נפטר איש העסקים דב תדמור

תדמור כיהן בשנים 1985-1999 כמנכ"ל דיסקונט השקעות מקבוצת אי.די.בי

דב תדמור  ז"ל / צילום: אוריה תדמור
דב תדמור ז"ל / צילום: אוריה תדמור

איש העסקים דב תדמור נפטר אתמול (א') בגיל 88. תדמור כיהן בעבר במשך זמן ממושך כמנכ"ל חברת ההחזקות דיסקונט השקעות (דסק"ש) מקבוצת אי.דh.בי, כחבר דירקטוריון בחברות שונות בקבוצה ובהן תבל, רב-בריח, אלרון, א.די.סי. רפא"ל חברה לפיתוח ועוד, והקים וניהל קרן השקעות פרטית. בתפקידיו האחרונים היה חלק מחבר הנאמנים של מספר מוסדות אקדמיים.

תדמור נולד בשנת 1929 בפולין בשם דב רצימור. משפחתו שהוגלתה לסיביר בתקופת המלחמה, חזרה לפולין בשנת 1946, וב-1948 עלה תדמור ארצה ולחם במלחמת השחרור.

את צעדיו הראשונים בצמרת העסקית בישראל, בהם פתח קריירה בת עשרות שנים, עשה תדמור כשעבד במחלקה המשפטית של חברת דלק, לאחר לימודי משפטים בבית הספר הגבוה למשפט ולכלכלה בתל-אביב. לאחר תפקיד זה הוא מונה למנכ"ל החברה לנכסים ובניין החל מהקמתה בשנת 1961 ועד 1985, אז מונה למנכ"ל דסק"ש, תפקיד ממנו פרש 14 שנים אחר כך, בשנת 1999. בתקופתו בדסק"ש נשלטה אי.די.בי בידי משפחת רקנאטי.

במהלך השנים נמתחה לא אחת ביקורת על תפקודו כמנכ"ל דסק"ש, שהייתה זרוע ההשקעות העיקרית של אי.ד.בי, כמו למשל עם אובדן השליטה בדלק ליצחק תשובה או סירובו להצעת הרכש שביקש להגיש דוידי גילה למניות סאיטקס, אולם עם העובדות קשה היה להתווכח - תדמור קיבל חברה בשווי של 50 מיליון דולר, ועזב אותה כשהיא נסחרת בשווי של 1.4 מיליארד דולר.

משפחת רקנאטי ידעה להעריך את תרומתו לעסקיה, וכאשר פרש, אושרה לו חבילת הטבות שהיקפה 22 מיליון שקל, בה נכללו מענק בסכום של 10 מיליון שקל, וכן אופציה לרכוש 0.14% ממניות סלקום.גם לאחר פרישתו המשיך תדמור לפעול במגזר העסקי. בראשית שנות ה-2000 הוא ביצע מספר השקעות, העיקריות שבהן בתחום התקשורת, כחלק מקבוצת ITN, שיזמה פרויקטים בתחום התקשורת בארץ ובחו"ל.

הקבוצה, בה היו חברים גם אהרון דוברת, יוסי מימן ואלפרד אקירוב, השקיעה בשנת 2002 בהקמת ערוץ 10, אולם חברי הקבוצה מכרו מניותיהם למימן, זמן קצר אחר כך.

בסוף שנות התשעים החלה סאגה משפטית בה היה מעורב תדמור, אשר הסתיימה רק בשנת 2010. רשות ניירות ערך הגישה ב-1999 כתב אישום נגד מנהלים בדסק"ש, בהם גם תדמור, על הסתרת הדוחות הכספיים של שלוש חברות בהן החזיקה (ישקר, להבים ותפרון) והטעיית הציבור.

ב-2002 הם הורשעו, על תדמור נגזרו שישה חודשי עבודות שירות, 12 חודשי מאסר על תנאי וקנס של 700 אלף שקל. בערעור שהוגש שנתיים אחר-כך, זיכה אותם ביהמ"ש המחוזי, אולם הסאגה הסתיימה באופן סופי רק בשנת 2010, אז קיבל בית המשפט העליון את ערעור המדינה, ונקבע כי תדמור ישלם קנס כספי בסך 600 אלף שקל בגין הרשעתו, ובנוסף נגזרו עליו 20 חודשי מאסר על-תנאי. עוד נקבע, כי הנאשמים לא יכהנו כדירקטורים בחברות ציבוריות למשך חמש שנים ממועד מתן פסק הדין שהרשיעם בעליון, ביום 21 בפברואר 2010.

תדמור, שאיבד את רעייתו שרה בתאונת דרכים ב-2005, הותיר אחריו שני ילדים, נכדים ואחות.