קוראים את העיר: טיול בעקבות סופרים, משוררים ויצירות

מתברר שעם הספר אוהב לטייל ולא רק בשבוע הספר ■ מעמוס עוז ויונה וולך ועד חסמב"ה בתל-אביב והארי פוטר בירושלים

קוראים את העיר, טיילים בעקבות סופרים / צילום: שרגא וקס

ש"י עגנון, תרצה אתר, עמוס עוז וחנוך לוין הם רק פלח דק מעוגת הספרות והשירה הישראלית, שהפכה מושא לטיולים בעקבות הסופרים והמשוררים הללו. הסיורים מתחקים אחר סיפוריהם, שירתם וגם חייהם הפרטיים, והם דרך מצוינת להכיר גם אתרים (לפעמים כאלה שמסתתרים ממש ליד אטרקציות מוכרות) וגם יצירות ספרותיות. שבוע הספר הוא הזדמנות להכיר כמה מהמדריכים וכמה מהמסלולים בעקבות ספרות ושירה. חשוב להדגיש שאלה בהחלט אינם היחידים, ואין זו אלא טעימה קלה ממבחר גדול בהרבה.

סיור בעקבות משוררות

מדריך: צפריר קורסיה, מתמחה זה 20 שנה בסיורים בתל-אביב סביב יצירה, יוצרים ומה שביניהם.

דבר הנחתום: הסיור הולך בעקבותיהן של ארבע משוררת (תרצה אתר, יונה וולך, לאה גולדברג ורחל), שסיפוריהן השונים מתלכדים לאזור גיאוגרפי אחד בתל-אביב. הטיול עוקב אחרי הקשרים שביניהן, הביוגרפיות האישיות והיצירה. קורסיה משמיע במהלך הסיור שירים שכתבו והולחנו ועורך ביניהן השוואות רוחביות.

היכן מתקיים? בתל-אביב, לאורך רחוב בן-יהודה, בין שדרות בן-גוריון לרחוב בוגרשוב.

מה הייחוד? "הנושא יוצא מסיורי ההיסטוריה והאדריכלות הרגילים ומשלב רבדים של יצירה וביוגרפיה, מה שיוצר אפקט מעמיק ויותר רגשי ונוגע ללב. זה מוסיף המון לישראלים שגדלו על היוצרים והשירים".

משך הסיור: כשעתיים וחצי.

מחיר: 80 שקל. טל' 052-8726441

הארי פוטר בירושלים

מדריך: אורי קציר, איש תקשורת בעברו, שעשה לפני כשבע שנים הסבה להדרכה ומוציא סיורי תרבות ובהם בעקבות ספרים, סופרים ומשוררים.

דבר הנחתום: "זה סיור חדש שיש לו ביקוש היסטרי. כמו הרבה יצירות בעולם המערבי, גם סדרת הארי פוטר משקפת ומושפעת במידה רבה מהברית החדשה, שרבות מהסצנות המתוארות בה התרחשו בארץ ישראל. הדמיון מפתיע. כך, למשל, כמו שבברית החדשה מתוארת הנבואה על לידת ישו, בספר 'הארי פוטר ומסדר עוף החול' מובאת הנבואה על הולדתו של 'זה שבכוחו להביס את אדון האופל'. למסדר עוף החול יש הרבה אלמנטים שמזוהים עם מסדר הבונים החופשיים, ונם מקבילים לתריסר שליחיו של ישו בברית החדשה. יש עוד, וצריך להגיע סקרנים ופתוחים".

היכן מתקיים? בעיר העתיקה וסביב לה, כולל אתרים נוצריים ומערת צדקיהו.

מה הייחוד? בסיור לוקח קציר אתרים ומאורעות מירושלים של המאה הראשונה, שבהשראתם נעשו סצנות בספרים/סרטים וכן טקסטים משני המקורות שיש בהם הקבלה לאירועים שהתקיימו בירושלים של המאה ה-1 וגם אירועים שחוו פוטר, חבריו ויריביו בשבעת הספרים.

משך הסיור: כשלוש שעות.

מחיר: 80 שקל. טל' 050-5772525

רשרוש של המים

מדריכה: ד"ר מימי חסקין, ראש החוג לספרות בסמינר הקיבוצים, מרצה, חוקרת וכותבת אודות ספרות. מובילה סיורים ספרותיים זה 18 שנה.

