המדינה התקפלה: הגנה מפיטורים ל-10 שנים לעובדי הנמלים

קביעות של עשור לעובדי דור ב' בנמלים הממשלתיים, בתמורה להתחייבות שלהם לעמידה ביעדי התייעלות ■ צמצומים - רק בעד חבילות פרישה נדיבות ■ האם המהלך הוא תוצאה של יחסי ניסנקורן-כחלון?

כלי רכב חדשים בנמל אשדוד. בינתיים המדינה נהנית מההכנסות ממסים / צילום: תמר מצפי
כלי רכב חדשים בנמל אשדוד. בינתיים המדינה נהנית מההכנסות ממסים / צילום: תמר מצפי

משרדי האוצר והתחבורה מוכנים להעניק קביעות של עשור לעובדי דור ב' בנמלים הממשלתיים, בתמורה להתחייבות שלהם לעמידה ביעדי התייעלות - כך מסרו אמש המדינה וההסתדרות בדיון בבית הדין הארצי לעבודה על זכות השביתה של עובדי הנמלים. הקביעות תחול על כל עובד שנקלט בנמלים עד לפני יומיים (12 ביוני) וספירת עשר השנים תחל ביום תחילת פעילות הנמלים החדשים בתוך שלוש-ארבע שנים.

יש לציין כי הקביעות אינה אומרת שלא יפוטרו עובדים אלא רק שהדבר יהיה חייב להיות בהסכמת ההסתדרות, ותמורת חבילות פרישה נדיבות. בפועל, מכיוון שמדובר בעובדים שרובם רחוקים מאוד מגיל הפרישה, המשמעות צפויה להיות הגנה כמעט גורפת מפיטורים.

כבר בתחילת החודש שעבר הסתמן שמושגת הסכמה על הקביעות. בהחלטה שניתנה בבית הדין כתבו אז השופטים כי "לאור דיווחי הצדדים, ולאחר ששמענו מהם עדכון לגבי המשא-ומתן ביניהם נכון להיום, הצטיירה לפנינו תמונת מצב של התקדמות מהותית להסדרה בהסכמת הצדדים של נושא דור ב'. בין היתר הצהירה המדינה כי הציעה בדיון שהתקיים עם נמל אשדוד ביום 18 באפריל הצעה קונקרטית, שכללה הגנה על עובדי דור ב' מפני פיטורי צמצום לפרק זמן קצוב וסביר שייקבע".

המחלוקת שהתקיימה במועד הדיון הקודם הייתה בשאלה מי מהעובדים ייהנו מהקביעות. בעוד ההסתדרות דרשה שהיא תחול על כל עובד שנקלט בנמל עד ליום חתימה על הסכם, המדינה דרשה להחיל אותה רק על עובדים ותיקים יותר. הפשרה שהושגה היא למעשה התקפלות של המדינה, משום שהצדדים סיכמו על ניסיון להגיע להסכם בתוך שלושה חודשים.

לסיכום בין הצדדים צפויה להיות השפעה גם על מאבק קשה שמתנהל מזה חצי שנה בבית הדין הארצי לעבודה על ייצוג עובדי נמל אשדוד, בין ההסתדרות הכללית להסתדרות הלאומית. עובדי דור ב' בנמל פתחו בינואר השנה במעין מרד נגד ההסתדרות הכללית, על רקע זניחתם לכאורה בהסכם המסגרת שהושג לפני שנה וחצי על מעמד הנמל ועובדיו בעידן הנמלים הפרטיים. העובדים דרשו לקבל קביעות כמו זו שזכו לה עובדי דור א' בהסכם קיבוצי שנחתם ב-2005, והובילו התפקדות המונית להסתדרות הלאומית. לטענתם הם החתימו 700 עובדים, המהווים רוב, מה שהוביל לעתירה של ההסתדרות הכללית נגד המעבר לבית הדין לעבודה.

לפני שבועיים המליץ בית הדין לקיים בחירות בנמל, שיכריעו מי ייצג את העובדים, ונתן להסתדרות הכללית שבוע למסור את עמדתה בנושא. ההסתדרות הודיעה על התנגדותה לבחירות, ועתה, על רקע הסיכום המסתמן בעניין דור ב', המלצת בית הדין מאבדת מעוקצה, משום שטענת ה"מניעות" - היעדר אפשרות לעבור בין ארגוני עובדים בעת מו"מ משמעותי - חוזרת להיות בעלת תוקף. ההסתדרות הלאומית תטען כי אין לכך רלוונטיות, משום שהתחרות על הייצוג מתבססת על המצב בעת תחילתו, אך לא ניתן לדעת אם הטענה תתקבל.

על רקע זה יש לתהות אם המהלך אינו תוצאה של הקשר הקרוב בין יו"ר ההסתדרות ניסנקורן ושר האוצר משה כחלון. טענה זאת מוכחשת על-ידי מקורבים למהלך, הטוענים שמשרד התחבורה בראשות השר ישראל כץ הוא שהוביל אותו, ומסבים את תשומת-הלב לכך שמנכ"לית המשרד קרן טרנר אייל אף נכחה אמש בדיון. הפרשנות המקובלת יותר לסיבת המהלך היא חשש של המדינה מהמשך שביתות הפתע בנמלים, ואף משביתת ענק שתימשך זמן רב ותהיה בעלת עלויות גבוהות מאלה של מתן הקביעות לעובדים. 

אלי סיון, יו"ר איגוד יבואני התבואות לישראל, מסר בתגובה להחלטת הממשלה להעניק קביעות לעובדי ב' בנמלים: "כעת, בהזדמנות חגיגית זו, אנחנו מצפים גם להגנה עלינו הלקוחות, על-ידי קביעת מדדי שירות מחייבים לפריקת אוניות בנמלי חיפה ואשדוד. המדדים הללו צריכים לקבוע מנגנוני קנס-פרס לכל סוג מטען, כנהוג בעולם, שנמלים לוקחים אחריות על התמשכות הליכי הפריקה (ממועד הגעת האונייה לשטחי העגינה בפתח הנמל, עד מועד סיום פריקתן). כמו בעולם כולו, גם אנו טוענים כחי מעבר למדד זמן, קבוע מראש, יחויבו הנמלים לפצות את לקוחותיהם בפיצוי יומי, ולהפך, פריקה מהירה של אונייה ושחרורה, תוך פחות מהזמן המתחייב, צריכה לזכות את הנמלים בתגמול פרס".