פרטנר וסלקום פרשו, פלאפון נשארה האחרונה בניסוי בסלולר

המשרד להגנת הסביבה העניק אישור סוג לאנטנות סלולריות קטנות, במסגרת הניסוי שמנהלים דני רוזן ויצחק קאול ואשר נתמך ע"י משרד התקשורת, למתן פתרון לשיפור הביצועים הסלולריים באזורים צפופים על גבי תשתיות חברת החשמל

דני רוזן / צילום: רוני שיצר
דני רוזן / צילום: רוני שיצר

הניסוי שיזם דני רוזן, מנכ"ל משרד התקשורת, ביחד עם מנכ"ל בזק לשעבר, יצחק קאול, ולפיו על בסיס תשתיות חברת החשמל באזורים צפופים, יוקמו אתרים סלולריים קטנים לשיפור הביצועים, לא עובר חלק לגמרי.

ל"גלובס" נודע שלמרות ההתעניינות בניסוי, הרי שכרגע החברה הסלולרית היחידה שהסכימה להצטרף היא פלאפון. PHI של פרטנר והוט מובייל ויתרה, וכנ"ל גם סלקום. בהיעדר ריבוי של מפעילים הניסוי פחות מאתגר אבל עדיין אפשרי.

מטרת הניסוי היא לבדוק האם קיימת היתכנות טכנולוגית והאם יש מודל כלכלי ליוזמות מעין אלה. הרעיון מאחורי הניסוי בא ואומר שללא אתרים קטנים, החברות הסלולריות לא יוכלו לספק קצבים גבוהים באמת של מאות מגה ביט למשתמש.

גם אם יקימו אתרים גדולים נוספים, בסופו של דבר תהיה להם בעיה והם יצטרכו לתגבר אזורים צפופים באתרי מיקרו, נמוכי הספק, שלא יפגעו בנוף האורבני ויסייעו לחברות לשמור על חוויית שימוש איכותית. המטרה היא לנהל עבור החברות הסלולריות את תעבורת הרדיו באזור ספציפי צפוף, שיש בו תנועה רבה של משתמשים. את התמסורת לאתרים אמורה לספק חברת החשמל, ובנוסף ניתן יהיה גם להשתמש בעמודי תאורה ומתקנים שלה להצבת האתרים.

מה הסיבות לפרישה של PHI וסלקום? לא ברור. ייתכן ומדובר בעיכוב בלבד ובסופו של דבר הן כן יצטרפו לניסוי. מה שבטוח הוא שהיוזמה מקבלת הרבה גב ממשרד התקשורת שהיה מוכן להעניק תדרים לניסוי ומנכ"ל המשרד שלמה פילבר ראה בו יוזמה מבורכת.

במקביל, המשרד להגנת הסביבה העניק אישור סוג זמני במסגרת הניסוי לאתרים הקטנים שאמורים היו לקחת בו חלק מתוצרת אריקסון. זה כשלעצמו חשוב שכן בסופו של דבר גם המשרד להגנת הסביבה הבין את החשיבות של האתרים הקטנים להקטנת הקרינה.

המשרד להגנת הסביבה יוכל לנטר את האתרים הללו ולבדוק את ביצועיהם ולראות האם הם עומדים או חורגים בדרישות הקרינה, כפי שהוא עושה לגבי כל אתר ואתר סלולרי בישראל.