דבר הנחתום: "זהו סיור ספרותי-תרבותי, העוסק בשאלת הזיכרון התרבותי משני צדי קיסריה: ג'סר א-זרקא ושדות ים. הסיור מעלה שאלות כמו מה התרבות העברית בוחרת ומה קובע זיכרון תרבותי, ושלובים בו קטעי קריאה ושירה של סופרים ומשוררים הקשורים לאזור, החל מאמיל חביבי (סופר, עיתונאי ופעיל פוליטי ערבי-ישראלי, חתן פרס ישראל לספרות ערבית), שמתאר את הכפר הערבי ג'סר א-זרקא, דרך אהרון ואייל מגד, שחוו פרק בחייהם בקיבוץ שדות ים, ועד חנה סנש. בסיור יש שילוב של נופים לצד תרבות ושאלות חברתיות פוליטיות ומוסריות".

היכן מתקיים: מתחילים בג'סר א-זרקא בשפך נחל תנינים, וחוצים את הכפר ואת קיסריה עד לפאתי שדות ים ופסל חנה סנש. מסיימים ב"הליכה לקיסריה" על החוף.

מה הייחוד: "אני משתדלת לשזור חומרים מפתיעים ביחד, להראות מורכבות של התרבות והחברה כולל סוגיות שבמחלוקת ושאלות קונפליקטואליות. הסיורים אינם רק ספרותיים אלא שלובים".

משך הסיור: 4.5-4 שעות

מחיר: 80 שקל. טל' 054-4562009

סיור בעקבות חסמב"ה

מדריך: אורי קציר

דבר הנחתום: "זהו הסיור הפופולרי הראשון שעשיתי, שמתחקה אחרי סיפורי חסמב"ה בתל-אביב שמבוססים על אישים ועל מקומות עם רגל בהיסטוריה, בעיקר לפני קום המדינה".

היכן מתקיים? בצפון הישן של תל-אביב

מה הייחוד: לוקח קלאסיקה של ספרות ילדים ישראלית ומפענח את מקורותיה ההיסטוריים, מי היו השראה לדמויות ולאירועים, ואילו אתרים מהספר היו זירות במציאות דאז.

למי נועד? לבני 40 פלוס "בוגרי" חסמב"ה, שהחבורה הייתה חלק מהתרבות של נוף ילדותם, והם קראו את הספרים וראו את הסרטים.

משך הסיור: שעתיים וחצי (למתחילים) עד ארבע שעות (למתקדמים).

מחיר: 70 שקל. טל' 050-5772525

בעקבות עמוס עוז

מדריכה: ד"ר מימי חסקין

דבר הנחתום: "סיור שאני מוציאה הרבה שנים ולא נס לחו ומתקיים בשכונות הדתיות שבהן נולד. הסיור מציג מבט קצת אנתרופולוגי ומסקרן על איך החיים מתנהלים שם ובנוי כעלילה מלאה, ששוזרת את יצירותיו ומחברת ספרות ותרבות כולל דרמה, טרגדיה והומור. הסיפור של ירושלים מובא מתוך עיניו ומיצירתו, ואפשר לראות את ההתפתחות שלה לאורך השנים".

היכן מתקיים? בירושלים, מטרה סנטה ועד לבית היולדות בשכונת כרם אברהם שהתחרדה.

מה הייחוד: "ספרות זה תחום הדעת שלי, ואני מכירה אותה מבפנים, ולכן בטיול, הטקסט הספרותי הוא לא רק אמצעי אלא גם עומד בפני עצמו".

משך הסיור: 4.5-4 שעות.

מחיר: 80 שקל. טל' 054-4562009

בעקבות נתן אלתרמן

מדריך: צפריר קורסיה

דבר הנחתום: "קלאסה תל-אביבית ומהסיורים הראשונים שלי. האיש כתב המון על העיר שאהב כל-כך. הוא מפלרטט איתה, מגיב לדברים שקורים בה ומתרפק עליה, כולל 'סקיצות תל-אביביות".

היכן מתקיים? תל-אביב. מתחילים במגדל האופרה וממשיכים לאלנבי, מוגרבי, כיכר העירייה הישנה, גן מאיר, טשרניחובסקי וכרם התימנים.

מהייחוד: "היצירה של אלתרמן מאוד רחבה ולכן אפשר להסתובב בעקבותיו בכל העיר בלי להתמקד רק סביב מקום מגוריו".

משך הסיור: כשעתים וחצי.

מחיר: 80 שקל. טל' 052-8726441

סיור-איור ביפו העתיקה

החברה לפיתוח יפו העתיקה מציעה מדי שבת במהלך חודש יוני מגוון סיורים מעשירים מותאמים לכל המשפחה ומועברים על-ידי מדריך מוסמך. לצד סיור קלאסי היסטורי, יש גם סיור-איור בעקבות המוזה היפואית, שמזמין את המבקרים להצטייד בדפים ובכלי ציור ולצייר תוך כדי טיול, ובדרך גם לשמוע על הציירים של יפו. שבתות 24.6 ו-1.7, 10:30. 20 שקל למשתתף

www.oldjaffa.co.il/familytour