנה בכנסת. בבורסה אומרים כי "אחת ממטרות החוק הנה הפרדה בין הבעלות והשליטה בבורסה לבין החברות בה, והאפשרות להנגיש את המסחר בבורסה למספר גדול יותר של גורמים. ההפרדה תגדיל את התחרות בין המשתתפים במסחר, ותביא להפחתת העמלות שגובים החברים מלקוחותיהם".

נזכיר כי בסוף אפריל פרסמה הבורסה את התוכנית האסטרטגית שלה, ואז הסביר בן זאב כיצד יחזיר למסחר בתל-אביב את משקיעי הריטייל, מהציבור הרחב, באמצעות "פלטפורמת הפצה חדשה ויעילה לציבור הרחב, באמצעות ברוקרים שליבת פעילותם היא מתן שירותי מסחר ישירים, זולים ונגישים לציבור הרחב", וזאת על-ידי "שינוי מודל החברות בבורסה, כדי להגדיל את מספר חברי הבורסה, כשהחברים החדשים יהיו מוטי שירות לציבור הרחב".

בימים אלה ראשי הבורסה ורשות ני"ע, המפקחת עליה, קוראים גם לשינוי מבנה המיסוי על שוק ההון, תוך קריאות למתן הטבות והקלות מס למשקיעים בבורסה, כמו גם לחברות שינפיקו בה את מניותיהן.

השינויים המתוכננים בתנאי הכשירות לחברות בבורסה

ביטול הדרישות הבאות:

■ הדרישה למינימום מספר לקוחות.

■ הדרישה למינימום שווי כולל של תיקי ניירות ערך של לקוחות.

■ הדרישה לוותק של שנתיים פעילות בתחום של יעוץ להשקעות או ניהול תיקי ניירות ערך, טרם הקבלה לחברות בבורסה.

שינויים בתהליך הקבלה לחברות בבורסה, והתאמתם לתנאים המקובלים בעולם:

■ ביטול הדרישה לתקופת ניסיון, באופן שעם קבלת אישור דירקטוריון הבורסה יתקבל המבקש באופן מיידי כחבר בורסה.

■ הארכת תוקפו של אישור דירקטוריון הבורסה לקבלת מבקש כחבר בורסה, בכפוף למילוי התנאים שנקבעו בו, לתקופה של שנה מיום מתן האישור.

חברי בורסה (ברוקרים):

חברות שעיקר עיסוקן הוא מסחר בניירות ערך עבור אחרים. ברוקר רשאי לעסוק גם בתחומי פעילות נוספים, כמו ניהול קופות גמל, ניהול קרנות נאמנות, השתתפות בהנפקות וכדומה, בין אם בעצמו ובין אם באמצעות חברות בנות.